Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πόσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα παράγει ένα αεροσκάφος που εκτελεί την πτήση Ελσίνκι – Πεκίνο; Πόσα καύσιμα θα έπρεπε να καταναλωθούν; Ή ποιο είναι το «αποτύπωμα» κάθε επιβάτη;
Μέχρι σήμερα, η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα μπορούσε να δοθεί μόνο κατά προσέγγιση, βάσει εκτιμήσεων και υποθέσεων. Μια νέα εφαρμογή που δημιούργησε η PricewaterhouseCoopers για λογαριασμό της Finnair φιλοδοξεί να δώσει τις ακριβέστερες δυνατές απαντήσεις για δεκάδες δρομολόγια. Ο «υπολογιστής εκπομπών», τον οποίο μπορεί κανείς να βρει στην ιστοσελίδα του φινλανδικού αερομεταφορέα, χρησιμοποιεί πραγματικά δεδομένα για πτήσεις εμπορικών και επιβατικών αεροσκαφών, αρκεί κανείς να επιλέξει τις πόλεις αναχώρησης και άφιξης.
Η ίδια η Finnair πάντως επισημαίνει στην παρουσίαση του συστήματος ότι ο υπολογιστής δίνει πληροφορίες μόνο για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και όχι άλλων αερίων, σημειώνοντας ωστόσο πως συνεχίζει της έρευνες στο συγκεκριμένο τομέα προκειμένου κάποια στιγμή να είναι σε θέση να παρέχει ακόμη πιο ακριβή δεδομένα.
Για παράδειγμα, ένα αεροσκάφος που αναχώρησε από το Ελσίνκι με προορισμό το Χονγκ Κονγκ θα διανύσει 8.214 χιλιόμετρα. Για κάθε επιβάτη θα καταναλώσει περίπου 170 λίτρα καυσίμων, ενώ θα παραχθούν πάνω από 530 κιλά διοξειδίου του άνθρακα ανά άτομο.
Τα δεδομένα ανανεώνονται τέσσερις φορές το χρόνο και αντιστοιχούν στα στοιχεία της Finnair για το προηγούμενο τρίμηνο. Οι υπολογισμοί για κάθε πτήση γίνονται με βάση το μέσο όρο του βάρους του φορτίου και του αριθμού των επιβατών, ενώ έχουν ληφθεί υπόψη όλοι οι τύποι αεροσκαφών που έχει η εταιρία στο στόλο της. Η ίδια η Finnair πάντως επισημαίνει στην παρουσίαση του συστήματος ότι ο υπολογιστής δίνει πληροφορίες μόνο για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και όχι άλλων αερίων, σημειώνοντας ωστόσο πως συνεχίζει της έρευνες στο συγκεκριμένο τομέα προκειμένου κάποια στιγμή να είναι σε θέση να παρέχει ακόμη πιο ακριβή δεδομένα.
«Το γεγονός ότι οι υπολογισμοί βασίζονται σε πραγματικά στοιχεία για τις εκπομπές αποτελεί επανάσταση στη βιομηχανία των αερομεταφορών», δήλωσε η αντιπρόεδρος του ομίλου Κάτι Ιχαμέκι. «Συμβάλλουμε στη μείωση των εκπομπών χρησιμοποιώντας έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους παγκοσμίως και αναπτύσσοντας διαρκώς τις λειτουργικές πρακτικές μας.»
Η Finnair έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά άτομο κατά 24% μεταξύ 2009 και 2017. Στην ιστοσελίδα της συμβουλεύει το επιβατικό κοινό να μειώσει το «αποτύπωμά» του, μεταξύ άλλων επιλέγοντας εταιρίες με σύγχρονα αεροσκάφη, αποφεύγοντας τα μεγάλα, χαώδη αεροδρόμια και ταξιδεύοντας κάθε φορά με πάνω από ένα μέσο μεταφοράς, π.χ. αεροσκάφος και τρένο ή αεροσκάφος και λεωφορείο.