Έπειτα από 40 ημέρες που αφιέρωσαν στην ενημέρωση, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, με τους υφυπουργούς, Κώστα Στρατή και Γιώργο Βασιλειάδη, παρουσίασαν -σε συνάντηση με τους διαπιστευμένους συντάκτες του ΥΠΠΟ- στην αίθουσα «Αθηναϊκό Σαλόνι» του Ακροπόλ Παλάς, τις στρατηγικές κατευθύνσεις τους για το επόμενο διάστημα.
Η κα Ζορμπά, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Η προσέγγισή μας θα είναι σταθερά κοινωνικο-πολιτισμική. Ο όρος, ίσως, ακούγεται τεχνικός αλλά περιγράφει κάτι απλό. Δεν θα περιορίσουμε την προσοχή μας στους Οργανισμούς που παράγουν πολιτισμό, θα είμαστε εξίσου στραμμένοι στο κοινό. Το πληθυντικό, ανεξάντλητο κοινό της καθημερινότητας με την πλούσια διαστρωμάτωσή του, την απροϋπόθετη έκφρασή του που υπερβαίνει τις συμβατικές ταξινομήσεις. Θέλουμε ν’ ακούσουμε με προσοχή τους μεγάλους απόντες της καθιερωμένης πολιτιστικής σκηνής, το μη κοινό, και τις αιτίες που το κρατούν μακριά από τη συμμετοχή. Χρειάζεται να χαρτογραφήσουμε τα πεδία των επιθυμιών του αλλά και να διακρίνουμε τις αθέατες και μη νομιμοποιημένες πλευρές του πολιτισμού της καθημερινής ζωής που επηρεάζουν καθοριστικά τις στάσεις, νοοτροπίες και συμπεριφορές.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖ
Οι λέξεις-κλειδιά για αυτή τη διαδικασία είναι η συμμετοχικότητα και όχι απλώς η πρόσβαση, τα πολιτισμικά δικαιώματα, οι ανισότητες και διακρίσεις, οι πολιτισμικές κοινότητες –ορατές ή αφανείς, η διαφορετικότητα, η πολυεθνοτική κοινωνία, η πολιτισμική βιοποικιλότητα, εντέλει η κοινωνική συνοχή. Με αυτά τα εργαλεία θα μπορέσουμε να ερμηνεύουμε τα νέα και συχνά εκρηκτικά πολιτισμικά φαινόμενα, να ανοίξουμε ένα πεδίο διαλόγου σε πολλά επίπεδα, να ακούσουμε πιο προσεκτικά κοινωνικούς επιστήμονες και διανοούμενους, να σχεδιάσουμε πολιτικές ρυθμίσεις και παρεμβάσεις πιο δίκαιες και συμπεριληπτικές, όπως έχει υποχρέωση να κάνει εξ ορισμού η δημόσια πολιτική του πολιτισμού».
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖ
Το Μετσόβειο Πολυτεχνείο από τα μπαλκόνια του Ακροπόλ Παλλάς, του υπό ανακαίνιση ιστορικού κτηρίου της οδού Πατησίων, Αθήνα, Τρίτη 09 Οκτωβρίου 2018
Σε διαρκή επαφή με το υπουργείο Οικονομικών «Το ζήτημα της προστασίας της αρχαιολογικής και γενικότερα της πολιτισμικής κληρονομιάς μάς έχει απασχολήσει το τελευταίο διάστημα, μολονότι τη θεωρούμε δεδομένη και το θεσμικό πλαίσιο ισχυρό. Η εξαίρεση του Νόμου 4389/2016 για τους αρχαιολογικούς χώρους δεν εγείρει αμφιβολίες, ωστόσο, είμαστε σε διαρκή επαφή με το υπουργείο Οικονομικών και έχει δρομολογηθεί η διαδικασία ώστε να τεθεί στη διάθεση του υπουργείου Πολιτισμού το ταχύτερο ο πλήρης κατάλογος των ακινήτων που εξαιρούνται και τα οποία αντιστοιχούν σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία, Μουσεία, ιστορικούς τόπους και ακίνητα, που προορίζονται για την εν γένει εξυπηρέτηση του δημόσιου σκοπού της προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η πιστοποιημένη ταυτοποίηση θεωρούμε ότι θα κλείσει τον κύκλο της αμφιβολίας γύρω από αυτό το θέμα τελεσίδικα».
