Πέρα από τα όρια των κλασικών τους δραστηριοτήτων κοιτούν ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, στρεφόμενες προς τομείς όπως τα αυτόνομα οχήματα, αλλά και η ανάπτυξη ρομποτικών εξωσκελετών για ηλικιωμένους, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει έντονο το πρόβλημα της γήρανσης του πληθυσμού.
Όπως αναφέρει το Reuters, η Toyota ανακοίνωσε πως είναι πιθανό το ενδεχόμενο να γίνει μαζική παραγωγός ρομπότ που θα βοηθούν ηλικιωμένους, σε μια Ιαπωνία της οποίας ο πληθυσμός γερνά με ταχύτερους ρυθμούς από τον υπόλοιπο κόσμο, καθώς οι ρυθμοί γεννήσεων μειώνονται.
Καθώς τα δημογραφικά χαρακτηριστικά της χώρας μεταβάλλονται, επηρεάζονται και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς, πέρα από την έλλειψη εργατικού δυναμικού και τα άλλα παρεμφερή ζητήματα, προκύπτει και το θέμα της πτώσης της ζήτησης για αυτοκίνητα στο εσωτερικό της χώρας.
H Toyota, η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, έκανε το πρώτο της βήμα όσον αφορά στην εκμετάλλευση ρομπότ αποκατάστασης, ξεκινώντας μια υπηρεσία ενοικίασης του συστήματος υποβοήθησης περπατήματός της, που βοηθά ασθενείς να μαθαίνουν να περπατούν ξανά, μετά από προβλήματα υγείας. Από πλευράς της, η Honda είχε παρουσιάσει τα δικά της ρομποτικά πόδια το 2015, που βασίζονταν σε τεχνολογία που είχε αναπτυχθεί για το ρομπότ ASIMO.
«Αν υπάρχει ένας τρόπος να βοηθήσουμε περισσότερους ηλικιωμένους να κινούνται αφού έχουν χάσει τη δυνατότητα να οδηγούν, πρέπει να κοιτάξουμε πέρα από τα αυτοκίνητα και να εξελιχθούμε σε έναν κατασκευαστή ρομπότ» είπε στο Reuters ο Τοσιγιούκι Ισόμπε, επικεφαλής του Frontier Research Center. «Είτε πρόκειται για ρομπότ είτε για αυτοκίνητα, αν υπάρχει ανάγκη για μαζική παραγωγή ρομπότ, θα έπρεπε να το κάνουμε με όρεξη» τόνισε.
Η Ιαπωνία αντιμετωπίζει πιο έντονο το πρόβλημα της γήρανσης πληθυσμού από τον υπόλοιπο κόσμο, καθώς τα άτομα των 65 και άνω αντιπροσώπευαν το 26,7% του πληθυσμού της το 2015, τη στιγμή που ο μέσος όρος διεθνώς είναι 8,5%. Επίσης, παγκοσμίως, οι πωλήσεις ρομπότ για ηλικιωμένους και άτομα με κινητικά προβλήματα θα φτάσουν τις 37.500 μονάδες το 2016-2019, και αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά μέσα στα επόμενα 20 χρόνια, σύμφωνα με την International Federation of Robotics.
Την ίδια στιγμή, οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ιαπωνία έχουν πέσει 8,5% μεταξύ του 2013-2016, καθώς οι γηραιότεροι οδηγοί παύουν να αγοράζουν αυτοκίνητα, ενώ η κατοχή αυτοκινήτου εξελίσσεται σε χαμηλότερη προτεραιότητα μεταξύ των νεότερων οδηγών.