H μείωση των θέσεων στάθμευσης λύση στο κυκλοφοριακό;

Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου 2011 10:54

Το ερώτημα είναι επίκαιρο όσο ποτέ άλλοτε: τι θα πρέπει να γίνει για να αποσυμφορηθούν οι δρόμοι ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων όπως η Αθήνα;

A- A A+

Το ερώτημα είναι επίκαιρο όσο ποτέ άλλοτε: τι θα πρέπει να γίνει για να αποσυμφορηθούν οι δρόμοι ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων όπως η Αθήνα; Να αυξηθεί και άλλο το κόστος της χρήσης αυτοκινήτου; Να δοθούν κίνητρα για τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς; Φαίνεται πως οι αρμόδιες αρχές πολλών πόλεων βρήκαν τη λύση: έκαναν το παρκάρισμα δυσκολότερο και ακριβότερο για τους οδηγούς.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα νέας μελέτης του αμερικανικού Ινστιτούτου Πολιτικής για τις Μεταφορές και την Ανάπτυξη, τα μέτρα για τη στάθμευση που εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια ανά την Ευρώπη είχαν ως αποτέλεσμα «να αναζωογονηθούν τα κέντρα των πόλεων, να μειωθεί κατά πολύ η χρήση των αυτοκινήτων και η ρύπανση καθώς και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής στην πόλη».

Οι ερευνητές του αμερικανικού ινστιτούτου μελέτησαν τις στρατηγικές που ακολούθησαν 10 ευρωπαϊκές πόλεις τον τελευταίο μισό αιώνα και οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα να αμβλυνθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα:

Στρασβούργο, Παρίσι, Αμστερνταμ και Ζυρίχη μείωσαν τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης, ιδιαίτερα όσων βρίσκονταν κοντά σε στάσεις λεωφορείων, σταθμούς τρένων κ.ο.κ. Στη Ζυρίχη, όπως και στο Αμβούργο, επιβλήθηκε δραστικός περιορισμός των θέσεων στάθμευσης και στις εμπορικές συνοικίες.

Στο Παρίσι, μόλις μία στις δέκα θέσεις στάθμευσης αντιστοιχεί πλέον σε μόνιμους κατοίκους συνοικιών. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, ο οδηγός θα πρέπει να πληρώσει για να παρκάρει. Στην υιοθέτηση ανάλογων μέτρων προσανατολίζονται αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις. Οι δε πόροι, οι οποίοι εισρέουν στα δημοτικά ταμεία, επενδύονται σε άλλα μέτρα και κινήσεις που στόχο έχουν να ενθαρρύνουν τους οδηγούς να αφήσουν τα αυτοκίνητά τους. Στη Βαρκελώνη για παράδειγμα, το σύνολο των χρημάτων που συγκεντρώνονται από όσους επιμένουν να παρκάρουν στο κέντρο, επενδύεται στο δημοτικό πρόγραμμα ενοικίασης ποδηλάτων. Στο Λονδίνο, μέρος των χρημάτων αυτών «εξαργυρώνονται» ως κάρτες επιβίβασης για ηλικιωμένους και ΑΜΕΑ.

Στην Κοπεγχάγη, οι τοπικές αρχές «έσβησαν» από το χάρτη μεγάλο ποσοστό θέσεων στάθμευσης, ανοίγοντας... κυριολεκτικά το δρόμο για πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους, ενώ ανάλογες κινήσεις έγιναν και σε περιοχές της γαλλικής πρωτεύουσας προς όφελος των ποδηλατιστών, αλλά και του τραμ.

Σύμφωνα με την έκθεση του αμερικανικού ινστιτούτου, τα μέτρα αυτά έφεραν αποτέλεσμα: στη Ζυρίχη για παράδειγμα, η χρήση αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 6%, ενώ σημειώθηκε αύξηση της τάξεως του 7% στη χρήση των μέσων μεταφοράς. Στο Παρίσι, η κίνηση μειώθηκε κατά 13%.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή