Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε σήμερα επισήμως και χωρίς τροπολογίες την κοινή θέση του Συμβουλίου σχετικά με τη νέα οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων επικοινωνίας χωρίς σύνορα.
Η οδηγία αυτή, όπως υπογραμμίζει η Κομισιόν σε ανακοίνωσή της, εκσυγχρονίζει τους κανόνες για την ευρωπαϊκή βιομηχανία παραγωγής οπτικοακουστικού περιεχομένου και παρέχει διεξοδικό νομικό πλαίσιο που καλύπτει όλες τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, καθώς και τις κατ' αίτηση υπηρεσίες. Λιγότερο λεπτομερείς, πιο ευέλικτοι και προσανατολισμένοι στο μέλλον κανόνες σχετικά με την τηλεοπτική διαφήμιση θα επιτρέψουν την καλύτερη χρηματοδότηση του οπτικοακουστικού περιεχομένου. Τα κράτη μέλη διαθέτουν διετή προθεσμία για τη μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο.
«Σήμερα είναι η χαραυγή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας συγκλινουσών οπτικοακουστικών υπηρεσιών», δήλωσε η αρμόδια Επίτροπος ΕΕ για την Κοινωνία της Πληροφορίας και τα Μέσα Επικοινωνίας, κα Viviane Reding. «Χάρη σ’ αυτούς τους εκσυγχρονισμένους κανόνες που βελτιώνουν την ασφάλεια δικαίου και επανεπιβεβαιώνουν την αρχή της χώρας εγκατάστασης, οι οπτικοακουστικές πολιτικές της Ευρώπης θα ικανοποιούν καλύτερα τις απαιτήσεις μιας ταχέως εξελισσόμενης και δυναμικής βιομηχανίας, διατηρώντας παράλληλα τα υψηλά επίπεδα προστασίας των καταναλωτών. Θα υπάρχει λιγότερη ρύθμιση, καλύτερη χρηματοδότηση του οπτικοακουστικού περιεχομένου και μεγαλύτερη προβολή της πολιτιστικής ποικιλομορφίας και της προστασίας των ανηλίκων».
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η νέα οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων χωρίς σύνορα, θα επιτρέψει στον οπτικοακουστικό κλάδο να αντεπεξέλθει στις βαθύτατες αλλαγές με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος για να προσαρμοστεί στις εξελίξεις της τεχνολογίας και της αγοράς και στις μεταβαλλόμενες συνήθειες των τηλεθεατών που απορρέουν από τη σύγκλιση. Αποτελεί επακόλουθο της πολιτικής συμφωνίας του Μαΐου μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τους νέους στόχους και διατάξεις της οδηγίας, όπως ένα νέο πεδίο εφαρμογής που καλύπτει όλες τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, πιο ευέλικτοι κανόνες διαφήμισης, νομικό πλαίσιο για την τοποθέτηση των προϊόντων, νέα δικαιώματα για τους πολίτες και συνεχής προστασία των βασικών ευρωπαϊκών αξιών.
Η οδηγία συνάδει με άλλες πρόσφατες πρωτοβουλίες της Επιτροπής, όπως η προτεινόμενη ευρωπαϊκή στρατηγική για την κινητή τηλεόραση, το σχέδιο για τη μεγιστοποίηση των εσόδων από το ψηφιακό μέρισμα και το νέο πρόγραμμα υποστήριξης MEDIA 2007. Η προσεχής διαδικασία συζητήσεων και προτάσεων σχετικά με το δημιουργικό επιγραμμικό περιεχόμενο θα συμπληρώσει επίσης την πρόοδο που πραγματοποιήθηκε με τη νέα οδηγία.
Τα κράτη μέλη θα διαθέτουν 24 μήνες για να μεταφέρουν τους νέους κανόνες στο εθνικό δίκαιο, ούτως ώστε να τεθούν αυτοί πλήρως σε εφαρμογή το 2009. Η Επίτροπος κα Reding ζήτησε πρόσφατα από τα κράτη μέλη να προβούν σε «ελαφρά» μεταφορά της οδηγίας, δηλαδή χωρίς να προσθέσουν πάρα πολλές αυστηρότερες εθνικές διατάξεις, οι οποίες θα εμπόδιζαν τις βιομηχανίες τους οπτικοακουστικού περιεχομένου να επωφεληθούν πλήρως από την ελευθερία που εισάγει η οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων επικοινωνίας χωρίς σύνορα.