Εικαστικές προβολές στην πρόσοψη του ΕΜΣΤ

Κυριακή, 22 Αυγούστου 2010 10:15

A- A A+

Επτά βίντεο από τη συλλογή του παρουσιάζει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο πρόγραμμα προβολών του, υπό τον τίτλο Sonic Façade και κεντρίζει το ενδιαφέρον όσων απέμειναν στην Αθήνα εν μέσω καλοκαιριού. Τα έργα θα προβάλλονται στην πρόσοψη του μουσείου μέχρι τις 29 Αυγούστου στις 9 μ.μ.

Με βίντεο του Peter Moore, του Nam June Paik, του Lars Movin και του John Cage, το Sonic Façade περιστρέφεται θεματικά γύρω από τους άξονες της μουσικής και του κινήματος Fluxus κατά το οποίο οι καλλιτέχνες έμπλεκαν διαφορετικά εικαστικά μέσα και αρχές.

Η επιλογή των συγκεκριμένων προβολών αποκαλύπτει τη σημαντική επίδραση του John Cage και της διδασκαλίας του στην καθιέρωση του «τυχαίου» στη διαδικασία μουσικής σύνθεσης αλλά και στην αποδέσμευση της μουσικής εκτέλεσης από κάθε μορφής σύμβαση.

Όπως διακρίνεται από τα έργα «A Tribute to John Cage» του Nam June Paik και «Catch 44» του John Cage, o συνθέτης δεν γράφει πλέον νότες σε πεντάγραμμο αλλά περιγράφει πράξεις που ο μουσικός μπορεί να ερμηνεύσει διαφορετικά. Η μουσική δεν συντίθεται πλέον από νότες αλλά από ήχους και ο μουσικός δεν παίζει κάποιο όργανο αλλά εκτελεί μια σειρά από άλλες κινήσεις στη σκηνή.

Η προσέγγιση του John Cage βασιζόταν κυρίως σε μια διαφορετική ηθική που απομάκρυνε τον υποκειμενισμό και το καλλιτεχνικό «εγώ» από τη δημιουργική πράξη. Η οπτική του Cage εξαπλώθηκε ταχύτατα σε όλα τα δημιουργικά πεδία, όπως στη χορογραφία μέσω του στενού του συνεργάτη Merce Cunningham, στις εικαστικές τέχνες μέσω του μαθητή του Allan Kaprow και τελικά στο διακαλλιτεχνικό κίνημα Fluxus όπως φαίνεται και από το ντοκιμαντέρ «The Misfits - 30 years of Fluxus» με το οποίο συνδέονται σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό όλοι οι καλλιτέχνες αυτής της παρουσίασης.

Οι καλλιτέχνες του κινήματος, σε εκδηλώσεις με τη μορφή συναυλίας, χρησιμοποιούσαν μουσικά όργανα και καθημερινά αντικείμενα με ριζοσπαστικά διαφορετικό και συχνά προκλητικό τρόπο, όπως για παράδειγμα έκανε ο Nam June Paik, ο οποίος μετέτρεπε συχνά το βίντεο και την τηλεόραση σε μουσικά όργανα στο πλαίσιο καλλιτεχνικών πειραματισμών, που τελικά οδήγησαν στη γέννηση της βιντεοτέχνης.

Πληροφορίες: Κτίριο Ωδείου Αθηνών, Βασ. Γεωργίου Β 17 -19 & Ρηγίλλης, Αθήνα, http://www.emst.gr/ .

Προτεινόμενα για εσάς