Το πρώτο ευρωπαϊκό μεταπτυχιακό πρόγραμμα μαθημάτων (μάστερ) για θέματα καταναλωτών εγκαινίασε επισήμως σήμερα η αρμόδια για θέματα καταναλωτών επίτροπος, κυρία Meglena Kuneva.
Το μάστερ αυτό θα είναι ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα μαθημάτων που θα υποστηρίζεται από την ΕΕ και θα παρέχεται σε 13 ευρωπαϊκές πόλεις εννέα κρατών μελών: Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, Βέλγιο, Δανία, Κάτω Χώρες, Πολωνία, Ρουμανία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Στόχος του είναι να προαγάγει την επαγγελματική εκπαίδευση σε θέματα καταναλωτών, ούτως ώστε να εισέλθουν στην αγορά εργασίας εκπαιδευμένοι επαγγελματίες που θα προωθήσουν τα θέματα των καταναλωτών στις επιχειρήσεις, στους φορείς χάραξης πολιτικής αλλά και στις ίδιες τις καταναλωτικές οργανώσεις. Σήμερα δεν υπάρχει καμία ευρωπαϊκή επαγγελματική εκπαίδευση στον τομέα αυτόν, και αυτό το νέο πανεπιστημιακό μεταπτυχιακό πρόγραμμα αποσκοπεί στην κάλυψη αυτού του κενού.
Το πρόγραμμα διδασκαλίας θα περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα: δίκαιο προστασίας καταναλωτή, ανάλυση της συμπεριφοράς και της ψυχολογίας του καταναλωτή, οικονομία, μάρκετινγκ, τεχνολογία προσανατολισμένη στις ανάγκες του καταναλωτή και/ή βιώσιμη κατανάλωση. Οι επιχειρήσεις, οι κυβερνήσεις και οι οργανώσεις των καταναλωτών έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για την πρόσληψη τέτοιων εκπαιδευμένων επαγγελματιών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμβάλλει ενεργά στη δημιουργία αυτών των κύκλων μαθημάτων και τα υποστηρίζει οικονομικά.
Η επίτροπος κυρία Kuneva, εγκαινιάζοντας το πρόγραμμα στο πανεπιστήμιο της ¶νω Αλσατίας στο Κολμάρ (Γαλλία), δήλωσε σχετικά: «Βλέποντας τις σημερινές εξελίξεις, όπως η χρηματοπιστωτική κρίση και η αύξηση των τιμών, δεν μπορούμε παρά να αναγνωρίσουμε τη μεγάλη σημασία που έχει η προστασία και η προώθηση των δικαιωμάτων και των συμφερόντων των καταναλωτών. Συνεπώς, αισθάνομαι ιδιαίτερη ικανοποίηση για το γεγονός ότι η ενίσχυση της θέσης των καταναλωτών βρίσκει πλέον σταθερά τη θέση της στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση στην Ευρώπη.»
Γιατί θεσπίζεται ένα ευρωπαϊκό μεταπτυχιακό πρόγραμμα για θέματα καταναλωτών;
Τα δικαιώματα και η ευημερία των καταναλωτών αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, ιδίως μέσα στο σημερινό οικονομικό κλίμα, όπου οι τεκμηριωμένες επιλογές κάνουν πραγματικά τη διαφορά για τους καταναλωτές κάθε μέρα. Οι καταναλωτές χρειάζονται εύκολη πρόσβαση σε σαφείς πληροφορίες και επαγγελματικές συμβουλές, για να μπορούν να κάνουν τις αγορές τους με εμπιστοσύνη τόσο στη χώρα τους όσο και διασυνοριακά.
Επιπλέον, παρά το σημαντικό ενδιαφέρον που δείχνουν οι εργοδότες για την πρόσληψη ειδικών, ούτως ώστε να ανταποκριθούν στην ανάγκη αυτή, δεν υπάρχει στην Ευρώπη κανένα ευρωπαϊκό μεταπτυχιακό πρόγραμμα μαθημάτων ειδικά αφιερωμένο στα θέματα των καταναλωτών. Η νέα πρωτοβουλία, στην οποία συμμετέχουν πανεπιστήμια από όλη την ΕΕ, φιλοδοξεί να καλύψει τις ανάγκες τόσο των καταναλωτών όσο και των εργοδοτών, δημιουργώντας ένα νέο προηγμένο πρόγραμμα μαθημάτων που θα συνδυάζει παραδοσιακούς κλάδους σπουδών (από τη νομική έως το μάρκετινγκ και την ψυχολογία), αλλά θα ασχολείται και με τα θέματα των καταναλωτών σε κοινοτικό επίπεδο.
