Του Μιχάλη Χατζηκωνσταντίνου
[email protected]
Με σαφείς επιρροές από την «επιμελώς ατημέλητη» προεκλογική εμφάνιση του Γάλλου Προέδρου, Εμμανουέλ Μακρόν, απευθύνθηκε χθες στους Έλληνες πολίτες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αποδεικνύοντας ότι τα επικοινωνιακά επιτελεία σε όλο τον κόσμο προσαρμόζουν τις πρακτικές τους στις συνθήκες του πολέμου και διεκδικούν «μερίδιο» από την θετική εικόνα του Ουκρανού προέδρου, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, στη διεθνή κοινή γνώμη.
Ο πρωθυπουργός, ο οποίος πραγματοποίησε ομιλία από την οικία του καθώς νοσεί με κορωνοϊό, εμφανίστηκε ελαφρώς αξύριστος στους τηλεοπτικούς δέκτες και χωρίς σακάκι ή γραβάτα. Παράλληλα μιλούσε από πολύ κοντά στην κάμερα και στο βάθος φαινόταν η βιβλιοθήκη του γραφείου του. Η εικόνα αυτή θύμισε σε πολλούς την πρόσφατη επικοινωνιακή εκστρατεία του Μακρόν στο πλαίσιο της οποίας δόθηκαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες από την «καθημερινότητα» του 44χρονου Γάλλου προέδρου στο Μέγαρο των Ηλυσίων. Ο σχεδόν πάντα καλοξυρισμένος και επίσημα ντυμένος Μακρόν εμφανίζεται σε αυτή τη σειρά φωτογραφιών με γένια τριών ημερών και να φορά τζιν, φούτερ με κουκούλα και το λογότυπο της ειδικής μονάδας καταδρομέων-αλεξιπτωτιστών (Commando Parachutiste de l'Air 10).
Υπενθυμίζεται ότι η Γαλλία βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο ενόψει των δύο γύρων της προεδρικής αναμέτρησης (10 και 24 Απριλίου) και το επικοινωνιακό επιτελείο του Μακρόν δείχνει να θέλει να εκμεταλλευτεί περαιτέρω την ώθηση που έχει δώσει στον Γάλλο Πρόεδρο η πολεμική κρίση, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις. Πολυάριθμοι σχολιαστές επισήμαναν, μάλιστα, ότι οι εν λόγω φωτογραφίες παρέπεμπαν ευθέως στον Ζελένσκι τον οποίο ολόκληρη η υφήλιος έχει συνηθίσει να βλέπει όλες αυτές τις ημέρες αξύριστο και με στρατιωτικά φούτερ. Βέβαια, η αλλαγή στο look του Γάλλου Προέδρου δεν έμεινε ασχολίαστη από τα περισσότερα διεθνή μέσα που αναρωτήθηκαν εάν ο Μακρόν «προσπαθεί να αντιγράψει τον Ζελένσκι».
Πολυάριθμα σχόλια έχει προκαλέσει από χθες και η εμφάνιση του Έλληνα πρωθυπουργού ο οποίος τα δύο τελευταία χρόνια έχει απευθύνει πολυάριθμα τηλεοπτικά μηνύματα στους πολίτες σχετικά με τον κορονοϊό στα οποία ήταν πάντα επίσημα ντυμένος. Κατά ορισμένους η ριζική αλλαγή είναι πιθανόν να οφείλεται στο γεγονός ότι το χθεσινό μήνυμα σχετιζόταν με τις πιέσεις που προκαλεί η ακρίβεια στα οικονομικά των πολιτών και το επικοινωνιακό επιτελείο να ήθελε να δώσει μια εικόνα ενός πρωθυπουργού που βρίσκεται «πιο κοντά στον απλό πολίτη».
Από την άλλη πλευρά θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι η αλλαγή εικόνας σχετίζεται με την ασθένεια του κ. Μητσοτάκη και το γεγονός ότι αναγκάστηκε να απευθυνθεί στους πολίτες από την οικία του, όπου συνήθως δεν ντύνεται κανείς με γραβάτα και σακάκι. Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι και στο πρόσφατο γεύμα στην Κωνσταντινούπολη τόσο ο κ. Μητσοτάκης όσο και ο Τούρκος πρόεδρος, Ταγίπ Ερντογάν, επέλεξαν να μην φορέσουν γραβάτα κάτι που ενδεχομένως να σχετίζεται με το γεγονός ότι η συνάντηση έγινε στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα της πολεμικής κρίσης.
«Το να ντύνεσαι όπως και το κοινό σου υποδηλώνει: “είμαι ένας από εσάς, είμαστε σε αυτό μαζί» ανέφερε στη Wall Street Journal ο Πίτερ Λοτζ, αναπληρωτής καθηγητής Πολιτικής Επικοινωνίας του Πανεπιστήμιου George Washington. Όμως προειδοποίησε, ερωτηθείς σχετικά με τον Μακρόν, ότι ο πολιτικός πρέπει να φαίνεται πάντα ειλικρινής στα μάτια της κοινής γνώμης. «Το να ντύνεσαι πιο απλά αποδίδει μόνο όταν δείχνει φυσικό. Οι ψηφοφόροι πρέπει να πείθονται ότι το ντύσιμό σου είναι αληθινό και όχι προϊόν μιας “παράστασης”» συμπλήρωσε.