Η εξαιρετικά επιτυχημένη έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων», που είχε παρουσιαστεί από το 2012 ως το 2014, προσελκύοντας 800.000 επισκέπτες και κατακτώντας δύο συνεχόμενες παρατάσεις λόγω της επιτυχίας της, θα «ταξιδέψει» στο Πεκίνο.
Μαρμάρινο άγαλμα του Οδυσσέα, περιοδική έκθεση «Οδύσσειες». Από το ναυάγιο των Αντικυθήρων. Α΄ μισό 1ου αι. π.Χ.
Όπως είχε συμβεί και το 2015, όταν η έκθεση βγήκε για πρώτη φορά εκτός συνόρων, παρουσιάζοντας περισσότερα από 370 ευρήματα του Ναυαγίου στο Μουσείο Αρχαίας Τέχνης Βασιλείας και Συλλογή Λούντβιχ στην Ελβετία, στην Κίνα δεν θα μετακινηθούν τα δυο διάσημα έργα, ο Έφηβος και ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων, που έχουν χαρακτηριστεί, λόγω σημασίας, αλλά και ευαίσθητης κατάστασης, ως «αμετακίνητα». Συγκεκριμένα, 342 αρχαιότητες από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, καθώς και ένα έργο από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, θα «ταξιδέψουν» στο Μουσείο της Απαγορευμένης Πόλης (Palace Museum) στο Πεκίνο, κατόπιν σχετικού αιτήματος του κινεζικού Μουσείου. Ήταν εξάλλου γνωστό από την αρχή του χρόνου το μεγάλο ενδιαφέρον της κινεζικής πλευράς για την παραπάνω έκθεση, καθώς και για την ενάλια αρχαιολογία. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε σήμερα το «πράσινο φως» στο παραπάνω αίτημα, ενώ κατά τη συνεδρίαση δεν συζητήθηκε η προσωρινή εξαγωγή των 42 έργων από το Νομισματικό Μουσείο, καθώς δεν είχε ολοκληρωθεί η τελική σχετική εισήγηση.
Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει από τις 15 Σεπτεμβρίου έως τις 16 Δεκεμβρίου, αναπτύσσεται σε πέντε ενότητες, οι οποίες πέραν της εισαγωγής στο κοινωνικο-ιστορικό πλαίσιο της εποχής αναφέρονται στον πλου του αρχαίου σκάφους (το πλοίο, η ζωή στο πλοίο, το ταξίδι), την τραγωδία του ναυαγίου και τους θησαυρούς που βρέθηκαν στον βυθό της θάλασσας.
Τα ευρήματα αποτελούν σπουδαία μαρτυρία για την τέχνη, το εμπόριο και τη διακίνηση καλλιτεχνημάτων κατά τον 1ο αι. π.Χ., ενώ το ναυάγιο δίνει ζωντανές πληροφορίες για το πώς ο ελληνικός τρόπος ζωής επηρέασε τους Ρωμαίους αριστοκράτες και τους εύπορους επιχειρηματίες εκείνης της εποχής.
Η έκθεση κλείνει με μια ενότητα για την υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα, όπου παρουσιάζονται οι τρόποι ανέλκυσης του ναυαγίου και μελέτης του υποβρύχιου αρχαιολογικού χώρου από το 1900 έως και την πρόσφατη αποστολή το καλοκαίρι του 2015. Όπως και στην έκθεση στην Ελλάδα, αξιοποιούνται οπτικοακουστικά μέσα (προβολή εικόνων, βίντεο και ηχητικές εγκαταστάσεις), που συμβάλλουν στη δημιουργία κατάλληλης ατμόσφαιρας και στην απόδοση της εμπειρίας με βίντεο από τις υποβρύχιες ανασκαφές.
naftemporiki.gr