Ποια πανεπιστήμια;
Τα μεταπτυχιακά προγράμματα θα προσφέρονται σε 13 πόλεις 9 κρατών μελών. Τα πανεπιστήμια χωρίζονται σε 3 κοινοπραξίες, με διαφορετική θεματική επικέντρωση για καθεμία (ο αστερίσκος υποδηλώνει τα πανεπιστήμια που έχουν συντονιστικό ρόλο στο πλαίσιο κάθε ομάδας):
Ομάδα 1: Στα διδασκόμενα μαθήματα περιλαμβάνονται τα εξής: μάρκετινγκ/μάνατζμεντ· τεχνολογία προσανατολισμένη στις ανάγκες του καταναλωτή· βιώσιμη κατανάλωση· τρόφιμα και διατροφή· καταναλωτικές μελέτες· ανάπτυξη αλυσίδας εφοδιασμού
*Τεχνικό πανεπιστήμιο (Πολυτεχνείο) Μονάχου (Γερμανία)
Πανεπιστήμιο Aarhus (Δανία)
Πανεπιστήμιο Wageningen (Κάτω Χώρες)
Πανεπιστήμιο βιοεπιστημών Βαρσοβίας (Πολωνία).
Ομάδα 2: Στα διδασκόμενα μαθήματα περιλαμβάνονται τα εξής: συμπεριφορά καταναλωτών· νομικά θέματα· σχέσεις επιχειρήσεων και καταναλωτών
* Πανεπιστήμιο ¶νω Αλσατίας, Μιλούζ (Γαλλία)
Καθολικό ινστιτούτο ανώτερων εμπορικών σπουδών (ICHEC), Βρυξέλλες (Βέλγιο)
Ακαδημία οικονομικών σπουδών Βουκουρεστίου (Ρουμανία)
Πανεπιστήμιο οικονομικών σπουδών Karol Adamiecki, Κατοβίτσε (Πολωνία).
Ομάδα 3: Στα διδασκόμενα μαθήματα περιλαμβάνονται τα εξής: οικονομία· μάρκετινγκ· νομική· ψυχολογία
* Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (Ισπανία)
Πανεπιστήμιο του Μονπελιέ (Γαλλία)
Πανεπιστήμιο της Μπολόνια (Ιταλία)
Πανεπιστήμιο Δυτικής Τιμισοάρα (Ρουμανία)
Πανεπιστήμιο Brunel (ΗΒ)
Πότε θα αρχίσουν τα μαθήματα και πώς μπορούν να υποβάλουν αίτηση οι ενδιαφερόμενοι;
Τα νέα μεταπτυχιακά μαθήματα θα αρχίσουν το φθινόπωρο του 2009 (δηλαδή το ακαδημαϊκό έτος 2009/10). Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση απευθείας στα πανεπιστήμια, όπως γίνεται και με κάθε άλλο πρόγραμμα σπουδών.
Ποια μαθήματα θα διδάσκονται στο πλαίσιο αυτών των προγραμμάτων;
Οι λεπτομέρειες των προγραμμάτων σπουδών διαφέρουν από πανεπιστήμιο σε πανεπιστήμιο, αλλά μερικοί από τους κοινούς τομείς σπουδών είναι, μεταξύ άλλων, οι εξής: νομικά ζητήματα σχετιζόμενα με την προστασία του καταναλωτή, ανάλυση της συμπεριφοράς και της ψυχολογίας του καταναλωτή, οικονομία, μάρκετινγκ, τεχνολογία και καινοτομία προσανατολισμένες στις ανάγκες του καταναλωτή, και βιώσιμη κατανάλωση. Ο κύκλος σπουδών θα έχει διάρκεια δύο ετών, ενώ οι φοιτητές θα πρέπει να πραγματοποιήσουν ένα μέρος της φοίτησής τους σε συνεργαζόμενο πανεπιστήμιο άλλης χώρας της ΕΕ. Πριν αρχίσουν τα μαθήματα, θα ολοκληρωθούν οι ρυθμίσεις για την αμοιβαία αναγνώριση αυτού του πτυχίου σε όλη την ΕΕ.
Πού θα μπορούν να εργαστούν οι πτυχιούχοι;
Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι αρκετές μεγάλες εταιρείες, εθνικές κυβερνήσεις και οργανώσεις καταναλωτών έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την πρόσληψη εμπειρογνωμόνων, ειδικών στα ζητήματα των καταναλωτών. ¶λλες ευκαιρίες απασχόλησης ενδέχεται να υπάρξουν σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις όλης της Ευρώπης.
Πώς βοηθά η ΕΕ;
Καθένα από τα 13 πανεπιστήμια θα λάβει κοινοτική χρηματοδότηση 50.000 ευρώ ετησίως για τρία χρόνια για την προετοιμασία και τη διεξαγωγή των μαθημάτων. Η ΕΕ θα χρηματοδοτήσει επίσης 260 φοιτητικές υποτροφίες ύψους έως 3.000 ευρώ η καθεμία (συνολικό ποσό 780.000 ευρώ).