Η παρουσίαση του ομοιώματος της σεληνακάτου Blue Moon από τον Τζεφ Μπέζος, ιδρυτή της Amazon, επαναφέρει στο προσκήνιο την ανανεωμένη «κούρσα» που φαίνεται να στήνεται για τη Σελήνη, περίπου 50 χρόνια μετά την ιστορική πτήση του «Απόλλων 11».
Η εταιρεία του Μπέζος, Blue Origin, προφανώς και δεν είναι ο μόνος «παίκτης» στον αγώνα αυτόν. Το National Geographic δημοσιεύει μια λίστα με τους επιβεβαιωμένους «διαγωνιζομένους»- μεταξύ των οποίων τόσο κυβερνήσεις και διαστημικές υπηρεσίες, όσο και εταιρείες.
ΗΠΑ: Η NASA έγραψε ιστορία με τις αποστολές του προγράμματος «Απόλλων», και τώρα κινείται δυναμικά για να επιστρέψει. Στα τέλη του 2018 έδωσε πράσινο φως για την υποβολή προτάσεων από εννιά εταιρείες για την αποστολή οργάνων στη Σελήνη, ενώ πρωτοστατεί στο εγχείρημα της δημιουργίας ενός διαστημικού σταθμού σε τροχιά γύρω από τον φυσικό δορυφόρο του πλανήτη μας, ονόματι Gateway. Παράλληλα, η κυβέρνηση Τραμπ επιδιώκει επανδρωμένη αποστολή με προσελήνωση κοντά στον νότιο πόλο της Σελήνης ως το τέλος του 2024.
REUTERS/CHRISTINE CHAN
Κίνα: Η κινεζική διαστημική υπηρεσία (CNSA) συνεχίζει το φιλόδοξο πρόγραμμα εξερεύνησης της Σελήνης, που εξελίσσεται σταδιακά, από την αποστολή ρομπότ μέχρι την αποστολή κοσμοναυτών στην επιφάνεια της Σελήνης. Το 2018 η σεληνάκατος Chang'e-4 έγινε το πρώτο σκάφος που προσεληνώθηκε επιτυχώς στην αθέατη πλευρά. Η επόμενη αποστολή, Chang'e-5, φιλοδοξεί να γίνει η πρώτη μέσα σε 40 χρόνια που θα επιστρέψει δείγματα από τη Σελήνη. Επίσης, στις 24 Απριλίου, ο επικεφαλής της υπηρεσίας, Ζανγκ Κετζιάν, ανακοίνωσε πως η Κίνα θα κατασκευάσει έναν σταθμό επιστημονικών ερευνών στον νότιο πόλο της Σελήνης μέσα στα επόμενα 10 χρόνια.
Ινδία: Η ινδική διαστημική υπηρεσία, ISRO, εκτόξευσε την πρώτη της αποστολή στη Σελήνη, Chandrayaan-1, τον Οκτώβριο του 2008. Η ISRO σχεδιάζει να εκτοξεύσει την αποστολή Chanrayaan-2, που θα περιλαμβάνει σεληνάκατο για προσεδάφιση και όχημα εδάφους, τον Ιούλιο του 2019, με την απόπειρα προσελήνωσης να προγραμματίζεται για τις 6 Σεπτεμβρίου.
Ρωσία: Η Roscosmos, η ρωσική διαστημική υπηρεσία, και οι σοβιετικοί της προκάτοχοι ήταν οι πρώτοι που κατάφεραν να πραγματοποιήσουν «μαλακή» (ελεγχόμενη) προσελήνωση το 1966, ωστόσο δεν έχει υπάρξει ρωσική επιστροφή στη Σελήνη από το 1976. Παρόλα αυτά, η Roscosmos συμμετέχει στο «παιχνίδι», σχεδιάζοντας σειρά ρομποτικών σκαφών για τη δεκαετία του 2020. Τον Ιανουάριο ο επικεφαλής της υπηρεσίας, Ντμίτρι Ρογκόζιν, ανακοίνωσε πως η Ρωσία σκοπεύει να κατασκευάσει έναν βαρύ πύραυλο ονόματι «Yenisei» ως το 2028. Ο πύραυλος αυτός είναι ιδιαίτερα μεγάλος, οπότε θεωρείται πως σχεδιάζεται έχοντας κατά νου τη Σελήνη.
Ιαπωνία: Η ιαπωνική διαστημική υπηρεσία, JAXA, έχει πάει δύο φορές στη Σελήνη. Η πρώτη ήταν το 1990 με το σκάφος Hiten και η δεύτερη το 2007 με το Kaguya (SELENE). Η αποστολή SLIM, που αναμένεται να λάβει χώρα από το 2020 και μετά, προορίζεται να δοκιμάσει νέες τεχνολογίες προσελήνωσης. Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόμενο μιας αποστολής «Resource Prospector» σε πόλο της Σελήνης, που θα εκτοξευτεί επίσης τη δεκαετία του 2020.
Νότια Κορέα: Το Κορεατικό Ινστιτούτο Αεροδιαστημικών Ερευνών (KARI) ετοιμάζεται για την πρώτη του σεληνιακή αποστολή, ΚPLO (Korea Pathfinder Lunar Orbiter). Το σκάφος θα μεταφέρει σειρά οργάνων, περιλαμβανομένης της προηγμένης «ShadowCam» που έχει κατασκευαστεί από τη NASA.
Ευρώπη: Το 2016, ο διευθυντής του ΕΟΔ, Γιαν Βέρνερ, είχε εκφράσει δημόσια τη στήριξή του πάνω στο concept ενός «σεληνιακού χωριού»- μιας διεθνούς ομάδας εξερευνητών της Σελήνης, τόσο από τον κυβερνητικό όσο και από τον ιδιωτικό τομέα, που θα συμφωνούσνα σε μια σειρά μηχανισμών συντονισμού και κοινών προτύπων. Ο ΕΟΔ και άλλοι εταίροι στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, περιλαμβανομένης της Καναδικής Διαστημικής Υπηρεσίας, της Roscosmos και της JAXA, έχουν εκφράσει τη στήριξή τους για το Gateway που προτείνει η NASA. Επίσης, κατά τα τέλη του 2019, ο ΕΟΔ αναμένεται να έχει οριστικοποιήσει ένα σχέδιο για μελλοντικές αποστολές εξερεύνησης της Σελήνης.
SpaceX: Η εταιρεία του Έλον Μασκ «κοιτά», ως γνωστόν, περισσότερο τον Άρη, αλλά στους στόχους της περιλαμβάνεται και η Σελήνη. Το πρόγραμμα dearMoon, στο οποίο πρωτοστατεί ο Ιάπωνας δισεκατομμυριούχος Γιουσάκου Μαεζάβα, περιλαμβάνει την αποστολή μιας διεθνούς ομάδας καλλιτεχνών με πύραυλο της SpaceX σε μια εξαήμερη πτήση στη Σελήνη.
Άλλες ιδιωτικές πρωτοβουλίες: Κάποιοι από τους φιναλίστ του διαγωνισμού Google Lunar XΡrize και άλλες startups πραγματοποιούν κινήσεις προς την κατεύθυνση της Σελήνης επίσης. Τον Φεβρουάριο του 2019 εκτοξεύτηκε με πύραυλο Falcon 9 της SpaceX το ισραηλινό διαστημόπλοιο Beresheet, «καρπός» ιδιωτικής (ως επί το πλείστον) πρωτοβουλίας, από την ισραηλινή μη κερδοσκοπική SpaceIL. Το σκάφος τελικά δεν τα κατάφερε να προσεληνωθεί επιτυχώς και συνετρίβη, ωστόσο η SpaceIL ετοιμάζεται να κατασκευάσει το Beresheet 2.0. Επίση, σχέδια για τη Σελήνη έχει και η ιδιωτική αμερικανική εταιρεία Moon Express, ενώ η γερμανική startup PTScientists, που συνεργάζεται με τις Audi και Vodafone για την ανάπτυξη οχημάτων και σκαφών για τη Σελήνη, ανακοίνωσε πως έκλεισε συμφωνία με την ArianaGroup, με τις ευλογίες του ΕΟΔ.