Υπερψηφίστηκε επί της αρχής στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής το νομοσχέδιο για την εξυγίανση του ΟΣΕ, με τις ψήφους ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Αρνητικά τοποθετήθηκαν ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ, ενώ «παρών» δήλωσε ο ΛΑΟΣ.
Όπως έκανε γνωστό ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, μέχρι τα τέλη του έτους, θα είναι δυνατή η διαδικτυακή εξασφάλιση εισιτηρίων του ΟΣΕ με τη χρήση πιστωτικής κάρτας.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών Θανάσης Λεβέντης, εξέφρασε τη δυσφορία του για το νομοσχέδιο και ζήτησε από την κυβέρνηση να μην πειραχθούν οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας που έχουν υπογραφεί.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου Αθήνας, Σπύρος Νικολόπουλος, έκρινε πως οι προβλεπόμενες από το νομοσχέδιο, επιχορηγήσεις προς τον ΟΣΕ, είναι πολύ μικρές σε σχέση με τους στόχους.
Ο κ. Ρέππας πάντως υπεραμύνθηκε του νομοσχεδίου, υποστηρίζοντας πως αποτελεί «τεκμηριωμένη και αξιόπιστη πρόταση για να εξυγιανθεί και να αναπτυχθεί ο σιδηρόδρομος και όχι για να συρρικνωθεί και να ξεπουληθεί». Υπογράμμισε μάλιστα πως το νέο οργανωτικό σχήμα δεν προβλέπει απολύσεις.
Ο εκπρόσωπος των σιδηροδρομικών, υποστήριξε στην ομιλία του πως με το νομοσχέδιο καταργείται ουσιαστικά ένα μεγάλο μέρος του δικτύου, συρρικνώνονται τα 2/3 των δρομολογίων και ιδιωτικοποιείται με ασάφεια, μεγάλο μέρος της περιουσίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο κ. Λεβέντης, αναφερόμενος στις χθεσινές κυβερνητικές ανακοινώσεις περί της μισθοδοσίας των υπαλλήλων του Οργανισμού, υποστήριξε πως ο μέσος όρος των τακτικών αποδοχών των εργαζομένων είναι «καθαρά 1.443 ευρώ και μεικτά 2.550», ενώ παρατήρησε πως «είναι άδικο να συκοφαντούνται οι εργαζόμενοι». Βεβαίως, ο πρόεδρος των εργαζομένων, παραδέχθηκε πως οι αποδοχές αυτές είναι δυνατόν να ανεβαίνουν αρκετά λόγω των υπερωριών ή και των παραβιάσεων του κανονισμού - ωστόσο, «με 100 προσλήψεις μηχανοδηγών, η μισθοδοσία μπορεί να μειωθεί. Γιατί, όταν κάποιος εργάζεται 60 μέρες ή 50 μέρες συνέχεια και πληρωθεί 6 αναπαύσεις, υπερωρίες, ένα σωρό ζητήματα που η εργατική νομοθεσία προβλέπει, ανεβάζει το εισόδημά του και όχι τον μισθό του. Η συλλογική σύμβαση δεν παράγει αυτά που λέει το υπουργείο».
«Οι μηχανοδηγοί εργάζονται 4,5 ώρες οδήγηση, μισή ώρα διάλειμμα και δύο ώρες παράδοση και παραλαβή. Οι κανονισμοί αυτοί έγιναν σε άλλες εποχές ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και ήρθαμε να τους αλλάξουμε», απάντησε ο κ. Ρέππας. «Σαφώς δεν είναι υπεύθυνοι οι εργαζόμενοι για τον ΟΣΕ, αλλά ο μέσος όρος αποδοχών στον ΟΣΕ ξεπερνούσε τις 56.000 μεικτά και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τις 65.000. Τα στοιχεία που έφεραν οι εργαζόμενοι, αφορούν το 2010, μετά τις περικοπές που εμείς κάναμε».
Από την πλευρά του ο κ. Νικολόπουλος, εκπρόσωπος του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου - μιας ιδιωτικής πρωτοβουλίας στελεχωμένης σε μεγάλο βαθμό από συγκοινωνιολόγους - επεσήμανε πως σε όλο τον κόσμο, πλην της Ιαπωνίας (και κάποιων ιδιωτικών εμπορικών αμερικανικών εταιρειών), οι σιδηρόδρομοι παρουσιάζουν παθητικό και επιχορηγούνται από το κράτος - οι δε επιχορηγήσεις, εγγράφονται στα έσοδα.
«Στην Ελλάδα, ο σιδηρόδρομος αναγκάστηκε να επιβαρυνθεί με τα κεφάλαια κατασκευής των έργων υποδομής. Αν ισχύσει το αστείο πλαφόν των 50 εκατ. ευρώ στην επιδότηση του Οργανισμού, (όταν στη Δανία οι σιδηρόδρομοι επιχορηγούνται με 600 εκατ. ευρώ και στην Ελλάδα, μονάχα οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης με 18 εκατ. ευρώ), το 85% των δρομολογίων θα καταργηθούν», ανέφερε.
Ο κ. Νικολόπουλος υποστήριξε πως είναι δυνατόν ο ΟΣΕ να αποκομίσει κέρδη μέσω μιας άλλης δρομολογιακής πολιτικής - θέση που συμμερίστηκαν και οι εκπρόσωποι των κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Ο Σ. Καλαφάτης από τη ΝΔ, παρότι υπερψήφισε το νομοσχέδιο, επεσήμανε πως κάποιες από τις εφαρμογές του επαφίενται στην έγκριση της ΕΕ και τόνισε πως η προβλεπόμενη χρηματοδότηση του ΟΣΕ από τους ΟΤΑ είναι αδύνατη, δεδομένης και της συρρίκνωσης της χρηματοδότησης των τελευταίων.
Έντονη κριτική άσκησε ο Π. Μαυρίκος από το ΚΚΕ, υποστηρίζοντας πως «στόχος του νομοσχεδίου δεν είναι η αντιμετώπιση των ελλειμμάτων και η εξυγίανση, αλλά ο περιορισμός των δρομολογίων και η ιδιωτικοποίηση με απολύσεις στη συνέχεια. Η σχέση με το Μνημόνιο, είναι σαφέστατη».
Ανάλογη ήταν και η τοποθέτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Παπαδημούλη: «Καταψηφίζουμε γιατί το νομοσχέδιο διευκολύνει την εκποίηση και συρρικνώνει τα δρομολόγια με τον μπαλτά. Πείτε μας ότι δεν θα καταλήξουν οι υπηρεσίες των τρένων σαν τους Αγούδημους».
«Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει μονάχα το οικονομικό πρόβλημα του ΟΣΕ και όχι το έλλειμμα ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών», παρατήρησε ο Η. Πολατίδης από το ΛΑΟΣ.
Τις αιτιάσεις τις ελάσσοντος αντιπολίτευσης απέρριψε ο εισηγητής του κυβερνώντος κόμματος Μανόλης Στρατάκης: «Οι καταγγελίες της ελάσσονος αντιπολίτευσης για ξεπούλημα δεν στέκουν. Εδώ γίνεται προσπάθεια μέσα από ένα καινούργιο σχήμα, να προχωρήσουμε σε κάτι που μας εκφράζει όλους. Βάζουμε τον δάκτυλο επί τον τύπο των ήλων, για να ξεπεράσουμε προβλήματα που μέχρι σήμερα, φαίνονταν αξεπέραστα».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