Οι κόγχες της πρόσοψης του Metropolitan Museum of Art που βλέπει στην 5η Λεωφόρο στη Νέα Υόρκη είχαν παραμείνει κενές από τότε που το Μουσείο ολοκληρώθηκε, το 1902.
Τώρα, για πρώτη φορά φιλοξενούν γλυπτά: τέσσερα μπρούτζινα γλυπτά Αφρικανών γυναικών, τα οποία φιλοτέχνησε κατόπιν παραγγελίας η Αμερικανή, κενυατικής καταγωγής, καλλιτέχνης Ουανγκέτσι Μούτου (Wangechi Mutu).
Η σειρά φέρει την επωνυμία «The NewOnes, will free Us», αλλά ατομικά τα γλυπτά ονομάζονται The Seated I, II, III και IV. Οι ύψους άνω των δύο μέτρων γυναικείες φιγούρες είναι ενδεδυμένες με σπειροειδείς ενδυμασίες και φέρουν γυαλιστερούς δίσκους σε διάφορα σημεία της κεφαλής τους.
Αυτό το κόσμημα είναι ευθεία αναφορά στα κοσμήματα και τους δίσκους στα χείλη, με τα οποία στολίζονται γυναίκες σε ορισμένες αφρικανικές φυλές. Και τα ίδια τα γλυπτά είναι αναφορά στην ελληνική παράδοση των Καρυάτιδων -αλλά και την ανάλογη παράδοση στη Δυτική Αφρική- στην οποία γυναικείες φιγούρες αναπαρίστανται από ξύλο ή μάρμαρο ως δομική ή μεταφορική στήριξη. «Οι Καρυάτιδες, στο διάβα της ιστορίας, έφεραν στους ώμους τους αυτά τα κτίσματα, εκφράζοντας την ισχύ και τον πλούτο ενός συγκεκριμένου τόπου» είπε, σε βιντεοσκοπήμενη συνέντευξή της που έχει αναρτηθεί στον ιστότοπο του Met, η γεννημένη στο Ναϊρόμπι της Κένυας καλλιτέχνης. Και, θέλοντας να χρησιμοποιήσει τα γλυπτά της για μια «φεμινιστική παρέμβαση», όπως τη χαρακτηρίζει το Met, διευκρίνισε: «ήθελα να κρατήσω το DNA μιας γυναίκας σε ενεργητική στάση, αλλά δεν την ήθελα να κουβαλά κάποιο βάρος ή το βάρος κάποιου άλλου».
Η σειρά «The NewOnes, will free Us» θα κοσμεί την πρόσοψη του Met έως τις 12 Ιανουαρίου του 2020.