Με αφορμή τη μεγάλη έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΕΑΜ) που παρουσιάζεται από τις 26 Μαΐου στους χώρους των περιοδικών του εκθέσεων, σχεδιάστηκε μια μικρή ομότιτλη εκδοχή με αρχαιότητες του πρώτου Μουσείου της χώρας, σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), η οποία περιοδεύει σε θεματικά Μουσεία του.
Χάλκινο πτυκτό κάτοπτρο από την Κόρινθο (330-320 π.Χ.) © ΕΑΜ/ΤΑΠ. Φωτ. Σ. Μαυρομμάτης.
Η περιοδεύουσα έκθεση ξεκίνησε από τη Σπάρτη και το Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού και, στη συνέχεια, μεταφέρθηκε στο Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα και συγκέντρωσε, μέχρι σήμερα, το ενδιαφέρον 22.000 επισκεπτών στους δύο προαναφερθέντες προορισμούς. Σήμερα, Τρίτη 26 Ιουνίου, στις 7.30 το απόγευμα, εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας, στον Πύργο της Τήνου, αποτελώντας τον τρίτο και τελευταίο σταθμό για το 2018.
Η περιοδεύουσα έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» εντάσσεται στην εκθεσιακή πολιτική του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου να δημιουργεί, σε θεματική συνάφεια με τις κεντρικές περιοδικές του εκθέσεις, παράλληλες εκδοχές που διακτινώνουν τις συλλογές του εντός και εκτός Ελλάδας.
NIKOS DANIILIDIS ,
Εξωτερική άποψη του Μουσείου Μαρμαροτεχνίας, © ΠΙΟΠ. Φωτ. Ν. Δανιηλίδης.
Η έκθεση καταγράφει τη διαχρονική προσπάθεια του ανθρώπου να αναζητήσει το Ωραίο και να το εντάξει στην καθημερινότητά του, αποτυπώνοντάς το σε έργα τέχνης, αντικείμενα καλλωπισμού και σκεύη καθημερινής χρήσης. Σαράντα αρχαιότητες από τις συλλογές του κορυφαίου Μουσείου της χώρας, που χρονολογούνται από τους προϊστορικούς έως και τους ρωμαϊκούς χρόνους, αρκετές από τις οποίες εκτίθενται για πρώτη φορά, συνιστούν σύντομα σχόλια-αναφορές σε κάποιες από τις όψεις του Ωραίου.
Πήλινο αγαλμάτιο της θεάς Αφροδίτης (Ύστερος 2ος/1ος αι. π.Χ.), © ΕΑΜ/ΤΑΠ. Φωτ. Σ. Μαυρομμάτης.
Το κριτήριο επιλογής τους βασίστηκε στις θεματικές των Μουσείων του ΠΙΟΠ όπου παρουσιάζονται. Έτσι, στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού αναδείχθηκε ο καλλωπισμός του σώματος με έλαια και αρώματα, στο Μουσείο Αργυροτεχνίας πρωταγωνίστησαν περίτεχνα έργα κοσμηματοποιίας, ενώ στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας προβάλλονται μαρμάρινα έργα, αντιπροσωπευτικά του Κυκλαδικού πολιτισμού. Ξεχωριστή θέση στην έκθεση της Τήνου καταλαμβάνει η ενότητα με τα κυκλαδικά ειδώλια, που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για σπουδαίους σύγχρονους καλλιτέχνες. Στην πλειονότητά τους απεικονίζουν γυμνές γυναικείες μορφές με διπλωμένα χέρια και ελαφρώς λυγισμένα γόνατα. Ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να θαυμάσει το μεγάλου μεγέθους ειδώλιο εγκυμονούσας γυναίκας αλλά και ένα βιολόσχημο, που συνιστά προγενέστερο τύπο των κυκλαδικών ειδωλίων με διπλωμένα χέρια.
Αριστερά - Μαρμάρινο ειδώλιο γυναικείας μορφής, από το νεκροταφείο Χαλανδριανής Σύρου (2700-2300 π.Χ.) και δεξιά ερυθρόμορφη όλπη από το Μόδι
Ένας εύληπτος τρόπος προσέγγισης και να ανασύνθεσης της κατασκευής των ειδωλίων είναι η πειραματική αρχαιολογία. Στην έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν τον τρόπο και τα στάδια κατασκευής τους, αποτέλεσμα ενός πειράματος που ξεκίνησε το 2013, στο πλαίσιο ερευνητικού προγράμματος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Στην έκθεση στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας, η οποία θα διαρκέσει έως τις 31 Αυγούστου, ο επισκέπτης μπορεί, επίσης, να θαυμάσει μαρμάρινα σκεύη, όπως μια φιάλη και ένα κωνικό ποτήρι, που εντυπωσιάζουν με την απλότητα της μορφής και την τελειότητα του σχήματος, καθώς και έναν κρατηρίσκο-καντήλα, που ονομάστηκε έτσι γιατί θύμιζε τις καντήλες των εκκλησιών.
Βιολόσχημο μαρμάρινο ειδώλιο από το νεκροταφείο στα Γλυφά Πάρου (3200-2800 π.Χ.). © ΕΑΜ/ΤΑΠ. Φωτ. Σ. Μαυρομμάτης.
Απώτερος στόχος της συνεργασίας ΕΑΜ και ΠΙΟΠ είναι οι εκθέσεις αυτές να λειτουργήσουν στην ελληνική περιφέρεια ως «δορυφόροι» του πρώτου Μουσείου της χώρας, δίνοντας τη δυνατότητα στις τοπικές κοινωνίες να απολαύσουν έργα-τεκμήρια του αρχαιοελληνικού πολιτισμού από τις μοναδικές συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Ένας ακόμη στόχος της σημαντικής αυτής συνεργασίας είναι η σύνδεση του νεότερου πολιτιστικού αποθέματος με εκείνο του παρελθόντος, ως ένδειξη της διαχρονίας του Ελληνικού πολιτισμού σε όλες τις εκφάνσεις του.
[email protected]