Την Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2021, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος επισκέφθηκε το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή και ξεναγήθηκε στους χώρους του, στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί στην Αθήνα.
Τον Πατριάρχη υποδέχτηκαν η Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή κυρία Fleurette Καραδόντη και ο Γενικός Διευθυντής κ. Κυριάκος Κουτσομάλλης, παρουσία του Διοικητικού Συμβουλίου. Στη συνέχεια, ο κ. Κουτσομάλλης τον ξενάγησε στις αίθουσες της μόνιμης Συλλογής του Ιδρύματος .
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος με την Αντιπρόεδρο του Δ.Σ. του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή κυρία Ελένη Γλύκατζη-Ahrweiler / Photo Credits ©Natalia Tsoukala
Κατά την προσφώνησή του, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος τόνισε τη στενή σχέση της Ορθοδοξίας με την τέχνη και ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Παιδιόθεν μας ήγγιζεν η τέχνη, την οποίαν, μαζί με την πίστιν εις τον Θεόν εθεωρούσαμεν οδοδείκτην προς το βάθος και την αλήθειαν των πραγμάτων. […] Είναι πολύ σημαντικόν ότι το Μουσείον Νεώτερης και Σύγχρονης Τέχνης [του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή] έχει στόχον να βοηθεί τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως ηλικίας, μορφώσεως και κοινωνικής τάξεως να αποκτούν πρόβασιν εις την τέχνην, να τη «διαβάζουν», να υφίστανται δι’αυτής την «καλήν αλλοίωσιν».
Αυτός ο κοινωνικός προσανατολισμός εκφράζει και το πνεύμα της ορθοδόξου παραδόσεώς μας, η οποία, όπως λέγεται, είναι «η κατ’ εξοχήν κοινωνική μορφή του Χριστιανισμού».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος ξεναγείται από τον Γενικό Διευθυντή του Ιδρύματος κ. Κυριάκο Κουτσομάλλη στη μόνιμη Συλλογή / Photo Credits ©Natalia Tsoukala
Η Εκκλησία […] είναι χώρος καλλιεργείας και αναπτύξεως ποικίλων μορφών τέχνης, η οποία είναι εδώ πάντοτε βαθυστόχαστος θεολογική γλώσσα που ενσαρκώνει και εκφράζει τας ζωτικάς αληθείας της πίστεώς μας, την πανσωστικήν ενανθρώπησιν του Θεού Λόγου, την ενότητα του ανθρωπίνου γένους, την ανακαίκισιν της κτίσεως όλης, τον πολιτισμόν της αγάπης και της αλληλεγγύης και την ελπίδα της αιωνιότητος.»
Ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή κ. Κυριάκος Κουτσομάλλης / Photo Credits ©Natalia Tsoukala
Ο Γενικός Διευθυντής κ. Κυριάκος Κουτσομάλλης ευχαρίστησε θερμά τον Πατριάρχη και ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Αυτό που ήθελαν ο Βασίλης Γουλανδρής και η σύζυγός του Ελίζα [οι ιδρυτές το Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή], ήταν η δημιουργία ενός χώρου ο οποίος θα είναι οικείος, φιλόξενος, προσηνής, ανοιχτός στη διαφορετικότητα και στις πολιτισμικά διαφοροποιημένες ομάδες. Ανοιχτός σε όσους αισθάνονται κοινωνικά παραμερισμένοι. Και τούτο γιατί η τέχνη, σε όλες της τις εκφάνσεις, ως πνευματικό αγαθό έχει αποστολή να προάγει την κοινωνική συνοχή. Τότε μόνο θα αποτελέσει έμπρακτη βεβαίωση ότι η Τέχνη ενώνει άτομα και λαούς, καταλύοντας ιδεοληπτικούς διαχωρισμούς και αναδεικνύοντας τον άνθρωπο ως κυρίαρχο και υπέρτατο σημείο αναφοράς της.
Η Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή κυρία Fleurette Καραδόντη / Photo Credits ©Natalia Tsoukala
Αυτό που ήθελαν [οι ιδρυτές] και αυτό που και εμείς διακαώς επιθυμούμε είναι ο χώρος αυτός, στο πνεύμα του εγκυκλοπαιδισμού πέρα από την αισθητική, εικαστική, παιδαγωγική άσκηση, να ορίζει ως πρωταρχικό του μέλημα την εξοικείωση του κοινού με την Τέχνη. Να είναι ταυτοχρόνως ένα εργαστήρι γόνιμων προβληματισμών, ζύμωσης ιδεών και με λόγο ευρύτερα κοινωνικό να κεντρίζει κοινωνικούς προβληματισμούς βιώνοντας και κωδικοποιώντας τον χρόνο του. Θέλουμε ένα μουσείο με προοπτική μέλλοντος, που θα επιχειρεί υπερβάσεις και αναγωγές απόδρασης από τον αυτάρεσκο εγωκεντρισμό που θα το καθιστούσαν περίκλειστο και απαρχαιωμένο.»
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος / Photo Credits ©Natalia Tsoukala
Τέλος, ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή έκανε ιδιαίτερη μνεία στις προσπάθειες που καταβάλλει ο Οικουμενικός Πατριάρχης για την προστασία του περιβάλλοντος. Η οικολογική αφύπνιση, που αποτελεί προτεραιότητα για το Ίδρυμα, είναι και το μήνυμα που στέλνει η εγκατάσταση γλυπτών του καλλιτέχνη Andrew Levitas, η οποία παρουσιάζεται στην αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων έως και τις 28 Νοεμβρίου 2021. Η εγκατάσταση διαπραγματεύεται το μέγεθος της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην πόλη Minamata της Ιαπωνίας, όπως την ανέδειξε ο φωτογραφικός φακός του W. Eugene Smith τη δεκαετία του 1970.
naftemporiki.gr