Τι αλλάζει στις οδικές μεταφορές

Προς κινητοποιήσεις και οι βενζινοπώλες
Δευτέρα, 26 Ιουλίου 2010 15:22
UPD:19:46

A- A A+

Το νέο χάρτη στον τομέα των οδικών μεταφορών – όπως αυτός διαμορφώνεται σύμφωνα με το νομοσχέδιο, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός της εβδομάδας – παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δημήτρης Ρέππας.

Σύμφωνα με τον υπουργό, πρωταρχικός στόχος του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου για τις οδικές μεταφορές στη χώρα, με ενσωμάτωση του ευρωπαϊκού κεκτημένου και τη δημιουργία σύγχρονων συνθηκών και προϋποθέσεων για τη διεξαγωγή των εμπορευματικών μεταφορών.

Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων:

-Πρόσβαση οποιουδήποτε στο επάγγελμα και απελευθέρωση του αριθμού των χορηγούμενων αδειών ΦΔΧ.

-Δημιουργία ενός νέου σύγχρονου συστήματος χορήγησης αδειών

-Απελευθέρωση του κομίστρου, ενίσχυση του ανταγωνισμού για καλύτερες υπηρεσίες και χαμηλότερες τιμές

-Οργάνωση των μεταφορέων σε εταιρίες

-Παροχή κινήτρων για επενδύσεις

-Δημιουργία ταμείου για την υποστήριξη της οδικής ασφάλειας και την προστασία του περιβάλλοντος, και

-Οργάνωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών με ένα σύγχρονο τρόπο.

Όσον αφορά στους οδηγούς φορτηγών Δ.Χ. ο κ. Ρέππας τόνισε ότι κλάδος τους θεωρείται ως πλέον κλειστό επάγγελμα, αφού η τελευταία άδεια έχει δοθεί το 1971. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα κριτήρια για την έκδοση άδειας είναι η οικονομική δυνατότητα του υποψηφίου, η επαγγελματική του επάρκεια, η ύπαρξη υποδομών και η καλή φήμη.

Αναφορικά με τις άδειες, που είναι και το επίμαχο σημείο για την απεργία που πραγματοποιούν οι ιδιοκτήτες φορτηγών ΔΧ στο νομοσχέδιο προβλέπεται μια μεταβατική περίοδος τριών ετών, κατά την οποία απελευθερώνεται η έκδοση αδειών, ενώ η ειδική εισφορά μειώνεται σταδιακά σε τρεις φάσεις και συγκεκριμένα 30% από την 1.1.2011, 35% από την 1.1.2012 και 35% από την 1.1.2013 και τελικά μηδενίζεται. Είναι επίσης η πρώτη φορά που καθορίζεται το ύψος της αδείας ενός φορτηγού.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Ρέππας διευκρίνισε ότι η αξία των αδειών που υπάρχουν σήμερα θα μπορεί να κατατεθεί ως κεφάλαιο στην εταιρία που θα δημιουργηθεί, ενώ πρόσθεσε ότι μέχρι τώρα οι άδειες χορηγούντο σε πρόσωπα, ενώ στο εξής θα ανήκουν σε εταιρίες.

Σχολιάζοντας τις κινήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών, ο κ. Ρέππας τόνισε ότι είναι αναφαίρετο το δικαίωμα της απεργίας, προσθέτοντας ωστόσο ότι ο καθένας θα πρέπει να αντιληφθεί ότι υπάρχουν και υποχρεώσεις έναντι της κοινωνίας.

Σχετικά με τις ελλείψεις που μπορεί να παρατηρηθούν στα πρατήρια υγρών καυσίμων συνέστησε ψυχραιμία και υπενθύμισε, πως οι εταιρίες πετρελαιοειδών έχουν δικά τους οχήματα που μπορούν να προμηθεύσουν τα πρατήρια.

