Είναι ίσως από τα πιο ρυπογόνα οχήματα που κυκλοφορούν στις μεγαλουπόλεις, αν σκεφτεί κανείς τι καίνε και πόσο συχνές στάσεις κάνουν. Το πρόβλημα βέβαια δεν είναι μόνο... ελληνικό, ωστόσο σε πολλές πόλεις του εξωτερικού γίνονται εδώ και χρόνια κινήσεις για την αντιμετώπισή του.
Το 2005, το Σαν Φρανσίσκο έγινε μια από τις πρώτες πόλεις που εισήγαγε υβριδικά ταξί - 15 Ford Escape - ενώ τον τελευταίο καιρό δύο πρωτότυπα ηλεκτροκίνητων ταξί, τα οποία βασίζονται σε οχήματα της Volkswagen και της Mercedes-Benz, εξυπηρετούν τους Λονδρέζους. Φιλόδοξες προσπάθειες γίνονται και στο Τόκιο, μια πόλη με περίπου 60.000 ταξί, περισσότερα απ' όσα κυκλοφορούν σε Παρίσι, Λονδίνο και Νέα Υόρκη μαζί!
Ο πρωτοπόρος Μάικλ Μπλούμπεργκ
Το περασμένο Σαββατοκύριακο, αναλαμβάνοντας τα ηνία της παγκόσμιας κίνησης πόλεων C40, στην οποία μετέχει και η Αθήνα, ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης Μάικλ Μπλούμπεργκ δεσμεύτηκε να προωθήσει τη χρήση ηλεκτροκίνητων ταξί λέγοντας ότι μόνο στις μισές από τις 40 αυτές πόλεις υπάρχουν 20 εκατομμύρια αυτοκίνητα, εκ των οποίων το 1 εκατομμύριο είναι ταξί. Ο δισεκατομμυριούχος δήμαρχος, που δίνει το καλό παράδειγμα χρησιμοποιώντας το μετρό για τις μετακινήσεις του, άρχισε ήδη από το 2007 να εισάγει ταξί χαμηλών εκπομπών - κυρίως υβριδικά - παρέχοντας κίνητρα για την απόκτησή τους από τις εταιρίες. Από την απογραφή που έγινε το περασμένο καλοκαίρι προκύπτει ότι στη Νέα Υόρκη κυκλοφορούν 3.800 «καθαρά» ταξί, που αντιπροσωπεύουν το 29% του συνόλου των ταξί στην πόλη. Ωστόσο τα σχέδια του Μπλούμπεργκ να αντικαταστήσει με υβριδικά ολόκληρο το στόλο έως το 2012 απορρίφθηκαν με δικαστικές αποφάσεις.
Το Σαν Φρανσίσκο στο... τιμόνι
Την πρωτιά σε ό,τι αφορά τη διείσδυση υβριδικών ταξί κατέχει σε αμερικανικό επίπεδο το Σαν Φρανσίσκο. Τον περασμένο Μάρτιο, τα οχήματα αυτά αποτελούσαν το 50% του στόλου των ταξί της πόλης. Σύντομα μάλιστα, στο πλαίσιο της μετάβασης σε μια νέα, πιο «πράσινη» εποχή, το Σαν Φρανσίσκο θα αποκτήσει και ηλεκτροκίνητα ταξί. Τη φιλόδοξη αποστολή έχει αναλάβει ο όμιλος υποδομών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα Better Place σε συνεργασία με το αμερικανικό υπουργείο Μεταφορών.
Ο όμιλος, πνευματικό παιδί του διάσημου Ισραηλινού επιχειρηματία Σάι Αγκάσι, έχει ήδη πραγματοποιήσει πιλοτικές δοκιμές στο Τόκιο, με την κατασκευή σταθμών φόρτισης και αυτόματης αντικατάστασης μπαταριών. Στο Σαν Φρανσίσκο, το τριετές πρόγραμμα που θα στοιχίσει περίπου 7 εκατομμύρια δολάρια προβλέπει την κυκλοφορία 61 ηλεκτρικών ταξί και την τοποθέτηση τεσσάρων σταθμών - κατά μήκος της διαδρομής προς το Σαν Χοσέ - όπου ρομποτικά μηχανήματα θα αντικαθιστούν μέσα σε λίγα λεπτά τις παλαίες μπαταρίες.
Ηλεκτρικά «άλματα» ανά τις ΗΠΑ, σχέδια σε άλλες χώρες
Το Βανκούβερ του Καναδά έγινε, το 2002, η πρώτη βορειοαμερικανική πόλη που εισήγαγε υβριδικό ταξί και συγκεκριμένα ένα Toyota Prius που αποσύρθηκε έχοντας διανύσει 330.000 χιλιόμετρα. Πριν από περίπου δύο χρόνια, η Βοστόνη αποφάσισε ότι ολόκληρος ο στόλος της - που αριθμεί πάνω από 1.800 ταξί - θα πρέπει να έχει αντικατασταθεί με υβριδικά οχήματα έως το 2015. Τέτοια οχήματα απέκτησαν το 2007 αρκετές αμερικανικές πόλεις, ανάμεσά τους το Ντένβερ, το Σιάτλ και το Άρλινγκτον, ενώ το παράδειγμα της Βοστόνης ετοιμάζεται να ακολουθήσει και το Σικάγο.
Η Better Place ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα εισαγάγει την πρωτοποριακή της τεχνολογία φόρτισης/ανταλλαγής μπαταριών στη Δανία και στο Ισραήλ, στα τέλη του 2011.