Προσφορά 2 δισ. δολαρίων από τον Τζεφ Μπέζος για να επιστρέψει στην «κούρσα» για τη Σελήνη

Τρίτη, 27 Ιουλίου 2021 18:57
REUTERS/JOE SKIPPER
A- A A+

O ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, προσφέρθηκε να καλύψει έξοδα της NASA ύψους 2 δισ. δολαρίων για να ληφθεί ξανά υπόψιν για ένα συμβόλαιο σχετκά με την κατασκευή σεληνακάτου.

Τον Απρίλιο η αμερικανική διαστημική υπηρεσία είχε δώσει το ύψους 2,9 δισ. δολαρίων συμβόλαιο στον Έλον Μασκ, απορρίπτοντας την εταιρεία του Μπέζος, Blue Origin. Σκοπός είναι η κατασκευή της σεληνακάτου που θα μεταφέρει αστροναύτες στη σεληνιακή επιφάνεια κατά το 2024. Η NASA μπορούσε να επιλέξει μόνο τη μία από τις εταιρείες, καθώς έλαβε 850 εκατ. δολάρια από τα 3,3 δισ. που ζήτησε από το Κογκρέσο για την κατασκευή της σεληνακάτου.

Σε επιστολή του προς τον επικεφαλής της NASA, Μπιλ Νέλσον, που δημοσιοποιήθηκε τη Δευτέρα, ο Μπέζος έγραψε πως «Η Blue Origin θα γεφυρώσει το χάσμα της χρηματοδότησης του HLS (Human Landing System), αφήνοντας όλες τις πληρωμές στο τρέχον και τα επόμενα δύο δημοσιονομικά έτη της κυβέρνησης, μέχρι και για 2 δισ. δολάρια, προκειμένου να τεθεί ξανά το πρόγραμμα στον δρόμο του».

Όπως τόνισε, η προσφορά αυτή δεν συνιστά αναβολή, μα πλήρης παραίτηση από αυτές τις πληρωμές.

Όπως γράφει το BBC, όταν δόθηκε το συμβόλαιο, η Κάθι Λούντερς, επικεφαλής επανδρωμένων εξερευνητικών αποστολών της NASA, παραδέχτηκε ότι ο προϋπολογισμός της εταιρείας την εμπόδιζε να επιλέξει δύο εταιρείες. Η NASA επικαλέστηκε επίσης το επιτυχημένο ιστορικό πτήσεων ης SpaceX του Έλον Μασκ ως παράγοντα που έπαιξε ρόλο, ενώ επίσης η πρόταση της SpaceX ήταν και χαμηλότερου κόστους.

Η απόφαση σημαίνει πως το Starship της SpaceX προορίζεται να μεταφέρει τους αστροναύτες στην πρώτη αποστολή στην επιφάνεια της Σελήνης από το Απόλλων 17 το 1972.

Ο Μπέζος είχε συνεργαστεί με τις Lockheed Martin, Northrop Grumman και Draper σε μια προσπάθεια να μπει σε αυτή την κρίσιμη φάση του προγράμματος Human Landing System. Το σχέδιο έλαβε το όνομα Blue Moon, και θύμιζε μια ενισχυμένη έκδοση της σεληνακάτου που κατέβασε τους Άρμστρονγκ και Όλντριν στην επιφάνεια της Σελήνης το 1969.

Ο Μπέζος σχολίασε στην επιστολή του πως το BlueMoon είναι ένα σύστημα του 21ου αιώνα εμπνευσμένο από την αρχιτεκτονική του Απόλλων, η οποία παρέχει πολλά οφέλη, με έμφαση στην ασφάλεια. Επίσης, τόνισε πως χρησιμοποιεί καύσιμο υδρογόνου, κάτι που συμβαδίζει με τα σχέδια της NASA για χρήση πάγου από τη Σελήνη για τον ανεφοδιασμό διαστημοπλοίων.

Όταν έχασε από την SpaceX, η Blue Origin διαμαρτυρήθηκε στo GAO (US Government Accountability Office) υποστηρίζοντας πως η NASA άλλαξε τα δεδομένα την τελευταία στιγμή, με τέτοιο τρόπο ώστε το συμβόλαιο να πάει στη SpaceX.

Προτεινόμενα για εσάς