Κατέστησε δε σαφές ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, αν και απέκλεισε το ενδεχόμενο επιστράτευσης, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση ακολουθεί πάντα τις δημοκρατικές διαδικασίες. Κάλεσε επίσης τους επαγγελματίες, να διαβάσουν καλά το νομοσχέδιο και να καταλάβουν πως είναι προς το συμφέρον τους.

Προς κινητοποιήσεις και οι βενζινοπώλες

Εν τω μεταξύ, με απεργιακές κινητοποιήσεις απειλούν και οι πρατηριούχοι, με αφορμή το νομοσχέδιο του υπουργείου, που προβλέπει την κατάργηση αποστάσεων ασφαλείας για την ίδρυση πρατηρίων υγρών καυσίμων.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) συνέρχεται έκτακτα αύριο στις 13.30 προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις για άμεσες κινητοποιήσεις.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, «τα αιφνιδιαστικά μέτρα για την ουσιαστική κατάργηση των αποστάσεων ασφαλείας στην ίδρυση και λειτουργία των πρατηρίων υγρών καυσίμων από χώρους συνάθροισης κοινού, λαμβάνονται με εντολή της Τρόικας, η οποία επιβάλει τη μονοπώληση της αγοράς από μεγάλα συμφέροντα ως μέτρο εξόδου από τη κρίση».

Η ΟΒΕ υποστηρίζει ακόμα ότι «η εξαγγελία των μέτρων η οποία δεν λαμβάνει υπόψη ούτε την απόσταση των 110 μ. που όρισε ειδική μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ως «ασφαλή απόσταση» εκρηκτικής ή καύσιμης ύλης από χώρους συνάθροισης κοινού, δεν αφήνει καμία αμφιβολία για τη σκοπιμότητα της κυβέρνησης».

Επιπλέον, κατηγορεί την κυβέρνηση ότι «επιχειρεί για μια ακόμη φορά να παραπλανήσει τους καταναλωτές με δήθεν απελευθέρωση της αγοράς και πραγματικό στόχο την παγίδευσή και ομηρία τους σε μια άνευ προηγουμένου μονοπώληση των καυσίμων από μερικές αλυσίδες μεγάλων συμφερόντων».

Παράλληλα, σε σημερινή ανακοίνωση η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων - Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) κάνει λόγο για αιφνιδιασμό και εμπαιγμό του κλάδου των βενζινοπωλών, καθώς, όπως υποστηρίζει, το πρωί της Παρασκευής παράγοντες του υπουργείου διαβεβαίωναν ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν επρόκειτο να προχωρήσει πριν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και ότι θα τεθεί προηγουμένως σε δημόσια διαβούλευση.

«Με τις μεθοδεύσεις αυτές όχι μόνο καταργούνται για πολλοστή φορά στην πράξη οι υποσχέσεις της κυβέρνησης για διάλογο και διαβούλευση με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς, αλλά οι αρμόδιοι, για λόγους που θα πρέπει να μας εξηγήσουν, φτάνουν στο σημείο να εμπαίζουν έναν ολόκληρο κλάδο επαγγελματιών», αναφέρει η Ομοσπονδία.

Σε έγγραφο που απέστειλε το πρωί προς το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, η ΠΟΠΕΚ επισημαίνει ότι στην περίπτωση που το νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή χωρίς να ληφθούν υπόψη οι θέσεις του κλάδου, τότε θα προχωρήσει σε κινητοποιήσεις και στο κλείσιμο των πρατηρίων.

«Εμφραγμα» στους δρόμους

Ενδεικτικά της αβεβαιότητας που επικρατεί στην αγορά είναι τα κυκλοφοριακά προβλήματα που παρατηρούνται από το πρωί στο λεκανοπέδιο Αττικής, καθώς ουρές σχηματίζουν τα αυτοκίνητα λόγω της αναμονής στα πρατήρια καυσίμων, τα οποία σταδιακά «στεγνώνουν».

