Εκεί που όλοι νόμιζαν ότι είχε επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ FIA-FOTA όλα ανατράπηκαν το τελευταίο 24ωρο, βυθίζοντας ακόμη περισσότερο το άθλημα στην αβεβαιότητα για το «τι μέλλει γενέσθαι».
Χθες, σε συνάντηση των δύο πλευρών στην Γερμανία, για τη διαπραγμάτευση των νέων κανονισμών που θα ισχύσουν τα επόμενα χρόνια, τα οκτώ μέλη της Ένωσης αποχώρησαν. Αιτία ήταν η αιφνίδια, όπως ισχυρίστηκαν σε ανακοίνωσή τους, ενημέρωσή τους από τον Τσάρλι Γουάιτινγκ (της FIA) ότι δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής και ψήφου στη διαδικασία καθώς δεν έχουν γίνει «αποδεκτές» στην επίσημη λίστα συμμετοχών της FIA για το πρωτάθλημα. Επομένως, ο ρόλος τους ήταν να είναι απλοί παρατηρητές της διαδικασίας.
H FOTA ζήτησε να αναβληθεί η συγκεκριμένη συνάντηση, αλλά η FIA αρνήθηκε υποστηρίζοντας ότι καμία νέα Συνθήκη Ομονοίας δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή πριν επιτευχθεί η ομόφωνη έγκριση των κανονισμών του 2010.
Και οι δύο πλευρές κάθισαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων προκειμένου να θεσπίσουν τους νέους τεχνικούς και αθλητικούς κανονισμούς για τα επόμενα έτη. Όπως υποστηρίζει η FOTA, η βάση των κανονισμών αυτών είχε ήδη οριοθετηθεί από το συμβούλιο του Παρισιού.
«Όπως επίσης επικυρώθηκε από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού και ξεκάθαρα ανακοινώθηκε σε δήλωσεις της FIA προς τα ΜΜΕ στις 24 Ιουνίου: Οι κανονισμοί του 2010 στο εξής θα είναι οι κανονισμοί του 2009 καθώς και οι επιπλέον κανονισμοί που είχαν συμφωνηθεί πριν από τις 29 Απριλίου 2009. Σε κανένα σημείο στις συζητήσεις του Παρισιού δεν υπήρχε η απαίτηση για ομόφωνη συμφωνία ως προς τους κανονισμούς.
Ως αποτέλεσμα, η κίνηση αυτή αντιτίθεται στη θέληση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού και της συμφωνίας του Παρισιού και θέτει το μέλλον της Φόρμουλα 1 σε κίνδυνο», αναφέρει η ανακοίνωση της FOTA.
Οι οκτώ ομάδες μετά τη συμφωνία στο Παρίσι συμπεριλήφθηκαν στην επίσημη λίστα της FIA για το πρωτάθλημα του 2010 και, όπως αναφέρουν, είχαν την καλή διάθεση να συμμετέχουν στη θέσπιση των νέων κανονισμών.
Η στάση της FIA, όμως, να μην τους επιτρέψει να πάρουν μέρος σε αυτή τη διαδικασία, αλλά να έχουν το ρόλο του παρατηρητή, τις εξώθησε στο να απομακρυνθούν από τη χθεσινή συνάντηση.
Η Διεθνής Ομοσπονδία με τη σειρά της εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία υποστηρίζει ότι οι οκτώ ομάδες γνώριζαν από πριν ποιος θα είναι ο ρόλος τους στη χθεσινή συνάντηση. Σε αυτή, αρνούμενη τους ισχυρισμούς των οκτώ ομάδων, σημειώνει:
«Πριν από την απόφαση της FOTA να αποχωρήσει από τη χθεσινή συνάντηση της Τεχνικής Ομάδας Εργασίας, ο πρόεδρος της FIA έγραψε δύο φορές στον πρόεδρο της FOTA για να του υπενθυμίσει ότι οποιεσδήποτε τροποποιήσεις στους κανονισμούς του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Φόρμουλα 1 το 2010 θα έπρεπε να έχουν την ομόφωνη έγκριση των πέντε ομάδων που έχουν δηλώσει συμμετοχή για την επόμενη χρονιά, με τους κανονισμούς που έχουν ήδη εκδοθεί. Και αυτό λόγω του Διεθνούς Αθλητικού Κώδικα αλλά και επειδή αυτές οι ομάδες έχουν συμβόλαια με τη FIA, τα οποία ούτε η Γενική Συνέλευση ούτε το Παγκόσμιο Συμβούλιο μπορεί να ακυρώσει. Ο καθένας με τις βασικές γνώσεις στη διακυβέρνηση του αθλήματος το γνωρίζει αυτό. Φανταστείτε την αναστάτωση, εάν μετά τη συμμετοχή των ομάδων της FOTA, το Παγκόσμιο Συμβούλιο άλλαζε τους κανονισμούς χωρίς να τις ρωτήσει.
