Πριν από έξι μήνες, οι Λονδρέζοι οδηγοί εκλήθησαν να λάβουν μέρος σε ένα φιλόδοξο πείραμα: να αφήσουν τα αυτοκίνητά τους, αλλά και τα μέσα μεταφοράς, και να νοικιάσουν ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους στο κέντρο.
Το πρόγραμμα ονομάστηκε Barclays Cycle Hire (καθότι χορηγός είναι η ομώνυμη τράπεζα), όμως οι περισσότεροι το ξέρουν πλέον ως Boris Bikes, δηλαδή «ποδήλατα του Μπόρις», προς τιμήν του δημάρχου Τζόνσον.
Πέτυχε λοιπόν το πείραμα; Τα αποτελέσματα της πρώτης εξαμηνιαίας έκθεσης δεν αφήνουν περιθώριο αμφιβολίας. Μέχρι στιγμής, 100.000 άνθρωποι - στην πλειονότητά τους κάτοικοι Λονδίνου - έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα προκειμένου να ενοικιάζουν ποδήλατα προς 3 στερλίνες τη φορά, ενώ καθημερινά πραγματοποιούνται πάνω από 20.000 διαδρομές. Έξι στους δέκα νέους ποδηλατιστές λένε ότι σταμάτησαν να χρησιμοποιούν αυτοκίνητο ή μετρό και λεωφορείο.
Σε ό,τι αφορά το προφίλ των ποδηλατιστών - με βάση δείγμα 3.700 ανθρώπων- οι περισσότεροι είναι λευκοί και υψηλόμισθοι άνδρες ηλικίας 25 με 44 ετών. Έξι στους δέκα έχουν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα άνω των 60.000 ευρώ, ενώ μόλις το 5% κερδίζουν λιγότερα από 24.000 ευρώ. Σχεδόν 9 στους 10 χρήστες είναι Βρετανοί ή Ιρλανδοί.
Πολλοί από τους ερωτηθέντες ζουν έξω από το Λονδίνο, κάτι που καταδεικνύει ότι χρησιμοποιούν το ποδήλατο για το τελευταίο σκέλος της διαδρομής τους προς τη δουλειά. Οι περισσότεροι δήλωσαν ότι πριν ενταχθούν στο πρόγραμμα χρησιμοποιούσαν το μετρό, ενώ πολλοί είναι και αυτοί που προτίμησαν το ποδήλατο σε βάρος του λεωφορείου, εκφράζοντας ίσως έτσι και τη δυσαρέσκειά τους για την υψηλή τιμή των εισιτηρίων. Ενδιαφέρον έχει επίσης ότι 3 στους 10 ποδηλατιστές μέχρι πριν από λίγους μήνες χρησιμοποιούσαν... τα πόδια τους για τις διαδρομές τους μέσα στο Λονδίνο.
Εκτός από το όφελος για περιβάλλον και την τσέπη, πολλοί φαίνεται πως σκέφτηκαν ότι τα «ποδήλατα του Μπόρις» θα μπορούσαν να οδηγήσουν και σε βελτίωση της φυσικής τους κατάστασης. Έξι στους δέκα δήλωσαν ότι χάρη στο πρόγραμμα όχι μόνο χρησιμοποιούν για πρώτη φορά ποδήλατο - συστηματικά- αλλά έχουν αντικαταστήσει με αυτό τα μέσα μεταφοράς.
Όσο για το λόγο που οδήγησε 100.000 ανθρώπους σε αυτήν την απόφαση, σχεδόν 7 στους 10 δήλωσαν ότι το χρησιμοποιούν για τις διαδρομές τους από και προς τη δουλειά, ενώ πολύ λιγότεροι απάντησαν πως το θέλουν για βόλτες και για ψώνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες διαδρομές, σύμφωνα με την έρευνα της υπηρεσίας μεταφορών της δημαρχίας, διαρκούν 10-30 λεπτά, ενώ το σύστημα είναι δωρεάν για την πρώτη μισή ώρα.