Του Μιχάλη Ψύλου
[email protected]
Μετά τις ενεργειακές κυρώσεις που κινδυνεύουν να οδηγήσουν την Ευρώπη σε ύφεση, μια πεισματάρικη, ίσως και αυτοκτονική απόφαση ελήφθη από το Ευρωκοινοβούλιο: Ο τερματισμός από τα τέλη του 2035 της πώλησης στην ΕΕ αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Δεν έχει σημασία αν όλη η οδική κυκλοφορία στον πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης αυτής των βαρέων οχημάτων, αντιπροσωπεύει μόλις το 11,9% και συγκεκριμένα των αυτοκινήτων μόνο το 7,14%,των εκπομπών CO2 στην ατμόσφαιρα. Ενώ, αντίθετα, η θέρμανση των κτιρίων ή η γεωργία προκαλούν υπερδιπλάσια ρύπανση.
Μάλλον δεν έχει σημασία αν οι εκπομπές CO2 ανθρώπινης προέλευσης είναι πολύ, πολύ μικρότερες από την ίδια τη φύση (ωκεανοί, φυτά, ηφαίστεια).
Θα πουν ορισμένοι ότι από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε, καθώς οι ανθρώπινες εκπομπές CO2 αλλάζουν την ισορροπία. Μήπως όμως, για παράδειγμα, δεν θα είναι πλέον δυνατή και η πώληση τροφίμων ζωικής προέλευσης,αφού ακόμη και η Greenpeace πιστοποιεί ότι στην Ευρώπη η παραγωγή κρέατος, γαλακτοκομικών προϊόντων και αυγών έχει χειρότερες επιπτώσεις στο κλίμα από εκείνες των αυτοκινήτων και των φορτηγών; Όλα vegan και όλα ηλεκτρικά με το ΖΟΡΙ, λοιπόν. Να σώσουμε τον πλανήτη κι ας ρίξουμε στην ανεργία εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας; Ας σώσουμε τον πλανήτη παρόλο που γνωρίζουμε πολύ καλά ότι κανείς άλλος στον υπόλοιπο κόσμο δεν θα μας ακολουθήσει; Ας σώσουμε τον πλανήτη ή τουλάχιστον, ας προσποιηθούμε ότι τον σώζουμε, την ίδια ώρα που ανοίγουμε ξανά τα εργοστάσια άνθρακα και ξανασκεφτόμαστε την πυρηνική ενέργεια;
Υπάρχουν όμως και εκείνοι που είναι έτοιμοι να αποκομίσουν μεγάλα οφέλη. Σίγουρα όχι οι οικολόγοι: Οι πετρελαιοπαραγωγικές χώρες πανηγυρίζουν ήδη γιατί τα περισσότερα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής λειτουργούν με παράγωγα του μαύρου χρυσού και θα καταναλώνουν περισσότερο πετρέλαιο. Αλλά και οι Κινέζοι χειροκροτούν που, με μία μόνο κίνηση και χάρη στη διαθεσιμότητα πρώτων υλών για μπαταρίες, ανακτούν μια θέση ισχύος, σε μια αγορά όπου δεν είχαν καταφέρει ποτέ να πλησιάσει η δυτική τεχνολογία. Μεταξύ των κερδισμένων και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που ακόμα κι αν η παραγωγή τους μειωθεί στο μισό,που δεν θα συμβεί, προβλέπουν ότι θα τριπλασιαστούν τα περιθώρια κέρδους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα πωλούνται. Με τη βοήθεια μάλιστα των ευρωπαϊκών κρατών που ευγενικά θα διαθέσουν δισεκατομμύρια ευρώ για να διαλύσουμε τα σημερινά αυτοκίνητα. και να μπουν στο δρόμο τα ηλεκτρικά.
Οι οδηγοί θα χάσουν καθώς θα πρέπει να αντιμετωπίσουν ένα όχημα που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους, πολλοί μηχανικοί θα κατεβάσουν τα ρολά γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λιγότερο περίπλοκα και πιο επικίνδυνα στην επισκευή και οι πρατηριούχοι καυσίμων έχουν πλέον ημερομηνία λήξης.