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖ
Για την απεργία
«Θεωρούμε ασύμβατη την απεργία που έχει εξαγγελθεί για την Πέμπτη, διότι οι κλειστοί αρχαιολογικοί χώροι συνηγορούν όχι υπέρ της δημόσιας προστασίας τους αλλά, αντίθετα, γίνονται μπούμερανγκ, ευνοώντας επιχειρήματα και σχέδια που έχουν εκφραστεί υπέρ της ιδιωτικής φύλαξης. Είναι κρίμα, τη στιγμή που προχωρούμε σε διαδικασίες ικανές να διαφυλάξουν την πολιτιστική κληρονομιά για πρώτη φορά τόσο αποφασιστικά και λεπτομερειακά, να βρισκόμαστε μπροστά σε κλειστές πόρτες. Ελπίζω και εύχομαι τελικά να επικρατήσουν πιο νηφάλιες φωνές και σεβασμός όχι μόνο στα μνημεία αλλά και στους επισκέπτες που τα τιμούν και τα συντηρούν με την παρουσία τους». Ακροπόλ
«Στο κτήριο που βρισκόμαστε σήμερα εξετάζουμε την ιδέα να δημιουργηθεί ένας κόμβος πολιτισμικής δραστηριότητας, ένας χώρος καλλιτεχνικής δημιουργίας, που θα επιχειρεί να αποτελέσει το “ενδιάμεσο πεδίο” συνεχούς συνδιαμόρφωσης και διαλόγου ανάμεσα στη δημόσια πολιτική και τη σύγχρονη ανεξάρτητη παραγωγή, με επίκεντρο τις ανάγκες του κοινού. Ένα σημείο όπου διαφορετικά και ανήσυχα κοινά θα συναντιόνται, με πρωταρχικό το δικαίωμα της συμμετοχής. Εκθέσεις, παραστάσεις, μουσική, βιβλίο και κάθε μορφή σύγχρονης τέχνης και δημιουργίας θα μπορούν να βρουν έναν φιλόξενο χώρο ανοιχτό στις ανεξάρτητες και νεανικές δημιουργικές και καλλιτεχνικές δυνάμεις. Θέλουμε να φτιάξουμε έναν κόμβο που θα στηρίζει την καλλιτεχνική δραστηριότητα σε όλες τις φάσεις της, με ανοιχτές πρόβες, σεμινάρια, συμμετοχικές συναντήσεις, εκθέσεις, συνέδρια και Φεστιβάλ. Θα παρέχουμε χώρο και υποστήριξη ώστε να μπορούν οι μη συμβατικές πολιτισμικές και καλλιτεχνικές εκφράσεις και πρακτικές ν’ αποκτήσουν την δυνατότητα να μας προκαλέσουν και να μας εκπλήξουν. Κι ακόμη, θέλουμε να υπάρχει μια διάσταση διεθνής, που θα ενεργοποιεί την εθνική συζήτηση υποδεχόμενη συνομιλητές από άλλα μέρη του κόσμου και θα τονώνει τη διεθνή παρουσία, καλλιεργώντας συνεργασίες με ανάλογες πρωτοβουλίες εκτός Ελλάδας».
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖ
Εξωτερική άποψη του Ακροπόλ Παλλάς
Κώστας Στρατής: Τα ακίνητα πολιτιστικής κληρονομιάς δεν έχουν μεταβιβασθεί Με τη σειρά του, ο υφυπουργός πολιτισμού Κώστας Στρατής, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Θα ήθελα να κάνω κι εγώ μια αναφορά για το ζήτημα των ακινήτων και των 10.119 Κωδικών Αριθμών Εθνικού Κτηματολογίου. Να πω αφετηριακά ότι κατανοούμε πως υπάρχει γύρω από τα ζητήματα της πολιτιστικής κληρονομιάς μια ανησυχία. Να θυμίσω ότι πέρυσι τέτοια εποχή είχαμε ν’ αντιμετωπίσουμε την περίπτωση του Ελληνικού, όπου επίσης υπήρχαν πολλές εντάσεις, ή παλαιότερα του μετρό Θεσσαλονίκης -χρειάστηκε να γίνουν πολλές προσπάθειες για να μείνουν τα αρχαία στη θέση τους και να γίνει το μετρό.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση πάντως τα πράγματα είναι σαφή, υπάρχει ένας Νόμος και μια Υπουργική Απόφαση που έχουν ενσωματωμένες τις εξαιρέσεις. Μέσα σ’ αυτές είναι και οι εξαιρέσεις ακινήτων πολιτιστικής κληρονομιάς.
