Το Διαδίκτυο και τα ψηφιακά εργαλεία αναζήτησης έχουν μία «κυρίως θετική» επιρροή στους φοιτητές, αλλά είναι ταυτόχρονα «πειρασμοί», καθώς έχουν δημιουργήσει μία γενιά της οποίας η προσοχή... αποσπάται εύκολα, σύμφωνα με έρευνα που έγινε για λογαριασμό του Pew Research Center.
Για τους σκοπούς της έρευνας ερωτήθηκαν 2.462 καθηγητές γυμνασίου και λυκείου από τις ΗΠΑ, το Πουέρτο Ρίκο και τις Παρθένους Νήσους, που συμμετέχουν στα Advanced Placement (AP) και National Writing Project (NWP). Τα ¾ εξ αυτών (το 77%) δήλωσαν πως όντως, το Ίντερνετ και οι σύγχρονες δυνατότητες του κόσμου του Διαδικτύου λειτουργούν θετικά για τους μαθητές, και το 99% συμφώνησε απόλυτα στο ότι μέσω του Ίντερνετ οι μαθητές μπορούν να έχουν πρόσβαση σε τεράστιο όγκο πληροφοριών
Ωστόσο, το 87% επεσήμανε πως αυτές οι τεχνολογίες έχουν ως αποτέλεσμα μία γενιά που δεν μπορεί να παραμείνει συγκεντρωμένη για πολύ, με το 64% να εκτιμά ότι οι σύγχρονες τεχνολογίες «κάνουν περισσότερα για να αποσπούν την προσοχή τους παρά για να τους βοηθούν ακαδημαϊκά».
Στη μελέτη συμμετείχαν και κάποιοι μαθητές. Ανάμεσα στα θετικά χαρακτηριστικά του αυξανόμενου ρόλου της τεχνολογίας στην παιδεία, όπως δήλωσαν πολλοί καθηγητές, είναι η δυνατότητα που παρέχεται στους καλύτερους μαθητές να έχουν πρόσβαση σε «θησαυρούς» πληροφοριών σχετικά με τα θέματα που τους ενδιαφέρουν, ενώ η πληθώρα εκπαιδευτικού υλικού που υπάρχει τους επιτρέπει να λειτουργήσουν οι ίδιοι ως «αυτάρκεις» ερευνητές.
Ωστόσο, πολλοί εκπαιδευτικοί ανησυχούν σχετικά με την εξάρτηση από τις μηχανές αναζήτησης, καθώς και τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν πολλοί μαθητές στο να αξιολογήσουν την ποιότητα και την αξιοπιστία των πληροφοριών που βρίσκουν online. Αλλα προβλήματα που επισημάνθηκαν είναι ότι η παρουσία πολλών «πειρασμών» επιδεινώνει την κατάσταση κάποιων μαθητών οι οποίοι δυσκολεύονται ήδη στο να συγκεντρώνονται και να διαχειρίζονται σωστά το χρόνο τους, ενώ σημαντικό είναι και το θέμα της αντιγραφής, καθώς πλέον είναι εξαιρετικά εύκολο για ένα μαθητή να έχει πρόσβαση και να χρησιμοποιήσει τη δουλειά κάποιου άλλου ως δική του.
Το θέμα των μηχανών αναζήτησης αποτελεί από μόνο του λόγο έντονων προβληματισμών, καθώς πολλοί μαθητές έχουν συνηθίσει να βασίζονται μόνο σε αυτές και να προσπερνούν πηγές αξιόπιστων πληροφοριών, όπως online βάσεις δεδομένων και έγκυρα μέσα ενημέρωσης - πόσω μάλλον έντυπα βιβλία και βιβλιοθήκες.
Συνολικά, οι εκπαιδευτικοί στην πλειονότητά τους αναφέρουν ότι μία από τις προτεραιότητες στα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα πρέπει να είναι το να διδάσκεται στους μαθητές πώς να κρίνουν σωστά την ποιότητα των πληροφοριών που βρίσκουν online.