Δεδομένης της αναστάτωσης που προκαλεί η πρόθεση των οδηγών βυτιοφόρων να συνεχίσουν επΆ αόριστον την απεργία κατά του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων, χιλιάδες οδηγοί σπεύδουν να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους με αποτέλεσμα να δημιουργείται μποτιλιάρισμα στους δρόμους της Αθήνας και να εξαντλούνται τα αποθέματα.

Αδειάζουν οι δεξαμενές και στη Β. Ελλάδα

Την επιγραφή «βενζίνη τέλος» αναρτούν από το πρωί ολοένα και περισσότερα πρατήρια υγρών καυσίμων στη Μακεδονία και τη Θράκη, ενώ –σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων βενζινοπωλών, οι δεξαμενές στα βενζινάδικα αναμένεται να στεγνώσουν αύριο ή το αργότερο την Τετάρτη.

Ουρές φορτηγών στην Αθηνών - Λαμίας

Την ίδια στιγμή ουρές χιλιομέτρων σχηματίζουν φορτηγά Δ.Χ. στην Αθηνών - Λαμίας, καθώς οι οδηγοί τους, που διαμαρτύρονται επίσης για την απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών, τα έχουν σταθμεύσει στη δεξιά λωρίδα της ανόδου της Ε.Ε. από το Περιστέρι έως τη Μεταμόρφωση.

Η κινητοποίηση αυτή προκαλεί ανάσχεση της κυκλοφορίας στη Ε.Ο. κατά τις ώρες αιχμής.

Κριτική ΝΔ στις νομοθετικές ρυθμίσεις

Ύποπτο και ακατάλληλο χαρακτήρισε ο υπεύθυνος του τομέα Πολιτικής Ευθύνης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νέας Δημοκρατίας, κ. Σταύρος Καλαφάτης το χρόνο που επέλεξε η κυβέρνηση να προωθήσει τις νομοθετικές ρυθμίσεις στο τομέα των μεταφορών.

«Στην καρδιά του καλοκαιριού, ελάχιστες μέρες πριν κλείσει η Βουλή, με συζητήσεις με ενδιαφερόμενους κλάδους που είτε δεν οδηγούν πουθενά, είτε έχουν παρελκυστικό χαρακτήρα, η Κυβέρνηση οξύνει, αντί να επιλύσει προβλήματα», επισημαίνει ο τομεάρχης της ΝΔ.

Σύμφωνα με τον κ. Καλαφάτη, ο τρόπος και ο χρόνος που επιλέγει η κυβέρνηση να προωθήσει σημαντικά μεταρρυθμιστικά εγχειρήματα θολώνει παρά ξεδιαλύνει το τοπίο.

Χαρακτηρίζει δε σημαντικό μεταρρυθμιστικό πρόταγμα την απελευθέρωση της αγοράς των οδικών μεταφορών, για την οποία –όπως τονίζει- απαιτείται συστηματική δουλειά των υπηρεσιών του υπουργείου, ουσιαστική διαβούλευση με τους φορείς του κλάδου, αλλά και διαπραγμάτευση με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές.

KKE: «Όχι» στην απεργοσπαστική τοποθέτηση της κυβέρνησης

Για απεργοσπαστική τακτική κατηγόρησε την κυβέρνηση η γενική γραμματέας του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα με αφορμή τις απεργιακές κινητοποιήσεις των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, αλλά και την πρόθεση των οδηγών των φορτηγών Δ.Χ. να προβούν σε απεργία διαρκείας.

«Δεν θα δεχτούμε σε καμία περίπτωση την απεργοσπαστική τοποθέτηση της κυβέρνησης, η οποία δεν θέλει τις απεργίες γιατί ακριβώς θέλει να ευνοήσει τη συγκέντρωση σε λιγότερα χέρια των πηγών της κερδοφορίας και του πλουτισμού και πάνω απ’ όλα θέλει να τσακίσει κυριολεκτικά το δικαίωμα στην απεργία», σημείωσε η κ. Παπαρήγα.

