Το 16ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ανοίγει τις πύλες του από τις 15-22 Ιουλίου, προβάλλοντας το έργο καταξιωμένων χορογράφων από το εξωτερικό αλλά και ανερχόμενων Ελλήνων καλλιτεχνών, πολλοί από τους οποίους διαπρέπουν και εκτός συνόρων.
Η οικονομική κρίση δεν μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη τη φετινή διοργάνωση: το Φεστιβάλ διαρκεί τρεις μέρες λιγότερo σε σχέση με πέρυσι, ενώ οι τιμές των εισιτηρίων μειώνονται αισθητά. Οι φίλοι του χορού θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ένα εξαιρετικά πυκνό πρόγραμμα, καθώς ο αριθμός των παραστάσεων παραμένει ο ίδιος.
Παράλληλα θα πραγματοποιηθούν τα καθιερωμένα σεμινάρια χορού, διαλέξεις, εκθέσεις φωτογραφίας αλλά και μεγάλο κινηματογραφικό αφιέρωμα σε δύο μεγάλους δημιουργούς του σύγχρονου χορού, την Πίνα Μπάους και τον Μερς Κάνινχαμ.
Στις πιο ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις συγκαταλέγεται η ξενάγηση που θα πραγματοποιηθεί στις 20 Ιουλίου στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης, από τον γνωστό αρχαιολόγο Πέτρο Θέμελη που θα καταλήξει στο Εκκλησιαστήριο του Ασκλιπιείου. Σε αυτόν τον υποβλητικό χώρο η Ντόρα Μπακοπούλου θα δώσει ρεσιτάλ πιάνου με έργα του Σοπέν, ενώ η Αλεξάνδρα Ραγκόφσκα θα ερμηνεύσει μια σύντομη χορογραφία της Ζουζούς Νικολούδη (σε διδασκαλία της Γιάννς Φιλιπποπούλου).
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ
Το 16ο Φεστιβάλ θα ξεκινήσει με το Μπαλέτο της Λορραίνης (15/7) που θα παρουσιάσει τρεις αντιπροσωπευτικές χορογραφίες της πορείας του Ουίλλιαμ Φορσάιθ, της διάνοιας που ανέτρεψε τα δεδομένα του σύγχρονου χορού στον 20ό αιώνα κατά τις πρώτες δεκαετίες της καριέρας του: το «Steptext» (1985), κριτική των μηχανισμών του θεάματος και εκ νέου χρήση τους για τη δημιουργία νέων κωδίκων, την ιδιοφυή μετάφραση μιας φούγκας σε σύγχρονο χορό «The Vile Parody of Address « (1988) –και τα δύο σε μουσική Μπαχ– και το «The Vertiginous Thrill of exactitude» (1996), σε μουσική Σούμπερτ, στο οποίο η κληρονομιά του κλασικού χορού, και ιδιαίτερα των Πετιπά και Μπαλανσίν, γίνεται αντικείμενο αναστοχασμού, με χιούμορ και ευρηματικότητα. Στο ίδιο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και η παλαιότερη χορογραφία της Μαγκύ Μαρέν, «Duo dΆ Eden» (1986).
Στις 16/7 σε ένα ενιαίο πρόγραμμα συγκεντρώνονται τρεις χορογραφικές δημιουργίες νέων, πολλά υποσχόμενων καλλιτεχνών, που διακρίθηκαν στο δίκτυο Aerowaves –από τα πιο σημαντικά δίκτυα ανάδειξης της χορογραφικής δημιουργίας. Η κύπρια χορογράφος Λία Χαράκη, αντλώντας ερμηνευτικά στοιχεία από τη stand-up comedy, επιχειρεί νΆ αντιμετωπίσει με χιούμορ το σοβαρό ζήτημα της διαμόρφωσης της ταυτότητας μέσα από το βλέμμα των άλλων στο έργο της «Giraffe».Την αστεία, απρόσμενη και τρυφερή «Καμηλοπάρδαλή» της ερμηνεύει η Ελεάνα Αλεξάνδρου.
Η Ζωή Δημητρίου, ανερχόμενη χορογράφος που ζει στη Βρετανία και διακρίνεται για την έμφαση που δίνει στην έρευνα, παρουσιάζει το In the process of..., μια διαδικασία τέλους... χωρίς τέλος (17/7). Το ζευγάρι της σκηνής ζει τις πολλαπλές εκδοχές του τέλους της σχέσης του, όπως προκύπτουν μέσα από τη διαρκή κατάτμηση των λέξεων, των κινήσεων, των φράσεων, ενώ μια βροχή από στεφάνια ρυθμικής παίζει το ρόλο του συναισθηματικού βαρόμετρου.
Η ομάδα «La Macana» από την Ισπανία, εμφανίζεται με το ντούο «Ven», μια χορογραφική πρόταση για τη δυαδικότητα (στις 16 και 17/7).
Στις 16 και 17/7, ο Γιαν Φαμπρ στο έργο του «Another Sleepy Dusty Delta Day», με μια γραφή που θυμίζει τον αποκαλυπτικό κινηματογράφο του Λαρς Φον Τρίερ, συνθέτει μια ωδή πάνω στην ελευθερία της επιλογής του θανάτου και στον έρωτα, την οποία ερμηνεύει h ¶ρτεμις Σταυρίδη.
Η Κλάουντια Τριότσι, ιταλίδα περφόρμερ αναβιώνει ένα παλιότερο έργο της, την εγκατάσταση-περφόρμανς «Park» (1998), στην οποία επιτρέπει στο κοινό να εισχωρήσει στο σπίτι μιας νοικοκυράς-μηχανής (στις 17/7).
Η ομάδα «les ballets C de la B» επανέρχεται στην Καλαμάτα, με το έργο « Out of Conteχt» του Αλαίν Πλατέλ, που είναι αφιερωμένο στην Πίνα Μπάους (18/7).
Η Αλεξάνδρα Βάγερσταλ, κύπρια χορογράφος που ζει και διακρίνεται στη Γερμανία, έρχεται για δεύτερη φορά στο Φεστιβάλ , με το «Tomorrow in present tense», μια παράσταση για τα εσωτερικά σύνορα (18/7).
Τη σκυτάλη παίρνει η ομάδα «Lemurius» (στις 19/7), που συγκεντρώνει τέσσερις γνωστούς χορευτές (Γιάννης Μανταφούνης, Κατερίνα Σκιαδά, Νίκος Δραγώνας, Όλια Λυδάκη). Mε ερευνητική διάθεση χορογραφούν από κοινού μια παράσταση πάνω στο χρόνο με τίτλο « Crosstalk».
Το Φεστιβάλ κλείνει με την παράσταση «Roméos et Juliettes» παραγωγή του «Théâtre de Suresnes Jean Vilar» σε χορογραφία του Σεμπαστιάν Λεφρανσουά από τη Γαλλία. Ο Λεφρανσουά κλείνει το μάτι στον Σαίξπηρ για να συνδέσει θέατρο και χορό μέσα από ριψοκίνδυνες φιγούρες χιπ-χοπ. Οι νεαροί Ρωμαίοι και Ιουλιέττες του Λεφρανσουά μας ταξιδεύουν στα προάστια των μεγαλουπόλεων, όπου οι νέοι ζουν τις δικές τους ιστορίες αθωότητας και αντιπαλότητας.
Πληροφορίες: Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, τηλ. 27210 83086 και 90886, Φαξ: 27210 26966.