Αυτή τη στιγμή, μετά την Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, έχει ξεκινήσει μια διαδικασία επικαιροποίησης των βάσεων δεδομένων που έχει στη διάθεσή της η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας. Δηλαδή, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, συγκεντρώνονται στοιχεία από τις Κτηματικές Υπηρεσίες απ’ όλη τη χώρα σε μια κεντρική βάση δεδομένων στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας.
Αυτά τα στοιχεία θα αρχίσουν να έρχονται πακέτα-πακέτα στο Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο για τα δικά του ακίνητα είναι αυτό που έχει την αρμοδιότητα να πιστοποιήσει ακριβώς την ταυτοποίηση κωδικού αριθμού με ακίνητο, ώστε να διαπιστωθεί με μια επίσημη διαδικασία ότι εντάσσεται στις εξαιρέσεις. Τα ακίνητα πολιτιστικής κληρονομιάς δεν έχουν μεταβιβασθεί και δεν πρόκειται να μεταβιβαστούν. Είναι δεδομένο αυτό».
Για την απεργία
«Τώρα έχουμε μπροστά μας μια απεργία. Η απεργία έχει συγκεκριμένα αιτήματα, που περιγράφονται στο εξώδικο της Ομοσπονδίας. ‘’Να μας δοθεί’’, να δοθεί δηλαδή στην Ομοσπονδία Εργαζομένων, ‘’ο πλήρης κατάλογος των παραχωρηθέντων μνημείων πολιτιστικού ενδιαφέροντος που ανήκουν στον ελληνικό λαό και παραδόθηκαν στο Υπερταμείο των δανειστών’’. Πάει μαζί με το δεύτερο αίτημα, τη δημοσιοποίηση των όρων παράδοσης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Αυτό που ζητούν είναι μια λευκή κόλλα χαρτί. Δεν έχει μεταβιβαστεί τίποτα. Όσον αφορά τους όρους παράδοσης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς δεν υπάρχει κανένας όρος παράδοσης. Τουλάχιστον γι’ αυτή την κυβέρνηση η πολιτιστική κληρονομιά είναι και θα παραμείνει στη διαχείριση του Δημοσίου.
Τίθενται κάποια ζητήματα σχετικά με τη θεσμική κατοχύρωση από την πλευρά των ανθρώπων που έχουν αποφασίσει την απεργία. Δεν υπάρχει κάποιο νομικό κενό, το έχουμε κοιτάξει, είμαστε στη διαδικασία ταυτοποίησης των ΚΑΕΚ. Έτσι, η γενική εξαίρεση, που είναι ρητή και ισχυρή στο Νόμο, θα γίνει και ονομαστική.
Εδώ μας δίνεται η ευκαιρία να θυμίσουμε ότι τα μόνα ακίνητα που έχουν μεταβιβαστεί είναι αυτά που μεταβίβασε η προηγούμενη κυβέρνηση και αναφέρομαι στα ακίνητα της Πλάκας. Ένα ζήτημα το οποίο προσπαθεί να υποβαθμίσει στη δημόσια συζήτηση η αξιωματική αντιπολίτευση, λέγοντας ότι δεν είναι και κάτι σημαντικό.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖ
Θα αναφερθώ σε ακίνητα που μεταβιβάστηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, τα οποία αποτελούν περιβάλλοντα χώρο του μνημείου του Λυσικράτη. Υπάρχουν ακίνητα που στα ΦΕΚ απαλλοτρίωσης αναφέρονται ως σημαντικά για τη διάσωση του παραδοσιακού χαρακτήρα της Πλάκας και ως αντιπροσωπευτικά δείγματα της εποχής τους.
Όλα αυτά μαζί αποτελούν ακίνητα που βρίσκονται μέσα στη λεγόμενη ζώνη προστασίας που το ελληνικό κράτος έχει δηλώσει στην UNESCO για την Ακρόπολη. Δεν είναι κάπου αυτά τα ακίνητα, είναι στον περιβάλλοντα χώρο της Ακρόπολης.
