Το Λονδίνο είναι επίσημα η πρώτη πόλη που διαθέτει ζώνη κυκλοφορίας εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών. Η ζώνη, η οποία θα έχει ισχύ όλο το 24ωρο και όλο το χρόνο, αναμένεται να βελτιώσει την ποιότητα του αέρα στην πόλη, μειώνοντας τη ρύπανση που προκαλείται από τις εκπομπές των οχημάτων.
Κάθε όχημα που ταξιδεύει στο εσωτερικό του δακτυλίου θα πρέπει να πληροί αυστηρούς κώδικες εκπομπών ή να υπόκειται σε επιπρόσθετα τέλη κυκλοφορίας ή και πρόστιμα. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι εκπομπές οχημάτων, ειδικά το οξείδιο του αζώτου, είναι υπεύθυνες για την πλειονότητα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Λονδίνο και αποτελούν σοβαρή απειλή για τη δημόσια υγεία. Αυτές οι επιβλαβείς χημικές ουσίες αυξάνουν τους κινδύνους άνοιας και καρκίνου, όπως έχει αποδειχθεί από πολυάριθμες έρευνες και ιατρικά δεδομένα.
«Αυτή είναι μια ημέρα ορόσημο για την πόλη μας. Ο τοξικός μας αέρας είναι ένας αόρατος δολοφόνος, υπεύθυνος για μία από τις μεγαλύτερες εθνικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης της γενιάς μας», δήλωσε ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν.
Ο δακτύλιος τέθηκε σε ισχύ στις 8 Απριλίου και τα οχήματα που ταξιδεύουν εντός της ζώνης και δεν πληρούν τις προδιαγραφές εκπομπών θα χρεώνονται 12,5 λίρες ανά ημέρα. Τα μεγαλύτερα οχήματα, όπως τα φορτηγά και τα λεωφορεία, θα πρέπει να καταβάλλουν τέλη ύψους 100 λιρών. Η ζώνη αυτή καλύπτει επί του παρόντος μια σχετικά μικρή κεντρική περιοχή που όμως θα επεκταθεί σε μία ζώνη με 18 φορές μεγαλύτερη έκταση το φθινόπωρο του 2021, αποτρέποντας την κυκλοφορία 100.000 αυτοκινήτων, 35.000 ημιφορτηγών και 3.000 φορτηγών ημερησίως.
Η επέκταση του δακτυλίου πέρα από το κεντρικό Λονδίνο και τα αυστηρά πρότυπα για βαρέα οχήματα σε όλο το Λονδίνο θα βοηθήσει πάνω από 100.000 κατοίκους να μην ζουν πλέον σε περιοχές που υπερβαίνουν τα νόμιμα όρια ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα το 2021.
Το Λονδίνο είναι η πρώτη πόλη που θεσπίζει μια ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών, όμως άλλες μεγάλες πόλεις, όπως η Νέα Υόρκη, εξετάζουν παρόμοια σχέδια.