Αρα, η συναίνεση των πέντε ομάδων που πρόσφατα δήλωσαν συμμετοχή στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 2010 σε όλες τις μεταβολές των κανονισμών είναι απαραίτητη.
»Το να υπαινίσσεται η FOTA ότι ενημερώθηκε για αυτό κατά τη διάρκεια των χθεσινών συναντήσεων είναι απλά αναληθές. Όπως επίσης και ο υπαινιγμός ότι δεν γνωρίζει έναν από τους βασικούς κανονισμούς του αθλήματος. Όπως έχουν τα πράγματα, τα πρόσφατα μέλη της Τεχνικής και Αγωνιστικής Ομάδας Εργασίας είναι οι ομάδες που έχουν δηλώσει συμμετοχή για το πρωτάθλημα του 2010. Εντούτοις, οι οκτώ ομάδες της FOTA προσκλήθηκαν στις συναντήσεις προκειμένου και οι 13 ομάδες να μπορούν να συμφωνήσουν στους Αθλητικούς και Τεχνικούς Κανονισμούς του 2010, οι οποίοι θα αποτελούν τους λεγόμενους "σταθερούς κανονισμούς" για τη νέα Συνθήκη Ομονοίας. Η Αγωνιστική Ομάδα Εργασίας συνεδρίασε το πρωί σε αυτή τη βάση και επετεύχθη σημαντική πρόοδος. Εντούτοις, το απόγευμα οι ομάδες της FOTA αποχώρησαν από τη συνεδρίαση της Τεχνικής Ομάδας Εργασίας. Επιπλέον, οι πέντε ομάδες που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα επιβεβαίωσαν τις αλλαγές που είχαν συμφωνηθεί στο Παγκόσμιο Συμβούλιο στο Παρίσι στις 24 Ιουνίου, όπως ανακοινώθηκε χθες».
Οι πέντε ομάδες που επαναλαμβάνονται στην επιστολή είναι οι Williams, Force India που απομακρύνθηκαν από τη FOTA και οι τρεις νέες (US F1, Manor GP και Meta GP).
H FIA υποστηρίζει ότι η νέα Συνθήκη Ομονοίας ίσως υπογραφεί το προσεχές διάστημα αλλά για την καθυστέρηση αφήνει να εννοηθεί ότι αυτή οφείλεται στη νέα συμφωνία που απέστειλαν τα μέλη της FOTA, έκτασης 350 σελίδων.
«Η συμφωνία που πέτυχαν η FIA και η FOTA ήταν η επέκταση της Συνθήκης Ομονοίας του 1998 με μερικές τροποποιήσεις στον τομέα της διακυβέρνησης. Αυτό θα είχε ενεργοποιήσει την Επιτροπή της F1 για να εξετάσει τους μελλοντικούς κανονισμούς, με οποιαδήποτε σημαντική ερώτηση να πηγαίνει στη Σύγκλητο της FIA.
Στις 25 Ιουνίου, όμως, αντί για τροποποιήσεις στη Συνθήκη Ομονοίας του 1998, η FIA έλαβε 350 σελίδες μίας νέας Συνθήκης», δηλώνει η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου. Το έγγραφο αυτό, σύμφωνα με τη FIA, μεταβιβάστηκε στους δικηγόρους της που το μελέτησαν διεξοδικά. Στη συνέχεια όμως, έλαβαν και μία νέα έκδοση αυτού στις 2-3 Ιουλίου, με την την οποία και ασχολήθηκαν αναλύοντας όλους τους όρους της.
Ολα τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι ξεκίνησε μία νέα διαδικασία ανακοινώσεων και απαντήσεων. Κάτι που όπως φαίνεται, έχει κουράσει τους φίλους της Φόρμουλα 1. To σίγουρο είναι πως όλα αυτά μόνο καλό δεν κάνουν στο άθλημα. Το μέλλον δεν μοιάζει ευοίωνο για την F1, που κλυδωνίζεται από εγωισμούς και νομικές λεπτομέρειες.