Με έργα που αποτελούν ζωντανές performances, οι οποίες αλληλεπιδρούν τόσο με τη δημιουργό τους, όσο και με τον αποδέκτη τους, η εικαστικός Κατερίνα Ριμπατσιού παρουσιάζει την τέταρτη ατομική της έκθεση, με τίτλο «Μετουσιώσεις», η οποία εγκαινιάζεται στην γκαλερί Chili (Δημοφώντος 13 - 15, Θησείο), στις 4 Μαΐου, στις 8 το βράδυ.
Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 16 Μαΐου, με ελεύθερη είσοδο, περιλαμβάνει έργα μεγάλων διαστάσεων που συγκεντρώνουν τη δυναμική της καλλιτέχνιδας, καμβάδες που περικλείουν τον σωματικό της ρυθμό, την ακάματη δράση της δημιουργίας και ανοίγουν τους ορίζοντές τους πέρα από τα όριά τους. Αναπάντεχες «μετουσιώσεις» της ύλης, του χρώματος, του σχήματος, της μορφής.
Ιδιότροπα καταφύγια χρονοστιγμών Η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης, Νικολένα Καλαϊτζάκη, σημειώνει για το έργο της Κατερίνας Ριμπατσιού: «Μετουσίωση: λέξη υλική και άυλη. Έννοια ρευστή. Μα πάντα, από τη φύση της, γνωρίζει πως μπορεί να αναγεννάται, και το ίδιο αυτό είναι που την κάνει να μοιάζει άτρωτη από τρωτή - πριν. Ίσως, στα βάθια της, να ’ναι. Στην αγκαλιά της, βρίσκουν χάδι οι χρονικοί κι οι τοπικοί μας προσδιορισμοί. Από το πρώτο κοίταγμά μας στον κόσμο, ως και του τέλους το αντάμωμα, μια μετουσίωση, στ’ αλήθεια, θα μας συντροφεύει. Αυτή η συνεχής, παλλόμενη συγκίνηση που συνεχώς σε φέρνει σε μια νέα κατάσταση. Κατάσταση αλλαγής, υποδοχής του καινούριου, σε ένα πεδίο συχνά μάχης, ανυπέρβλητων συγκρουσιακών δυναμικών. Υποταγής ή επίθεσης. Άμυνας ή σθεναρής αποδοχής. Τίποτα, όμως, στο καινούριο, δεν μπορεί να μη χαϊδεύει το παλιό - εκείνο το “εσώτερο”.
Στο εικαστικό παρόν μας εδώ, οι “Μετουσιώσεις” της Κατερίνας Ριμπατσιού, δεν είναι παρά αυτορρυθμιζόμενοι τόποι αποτύπωσης αυτών ακριβώς των εξελισσόμενων και πολυσύνθετων ορμών, ροπών και ενστίκτων που ρέουν μέσα από τους σκιερούς διαδρόμους του υποσυνειδήτου. Η ζωγράφος, κινούμενη στη σαγηνευτική σφαίρα ενός εξπρεσιονισμού που αρμονικά φιλιώνει με το στοιχείο της αφαίρεσης, ξεκλειδώνει αυτό το "εσώτερο" και, εντέχνως, το ξεφυσά επάνω στις επιφάνειες των μεγάλων καμβάδων, που επιτρέπουν, από πλευράς της τεχνικής απόδοσης των έργων, την ανοιχτή χειρονομιακή προσέγγιση.
Φιλόξενοι χώροι γεννώνται. Ιδιότροπα καταφύγια χρονοστιγμών, με το χρώμα τιθασευμένο μέσα στην ελευθερία του να υπόκειται συχνά σε μορφοπλαστικούς περιορισμούς που παραπέμπουν σε σχηματοποιημένες αναγνωρίσεις. Παρατηρώντας τα έργα για παράδειγμα, μπορεί κανείς να διακρίνει, μέσα από την αφαίρεση, γνώριμα στοιχεία, όπως: δωμάτια με ανοιχτές πόρτες στο φως, τοίχους, σκάλες, παράθυρα. Κάπου, βλέπω μια σπηλιά με δύο μαύρες, παράδοξα φτιαγμένες, φιγούρες ή, αλλού, δύο φιγούρες, πάλι ανορθόδοξες, να αγκαλιάζονται, καθώς τους διατρέχει κάτι σαν λευκή ταινία, που, γεωμετρικά, σε άτακτες συνδέσεις, ελίσσεται (υπονοείται ο συναισθηματισμός δεσμός τους ή η πορεία της κοινής διαδρομής τους;).
Το έργο της Κατερίνας Ριμπατσιού, τελικά, προσφέρεται για πολλές αναγνώσεις. Ο εντασιακός του παλμός που δυναμιτίζεται, μεταξύ άλλων, και από τη συνδυαστική λειτουργία της κάθετης, οριζόντιας και διαγώνιας γραμμής των ζωγραφικών στοιχείων, εισβάλλει μαχητικά στον κόσμο του θεατή, που μπορεί, μέσα στα έργα, να βρει ένα δικό του κομμάτι. Τότε, θα συντελεστεί μια ακόμα Μετουσίωση».
Πληροφορίες
Γκαλερί Chili: Δημοφώντος 13 - 15, Θησείο, τηλ.: 210 7292564 και 6936 755599. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή: 10.30 - 18.00, Σάββατο και Κυριακή: κλειστά.
[email protected]