Αυτά τα ακίνητα τα στερήθηκαν ελληνικές οικογένειες μέσω απαλλοτριώσεων για το δημόσιο σκοπό της προστασίας και της ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Αυτά τα ακίνητα μεταβιβάστηκαν το 2013-2014 στο ΤΑΙΠΕΔ με υπογραφές των τότε υπουργών –μεταξύ αυτών της κας Κεφαλογιάννη και του κ. Γεωργιάδη ανάμεσα στους άλλους, οι οποίοι πρωτοστατούν σε αυτό το θόρυβο.
Έχω, επίσης, μπροστά μου δήλωση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε συνέντευξή του τον Ιούλιο. ‘’Βλέπω θετικά τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη διαχείριση και των αρχαιολογικών χώρων’’.
Κατηγορούμαστε ότι έχουμε μεταβιβάσει στην ΕΤΑΔ αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και Μουσεία –που δεν το έχουμε κάνει– από πολιτικές δυνάμεις οι οποίες δια του αρχηγού τους έχουν πει ότι η διαχείριση των αρχαιολογικών χώρων πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ιδιωτών. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Δεν είναι δική μας πολιτική αυτή, ούτε την υλοποιούμε. Θα πρέπει να πάρει θέση ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τι εννοούσε λέγοντας ότι βλέπει θετικά τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη διαχείριση των αρχαιολογικών χώρων.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖ
Λέει και κάτι άλλο στη συνέντευξή του αυτή. ‘’Αν κάποιος δοκιμάσει για παράδειγμα να κλείσει την Ακρόπολη, θα τον πετάξω έξω’’. Εμείς δεν ακολουθούμε αυτή την τακτική. Εμείς μιλάμε με τους εργαζόμενους, τους εξηγούμε λογικά τα επιχειρήματα που έχουμε –και τα πολιτικά και τα νομικά– και τους καλούμε να σκεφτούν πού βρισκόμαστε. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια απεργία, η οποία θα στερήσει μισό εκατομμύριο έσοδα από το Υπουργείο Πολιτισμού για ένα μη θέμα. Έχουμε δει το Σύλλογο Αρχαιολόγων, τα λέμε δημοσίως σε εσάς και μέσω υμών στον ελληνικό λαό.
Επίσης, θυμίζουμε στους εργαζόμενους ποιους έχουν απέναντί τους.
Αυτή η κυβέρνηση έφερε πίσω τις διαθεσιμότητες. Οι υπάλληλοι της διαθεσιμότητας ήταν προς απόλυση. Δεν απολύθηκαν επειδή άλλαξε η κυβέρνηση το 2015 και έφερε πίσω όσους ήταν σε διαθεσιμότητα.
Αυτή η κυβέρνηση προχώρησε στην τακτοποίηση των εργαζομένων με ένδικα μέσα. Δηλαδή την τακτοποίηση ανθρώπων που είχαν δικαστικές αποφάσεις . Αυτή η κυβέρνηση προχώρησε σε προκηρύξεις θέσεων σε όλες τις ειδικότητες. Θα αναφερθώ ιδιαίτερα στους 200 αρχαιοφύλακες. Μάλιστα, μαζί με την κα Ζορμπά βρεθήκαμε με την Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης και ξεκινάμε την κατάρτιση ενός προγράμματος νέων προσλήψεων –επιπλέον προσλήψεων– αρχής γενομένης από το επόμενο έτος.
Να προσθέσω εδώ την τακτοποίηση του ζητήματος του Ταμείου Αλληλοβοήθειας ως προς τους εργαζόμενους, του Μουσείου της Ακρόπολης ως προς τους εργαζόμενους. Να προσθέσω ότι, στη ρύθμιση που έχουμε καταθέσει στη Βουλή για το ζήτημα του Ταμείου Αλληλοβοηθείας και του Μουσείου της Ακρόπολης, λύνουμε και θέματα που έχουν να κάνουν με τις ημέρες εκτός έδρας των νησιωτικών και άλλων υπηρεσιών.
Δηλαδή, αντιμετωπίζουμε και επιλύουμε από τα μεγάλα στρατηγικά ζητήματα μέχρι τα μικρά –όμως πολύ σημαντικά όταν είσαι εργαζόμενος.
Αυτούς έχουν απέναντί τους. Ας ζυγίσουν την κατάσταση. Εμείς δεν πρόκειται να τους πετάξουμε έξω. Άλλοι λένε ότι θα τους πετάξουν έξω. Εμείς είμαστε εδώ για να συζητήσουμε και να εξηγήσουμε όλα τα ζητήματα».
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]