Η άνοδος των smartphones και των «έξυπνων» φορητών συσκευών γενικότερα συνοδεύτηκε από μία πραγματική «έκρηξη» στον κόσμο των εφαρμογών. Αμέτρητες εφαρμογές κυκλοφορούν σήμερα για iOS και Android, για κάθε λειτουργία και ανάγκη που είναι δυνατόν να φανταστεί κανείς πως μπορεί να εξυπηρετηθεί από ένα smartphone.
Ωστόσο, φαίνεται ότι ο «ωκεανός» των εφαρμογών προκαλεί μεγάλες ανησυχίες σε μεγάλη μερίδα των χρηστών τέτοιων συσκευών, καθώς, σύμφωνα με έρευνα του Internet & American Life Project του Pew Research Center, κάτι παραπάνω από τους μισούς χρήστες εφαρμογών για «έξυπνες» φορητές συσκευές έχουν απεγκαταστήσει ή αποφύγει να εγκαταστήσουν εξαρχής κάποιες εφαρμογές, λόγω ανησυχίας για πιθανούς «ύπουλους» σκοπούς πίσω από αυτές.
Ο βασικός λόγος για αυτές τις ανησυχίες είναι η τάση της συλλογής πολλών προσωπικών δεδομένων από τις εφαρμογές: τα τελευταία χρόνια κερδίζει έδαφος το φαινόμενο να ζητούνται όλο και συχνότερα, όλο και περισσότερα προσωπικά δεδομένα, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις φαντάζουν μη απαραίτητα για τους σκοπούς και τη λειτουργία της συσκευής.
«Ρωτούν πολλά...»
Στις ΗΠΑ, το 88% των ενηλίκων κατέχουν κινητά τηλέφωνα, με το 43% εξ αυτών να λένε πως κατεβάζουν και χρησιμοποιούν εφαρμογές. Όπως έδειξε η έρευνα, το 54% έχουν αποφασίσει να μην εγκαταστήσουν κάποιες εφαρμογές που «ρωτούσαν πολλά», ενώ το 30% έχουν απεγκαταστήσει κάποια εφαρμογή που βρισκόταν ήδη στο κινητό τους όταν διαπίστωσαν ότι προέβαινε στη συλλογή προσωπικών δεδομένων που δεν επιθυμούσαν να μοιραστούν. Επίσης, πολλοί (ένας στους πέντε) απενεργοποίησαν το location tracking επειδή φοβούνταν ότι αυτές οι πληροφορίες θα μπορούσαν να καταλήξουν στα χέρια εταιρειών ή άλλων φορέων (ενδεχομένως και κυβερνητικών). Το συνολικό ποσοστό των «προβληματισμένων» χρηστών ανέρχεται στο 57%, από ένα δείγμα 2.254 ενηλίκων. Όπως έδειξε η έρευνα, τα άτομα που ανήκουν σε νεαρότερες ηλικίες (από 18 ως 29), αν και θεωρούνται πιο «εξοικειωμένα», προβληματίζονται επίσης έντονα για τέτοια θέματα, όπως και οι μεγαλύτεροί τους. Πολλοί χρήστες λαμβάνουν μέτρα, κρατώντας σε backup τα δεδομένα τους και καθαρίζοντας τα ιστορικά περιήγησής τους.
Με το θέμα έχει ασχοληθεί και η αμερικανική FTC (Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου), η οποία έχει ζητήσει από τους developers να μεριμνήσουν για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στο 2012 η FTC είχε αποφανθεί πως οι εφαρμογές που απευθύνονται σε παιδιά σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι σαφείς σχετικά με το πώς ακριβώς χρησιμοποιούν τα δεδομένα τα οποία συλλέγουν.