ΣΕΒΕ: Υποβάθμιση του ελληνικού brand name

Για πλήγμα στην εικόνα της χώρας στο εξωτερικό κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας σε ανακοίνωσή του σχετικά με την απεργία των οδηγών φορτηγών δημόσιας χρήσης.

«Σε μία περίοδο που η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό πλήττεται από συνεχή αρνητικά δημοσιεύματα, ενέργειες όπως η απεργία των ιδιοκτητών Φορτηγών Αυτοκινήτων και Βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης, υποβαθμίζουν περαιτέρω το ελληνικό brand name σε διεθνές επίπεδο», τονίζει η διοίκηση του συνδέσμου.

Όπως επισημαίνει ο ΣΕΒΕ, η Ελλάδα πάσχει από αρνητική αναγνωρισιμότητα, γεγονός που έχει ήδη στοιχίσει στους Έλληνες εξαγωγείς, οι οποίοι προσπαθούν να στραφούν «προς τα έξω», αφού η εγχώρια αγορά βαθμιαία συρρικνώνεται.

Ολέθριες επιπτώσεις στην αγορά «βλέπει» ο ΕΣΠ

Την έντονη ανησυχία του με αφορμή την απεργία διαρκείας που εξήγγειλαν οι ιδιοκτήτες φορτηγών αυτοκινήτων και βυτιοφόρων δημόσιας χρήσης εκφράζει με ανακοίνωσή του και ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς (ΕΣΠ).

«Ο μη ομαλός εφοδιασμός της αγοράς και η έλλειψη καυσίμων παρεμποδίζουν την επιχειρηματική δραστηριότητα, δημιουργούν δυσβάσταχτες οικονομικές ζημίες στις ήδη επιβαρυμένες οικονομικά επιχειρήσεις, που για άλλη μια φορά καθίστανται «όμηροι», λόγω διεκδίκησης αιτημάτων, και θα επιφέρουν ολέθριες επιπτώσεις στον οικονομικό και κοινωνικό ιστό της περιοχής μας», αναφέρει ο ΕΣΠ.

Η διοίκηση του συλλόγου ξεκαθαρίζει ότι συμμερίζεται την αγωνία των μεταφορέων και ζητεί την άμεση διενέργεια ενός ουσιαστικού διαλόγου για την εξεύρεση μίας αμοιβαία αποδεκτής λύσης.

ΕΣΕΕ: Προτάσεις για τις μεταφορές

Δέσμη προτάσεων προκειμένου να αρθεί το αδιέξοδο στις μεταφορές λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων κατέθεσε σήμερα η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου.

Μεταξύ άλλων, η ΕΣΕΕ προτείνει να δοθεί σε κάθε κάτοχο παλαιάς άδειας μια άδεια δωρεάν, ώστε να διπλασιαστεί η προσφορά και να μειωθεί το κόστος μεταφοράς και να δοθεί το δικαίωμα σε όσους βενζινοπώλες το επιθυμούν και έχουν την οικονομική δυνατότητα, να διαθέτουν βυτιοφόρα για να εξυπηρετούν την επιχείρησή τους, ώστε να μειώνουν το κόστος λειτουργίας και την τιμή των καυσίμων.

Όπως σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Β. Κορκίδης, ο τρόπος και ο χρόνος των μεταρρυθμίσεων αντί να λύνουν προβλήματα της αγοράς, δημιουργούν περισσότερα.

«Μια επικείμενη απεργία διαρκείας των ιδιοκτητών φορτηγών Δημόσιας Χρήσης θα δημιουργήσει χάος στην αγορά, έμφραγμα στο εμπόριο, black out στην ακτοπλοΐα και άμεσα προβλήματα στις νησιωτικές εποχιακές αγορές, στον ανεφοδιασμό εμπορικών επιχειρήσεων, ξενοδοχείων, πλοίων, εργοστασίων ενώ θα υπάρξουν σοβαρές ελλείψεις στην τροφοδοσία υγρών καυσίμων», προειδοποίησε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή