Κατατέθηκε χθες το απόγευμα στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης (ΥΠΕΣΔΔΑ) «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανεξάρτητων Αρχών, Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και λοιπών ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης» http://www.naftemporiki.gr/news/static/07/08/03/1395123.htm .
Με το σχέδιο νόμου προωθείται μία σειρά ρυθμίσεων, ιδίως για την ενίσχυση των Ανεξάρτητων Αρχών και των ελεγκτικών μηχανισμών, προκειμένου να μπορέσουν να ασκήσουν ταχύτερα και αποτελεσματικότερα τις αρμοδιότητές τους. Οπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, οι ρυθμίσεις αυτές προωθούνται σε συνεννόηση με τους ανωτέρω φορείς, στο πλαίσιο της κοινής προσπάθειας που βρίσκεται σ’ εξέλιξη για την εμπέδωση της διαφάνειας και την εντατικοποίηση και εμβάθυνση των κάθε είδους ελέγχων.
Περαιτέρω, αντιμετωπίζονται λειτουργικά και υπηρεσιακά ζητήματα, κυρίως άμεσης προτεραιότητας, της Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και ειδικότερα θέματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και μεταναστευτικής πολιτικής, προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου, της προώθησης της κινητικότητας στον χώρο της Διοίκησης, της επίλυσης εκκρεμοτήτων που συνάπτονται, ιδίως, με την εξελισσόμενη εξυγίανση των δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων, με παράλληλη μέριμνα για το δικαίωμα εργασίας των απασχολούμενων σε αυτές, αλλά και της έγκαιρης πλήρους συμμόρφωσης προς ευρωπαϊκές και διεθνείς υποχρεώσεις της Χώρας.
Το σχέδιο νόμου αποτελείται από τρία κεφάλαια και τριάντα άρθρα. Στο Κεφάλαιο Α' ρυθμίζονται θέματα Ανεξάρτητων Αρχών και Ελεγκτικών Μηχανισμών, το Κεφάλαιο Β' αναφέρεται σε θέματα μετατάξεων και στο Κεφάλαιο Γ΄ ρυθμίζονται ειδικά θέματα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, Τοπικής Αυτοδιοίκησης και μεταναστευτικής πολιτικής.
Από το σύνολο των ρυθμίσεων του σχεδίου νόμου επισημαίνονται, ιδίως, οι ακόλουθες:
1. Εισάγεται η προστασία των μελών των συνταγματικώς κατοχυρωμένων Ανεξάρτητων Αρχών από ποινική ευθύνη για γνώμη που διατύπωσαν, ψήφο που έδωσαν ή πράξη που διενήργησαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Ωστόσο, ειδικές ποινικές διατάξεις που αφορούν μέλη τέτοιων Ανεξάρτητων Αρχών και περιέχονται στην κείμενη νομοθεσία παραμένουν σε ισχύ και δεν τροποποιούνται με την προτεινόμενη διάταξη, όπως για παράδειγμα η διάταξη του άρθρου 18 παρ. 4 του ν. 2472/1997, η οποία αναφέρεται, ειδικότερα, στα μέλη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Η έκφραση γνώμης, η ψήφος και, εν γένει, οι πράξεις των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών που προβλέπονται από το Σύνταγμα, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, είναι ίσως η πιο ουσιώδης πτυχή της άσκησης των αρμοδιοτήτων τους. Για τον λόγο αυτόν πρέπει να προστατεύονται, ώστε τα μέλη των Ανεξάρτητων αυτών Αρχών να μπορούν ν’ ασκούν τις αρμοδιότητές τους κατά συνείδηση. Σημειώνεται ότι σχετικές προστατευτικές διατάξεις υπάρχουν ήδη για τον Συνήγορο του Πολίτη.
2. Διευρύνονται οι μετατάξεις κατά τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα: Όπως επισημαίνει το υπουργείο, για πρώτη φορά σε πάγια βάση και με διαδικασίες δημοσιότητας και διαφάνειας,προβλέφθηκε η δυνατότητα μετάταξης υπαλλήλων από φορέα σε φορέα, υπαγόμενους στον Υ.Κ.
Με την προτεινόμενη διάταξη διευρύνεται ο κύκλος των υπαλλήλων που μπορεί να μετέχουν στην κάλυψη θέσεων με μετάταξη, ώστε να παρασχεθεί μεγαλύτερη δυνατότητα στελέχωσης υπηρεσιών με εξειδικευμένο προσωπικό, ενόψει ιδίως και των αναγκών που θα ανακύψουν στο πλαίσιο του Δ΄ ΚΠΣ, αλλά και σε εναρμόνιση με τις κατευθύνσεις τόσο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όσο και του ΟΟΣΑ για διεύρυνση της κινητικότητας του προσωπικού. Με τον τρόπο αυτόν στις ανωτέρω διαδικασίες μετάταξης μπορεί να μετέχουν και υπάλληλοι κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, καθώς και υπάλληλοι των ΔΕΚΟ, οι οποίες δεν είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο και στις οποίες το Δημόσιο κατέχει την πλειοψηφία του μετοχικού τους κεφαλαίου, εφόσον έχουν συμπληρώσει διετή τουλάχιστον υπηρεσία.
3. Μετατάξεις τυφλών τηλεφωνητών: Παρέχεται η δυνατότητα στους υπαλλήλους του κλάδου ΔΕ Τηλεφωνητών (τυφλών) του Δημοσίου κλπ., οι οποίοι κατέχουν ή αποκτούν τίτλο ανώτερης κατηγορίας, να μετατάσσονται σε θέση κατηγορίας αντίστοιχης των προσόντων τους και, αν δεν υπάρχει κενή θέση, σε συνιστώμενη προσωποπαγή. Η κατηγορία αυτή των υπαλλήλων, που, παρά το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, προσπαθούν να βελτιώσουν το επίπεδό τους, αξίζει τη στήριξη και την επιβράβευση της υπηρεσίας και επιφέρει και τις συνακόλουθες μισθολογικές συνέπειες.
4. Μετατάξεις υπαλλήλων ΚΕΠ: Η πρώτη φάση σύστασης -προκήρυξης 1.952 θέσεων μόνιμου προσωπικού κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ στα ΚΕΠ των ΟΤΑ α' και β' βαθμού έχει ήδη ολοκληρωθεί με την ανάρτηση των προσωρινών πινάκων διοριστέων από το ΑΣΕΠ της προκήρυξης 7Κ/2006. Στην ανωτέρω προκήρυξη δόθηκε η δυνατότητα στους υποψηφίους να υποβάλουν δήλωση προτίμησης για όλες τις θέσεις της κατηγορίας τους και για όλα τα ΚΕΠ, προκειμένου ν’ αυξηθούν οι πιθανότητες επιτυχίας τους στο διαγωνισμό. Εξαιτίας του γεγονότος αυτού, παρατηρήθηκε ότι στους προσωρινούς πίνακες αποτελεσμάτων του ΑΣΕΠ ικανός αριθμός συμβασιούχων έργου καταλαμβάνει μόνιμες θέσεις σε ΚΕΠ άλλο από εκείνο στο οποίο παρέχει τις υπηρεσίες του. Συγκεκριμένα, μετακινούνται από το ΚΕΠ εργασίας τους 309 υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ, 91 υπάλληλοι κατηγορίας ΤΕ και 127 υπάλληλοι κατηγορίας ΔΕ (σύνολο: 527). Η τοποθέτηση των επιτυχόντων του διαγωνισμού σε ΚΕΠ άλλο από αυτό στο οποίο απασχολούνται, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα δημιουργήσει, σε αρκετές τουλάχιστον περιπτώσεις, κοινωνικό πρόβλημα, καθόσον οι περισσότεροι από αυτούς έχουν οικογένειες και ανήλικα τέκνα.
Με την προωθούμενη ρύθμιση συμπληρώνεται η διάταξη του άρθρου 16 του ν.3448/2006, σύμφωνα με την οποία, οι μόνιμοι υπάλληλοι των κατηγοριών ΠΕ , ΤΕ και ΔΕ του κλάδου «Διεκπεραίωσης Υποθέσεων Πολιτών» που θα στελεχώσουν τα ΚΕΠ, υποχρεούνται να παραμείνουν στο ΚΕΠ τοποθέτησής τους για μία πενταετία, πριν από την πάροδο της οποίας επιτρέπεται μόνον η διενέργεια εκούσιων /αμοιβαίων μετατάξεων - μεταφορών ή αμοιβαίων αποσπάσεων των υπαλλήλων των ΚΕΠ, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Επομένως, η ως άνω ρύθμιση μπορεί να τύχει εφαρμογής μόνο σε περίπτωση που δύο διοριστέοι ιδίας κατηγορίας, σε διαφορετικά ΚΕΠ , επιθυμούν αμοιβαία μετάταξη/ μεταφορά, γεγονός το οποίο κρίνεται ότι είναι σπάνιο.
Με την παρούσα ρύθμιση, επιλύεται το πρόβλημα αυτό αφού προβλέπεται ότι η μετάταξη -μεταφορά γίνεται με την ίδια σχέση εργασίας, με μεταφορά της θέσης που κατέχει ο μετατασσόμενος και επιτρέπεται να γίνεται και για υπαλλήλους οι οποίοι ανήκουν σε διαφορετική κατηγορία, ύστερα από αίτηση των ενδιαφερόμενων, αλλά χωρίς γνώμη των υπηρεσιακών συμβουλίων, προκειμένου οι μετατάξεις αυτές να ολοκληρωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα.
5. Διασφαλίζονται πλήρως οι θέσεις εργασίες των εργαζόμενων στις δημοτικές επιχειρήσεις. Στο σχέδιο νόμου (άρθρο 25 παρ. 2) προβλέπεται ότι, εφόσον το πλεονάζον προσωπικό συγχωνευομένων, μετατρεπομένων ή λυόμενων δημοτικών ή κοινοτικών επιχειρήσεων δεν μεταφερθεί, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, στον οικείο πρωτοβάθμιο Ο.Τ.Α. ή σε νομικό του πρόσωπο, μπορεί να ζητήσει, με αίτησή του, τη μετάταξή του με την ίδια σχέση εργασίας, σε οποιαδήποτε υπηρεσία της Περιφέρειας, Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης της Χώρας ή σε νομικό προσωπικό δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα, με εξαίρεση, όσα εκ των τελευταίων, είναι εισηγμένα στο Χρηματιστήριο.
Η αίτηση μεταφοράς υποβάλλεται εντός προθεσμίας έξι μηνών, η οποία αρχίζει από τη δημοσίευση της απόφασης του οικείου δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, με την οποία αποφαίνεται αρνητικά για τη μεταφορά στον αντίστοιχο ΟΤΑ. Για την αποδοχή της αποφασίζει, κατά περίπτωση, ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας, το οικείο Νομαρχιακό Συμβούλιο ή το διοικούν το νομικό πρόσωπο όργανο αντιστοίχως, εντός προθεσμίας δύο μηνών από την υποβολή της. Η μεταφορά πραγματοποιείται και μετά τη λύση της εργασιακής σχέσης, σύμφωνα με τα ανωτέρω. Στην περίπτωση αυτή, η αποζημίωση που έχει καταβληθεί συμψηφίζεται με το ισόποσο των αποδοχών του προσωπικού από τον αντίστοιχο φορέα της μεταφοράς του και αποδίδεται από αυτόν στους εκκαθαριστές της οικείας δημοτικής επιχείρησης ή, αν έχει περατωθεί η εκκαθάριση, στον οικείο OTA.
6. Διεύρυνση του χρονικού διαστήματος - άρα και του αριθμού των ωφελούμενων - κατά το οποίο μπορούν να επωφεληθούν οι συμβασιούχοι που δεν καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες σύμφωνα με το π.δ. 164/2004 από τη γενναία μοριοδότηση του 50% που τους έχει ήδη αναγνωρισθεί με τον ν. 3320/2005.
Στο πλαίσιο αυτό προβλέφθηκε ότι η μοριοδότηση του 50% ισχύει για διαδικασίες διορισμού ή πρόσληψης, βάσει προκηρύξεων που θα εκδοθούν μέχρι την 31.12.2010 και για χρόνο εμπειρίας που αποκτήθηκε από το 1990 μέχρι και την ημερομηνία έκδοσης κάθε προκήρυξης, με εξαίρεση την πλήρωση θέσεων των Κ.Ε.Π. για τις οποίες δεν ισχύουν οι ανωτέρω χρονικοί περιορισμοί, λόγω της ιδιομορφίας του θεσμού. Είναι αυτονόητο ότι έτσι μπορούν να συμμετέχουν οι υποψήφιοι σε περισσότερες διαδικασίες διορισμού ή πρόσληψης και ν’ απορροφηθεί, συνακόλουθα, μεγαλύτερος αριθμός δικαιούχων της μοριοδότησης του 50% από το σύστημα προσλήψεων, ιδίως σε αντιμετώπιση της καθυστέρησης που παρατηρήθηκε στην έκδοση των σχετικών προκηρύξεων. Πέραν τούτου -σημειώνεται ότι- με αυτή τη ρύθμιση γίνεται σεβαστή η συνταγματική αρχή της ισότητας για όλους τους συμβασιούχους, αφού η εξαίρεση από τη μοριοδότηση ορισμένων, με τυχαία χρονικά κριτήρια, θα ήταν δυνατόν να δημιουργήσει ανισότητες, ανεπίτρεπτες κατά το άρθρο 4 του Συντάγματος.
7. Ενισχύονται περαιτέρω οι Δομές Κοινωνικής Μέριμνας:
Η εφαρμογή του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» παρατείνεται ως τις 31.8.2008.
Το προσωπικό των Μονάδων Κοινωνικής Μέριμνας, κατ’ αναλογία προς το προσωπικό του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι», μετά τη μετατροπή των συμβάσεών του σε αορίστου χρόνου στο πλαίσιο του π.δ. 164/2004, εντάσσεται στη δημοτική επιχείρηση κλπ. όπου ασκούσε πράγματι τα καθήκοντά του, ανεξάρτητα από το αν, τυπικά, η σύμβασή του είχε ως αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών σε άλλο φορέα του ΟΤΑ. Με τον τρόπο αυτόν, στηρίζονται με το έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό που έχουν ανάγκη για να λειτουργήσουν οι δημοτικές επιχειρήσεις που εφαρμόζουν προγράμματα κοινωνικής μέριμνας και διασφαλίζεται η απρόσκοπτη εξακολούθηση των προγραμμάτων αυτών προς όφελος των συμπολιτών μας που τα βασίζονται στην ύπαρξή τους.
8. Επιταχύνεται περαιτέρω η διαδικασία ανανέωσης αδειών διαμονής υπηκόων τρίτων χωρών για ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα.