«Η Ιαπωνία και το Βιβλίο»

Έκθεση στην Πινακοθήκη δήμου Αθηναίων
Παρασκευή, 08 Μαρτίου 2019 08:00

«Κρυφή αγάπη», από τη σειρά «Ανθολογία ποιημάτων: Αγάπη» Καλλιτέχνης: Kitagawa Utamaro (περ. 1753–1806) Συλλογή Γ. Μάνου [ΑΕ 6878]

 
A- A A+

Την έκθεση με τίτλο «Η Ιαπωνία και το Βιβλίο» διοργανώνουν ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δήμου Αθηναίων, η Αθήνα 2018, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου δήμου Αθηναίων, μέγας δωρητής της οποίας είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού - Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς - Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κερκύρας, έως τις 3 Μαΐου, στην Πινακοθήκη δήμου Αθηναίων [Λεωνίδου & Μυλλέρου, Μεταξουργείο].

(Αριστερή φωτογραφία)Το φάντασμα της έπαυλης Σαραγιασίκι  (το φάντασμα Οκίκου) από τη σειρά «Εκατό ιστορίες φαντασμάτων». (Δεξιά φωτογραφία)Χάνια από τη σειρά «Εκατό ιστορίες φαντασμάτων» (Hyakumonogatari)
 

 

Η έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Αθήνα, στο πλαίσιο του εορτασμού των 120 χρόνων διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας-Ιαπωνίας,  που συμπληρώνονται το 2019.

Πρόκειται για μία μοναδικής σπουδαιότητας έκθεση, που παρουσιάζει έργα από μια από τις πλουσιότερες και σημαντικές παγκόσμια συλλογές ιαπωνικής τέχνης του Μουσείου Ασιατικών Τεχνών της Κερκύρας -όπως τα εξαιρετικά εικαστικά έργα του 19ου αι., τις σπάνιες εκδόσεις του Λευκάδιου Χερν, και τις εικονογραφήσεις στις φανταστικές ιστορίες, καθώς και manga του Hokusai.

Διάσημα μέρη του Έντο σε μια ματιά, τομ. I.
Katsushika Hokusai (1760-1849)
Ιαπωνία 1800
Συλλογή Μάνου [ΑΕ 7694]

 

Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν 68 έργα του Μουσείου, πρωτότυπες έγχρωμες ξυλογραφίες των μεγάλων εκπροσώπων του Ukiyo-e, του σημαντικότερου ιστορικά καλλιτεχνικού ρεύματος της Ιαπωνίας, με προεξέχουσα βαρύτητα στο εικαστικό έργο του θρυλικού Katsushika Hokusai (1760-1849), «πατέρα» των σημερινών manga,  καθώς και η ιδιαίτερη συνομιλία των δύο πολιτισμών, μέσα από την παρουσίαση του έργου του Έλληνα Λευκάδιου Χερν (Patrick Lafcadio Hearn, 1850-1904), που έζησε στην Ιαπωνία τον 19ο αι. και είχε τόσο κρίσιμη επιρροή στη διάδοση της ιαπωνικής λογοτεχνίας και τέχνης, που αναγνωρίστηκε ως «εθνικός συγγραφέας» της Ιαπωνίας.

Πυροτεχνήματα στη γέφυρα Ryōgoku
Καλλιτέχνης: Utagawa Toyokuni Ι (1769-1825)
Ōban Τρίπτυχο, έγχρωμη ξυλογραφία
Αρχές με μέσα εποχής  Bunka (1804-18)
Εκδότης: Yamamotoya Heikichi
Συλλογή Γ. Μάνου [AE 7228-7230]

Τα έργα των εκπροσώπων της Ιαπωνικής σχολής Ukiyo-e, προέρχονται από την Συλλογή Γρηγορίου Μάνου, ο οποίος ίδρυσε το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας, το 1928. Η συλλογή, που συγκροτήθηκε μεταξύ Βιέννης και Παρισιού, στα τέλη του 19ου αι., είναι μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο σε πλούτο, ποιότητα και αριθμό.

Ukiyo-e σημαίνει «εικόνες ενός ρέοντος κόσμου», και αποτέλεσε στην τέχνη του 18ου και 19ου αι. αναφορά φιλοσοφίας ως προς την αέναη ρευστότητα του γήινου κόσμου. Εξέφρασε με την πρωτοπoριακή του τομή όλη τη μεταμορφωτική περίοδο της νέας πρωτεύουσας της Ιαπωνίας, του λιμανιού Edo (σημερινού Τόκιο) -ίσως πρώτη διεθνής μεγαλούπολη στον κόσμο, η κινητικότητα της οποίας εκφράζεται στην τέχνη. Έτσι είναι και το καλλιτεχνικό ρεύμα της Ιαπωνίας που εντυπωσίασε βαθιά την Δύση κι άνοιξε τις πύλες συνομιλίας με τη δυτική τέχνη. Η επιρροή του εγγράφεται ευδιάκριτα σε έργα μεγάλων ζωγράφων, όπως ο Βαν Γκογκ, ο Μανέ, ο Κουρμπέ ή ο Τουλούζ Λωτρέκ.

Διάσημα μέρη του Έντο σε μια ματιά, τομ. II. Katsushika Hokusai (1760-1849) - Ιαπωνία 1800 / Συλλογή Μάνου [ΑΕ 7695]

 

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν έργα μεγάλων, κλασσικών σήμερα, δασκάλων του είδους, όπως του Utamaro (1753-1806) -με την αισθαντικότητα και την ολοζώντανη κίνηση των διάσημων «καλλονών» του, του Hiroshighe (1797-1858) -που ξαφνιάζει ακόμα και σήμερα με την απροσδόκητη προοπτική των τοπίων του, του Kunisada (1786-1864) -με την αποκαλυπτική ένταση του ρόλου στους ηθοποιούς Kabuki που εξέχουν στην προτίμησή του, του Kiyonaga (1752-1815) -με την μοναδική φυσικότητα των «παλλακίδων» του, του Kuniyoshi (1798-1861) -διάσημου για τις «γάτες» του και ενός από τους τελευταίους μεγάλους δασκάλους του είδους, κ.ά.

Ανάμεσά τους, βαρύνουσας σημασίας και προβολής, το έργο του Katsushika Hokusai (1760-1849) -εμπνευστή των σημερινών manga, που με την συνάρθρωση λόγου και εικόνας ανανέωσε ριζικά τις διαστάσεις έκφρασης των δύο μέσων.

Τεϊοποτείο στην Koshikawa από τη σειρά «36 όψεις του Όρους Fuji»
Καλλιτέχνης: Katsushika Hokusai (1760-1849) Ōban, έγχρωμη ξυλογραφία, περ. 1831
Συλλογή Μάνου [ΑΕ 7607]

Ως φυσικό ακόλουθο, στην έκθεση έρχεται η παρουσίαση του έργου του ελληνικής καταγωγής Ιάπωνα συγγραφέα, Λευκάδιου Χερν (Patrick Lafcadio Hearn, 1850-1904), που κεντρίζει έντονα το ενδιαφέρον τόσο με την απίστευτη πορεία της ζωής του, όσο και με την απόκοσμη, ιδιαίτερη αίσθηση της γραφής του. Γνωστό στους κινηματογραφόφιλους το κλασσικό αριστούργημα «Kwaidan», του Ιάπωνα σκηνοθέτη Masaki Kobayashi, βασισμένο στο βιβλίο του Χερν, που είχε βραβευτεί το 1965 στις Κάννες. Η εξαιρετική συλλογή των έργων του Χερν ήταν έργο του Τάκη Ευσταθίου, που τη δώρισε στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας, συμβάλλοντας σημαντικά στον σημερινό πλούτο των εκθεμάτων του.

Ο πολεμιστής Watanabe-no-Tsuna και η μεταμόρφωση της μάγισσας-δαίμονα
Καλλιτέχνης: Utagawa Kunisada (1786-1865)
Ōban, έγχρωμη ξυλογραφία, δίπτυχο
Συλλογή Μάνου [ΑΕ 7381-2]

 

Η έκθεση, εκτός από τη σπουδαιότητά της σε διεθνές επίπεδο, και το εξαιρετικό ενδιαφέρον για γνώστες και ειδικούς, μπορεί να γίνει πόλος έλξης για τη μοναδική επαφή με έναν κόσμο ασυνήθιστο και βαθιά γοητευτικό.

Πενήντα τρεις σταθμοί του δρόμου Tokaido Katsushika Hokusai (1760-1849) Ιαπωνία 1808-1813 Συλλογή Μάνου [ΑΕ 7729]

 

Την επιμέλεια της έκθεσης μοιράζονται ο Ντένης Ζαχαρόπουλος -καλλιτεχνικός σύμβουλος και επιμελητής της Πινακοθήκης, Μουσείων και Συλλογών του δήμου Αθηναίων και η Δέσποινα Ζερνιώτη -διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας.

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη: 10:00 – 21:00, Τετάρτη – Σάββατο 10:00 - 19:00, Κυριακή 10:00 – 16:00. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

[email protected]

Προτεινόμενα για εσάς