Αποστολή στη Χάγη
Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
130 χρόνια ιστορίας στο χώρο του αυτοκινήτου περνούν, σαν αστραπή, μπροστά από τα μάτια του επισκέπτη στο Μουσείο Lowman, λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Χάγη. Πάνω από 250 εκθέματα σε ταξιδεύουν σε άλλες εποχές θυμίζοντας στους παλιότερους γεγονότα που σημάδεψαν την αυτοκίνηση, -σε ένδοξα, αλλά και δύσκολα χρόνια-, ενημερώνοντας, παράλληλα, τις νεότερες γενιές για τις τάσεις που επικρατούσαν στο σχεδιασμό, τις τεχνολογίες και τις χρήσεις κάθε είδους οχημάτων. Ανάμεσα στα εντυπωσιακά και άριστα συντηρημένα μοντέλα, πολλά από τα οποία χαρακτηρίζονται «εξωτικά» ή υπερβολικής πολυτέλειας, αρκετά πιο «γήινα» για τους ανθρώπους της πεζής καθημερινότητας, καθώς και …τρελά κόνσεπτ, «σπουδές» ή τελικά προϊόντα παραγωγής, αποτελέσματα ελεύθερων ιδεών από οραματιστές του χώρου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
1932 GRAHAM BLUE STREAK COUPΕ. Με κινητήρα 4 λίτρων σε συνδυασμό με ένα CURTISS AEROCAR LAND YACHT με πρόδηλες αναφορές σε αεροσκάφος και κότερο μαζί, που, ανήκε στον Νέοϋρκέζο τραπεζίτη Hugh McDonald. ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
1910: BROOKE 25/30-HP SWAN CAR. Παραγγελία του εκκεντρικού ζάμπλουτου Σκωτσέζου Robert Nicholl ‘Scotty’ Matthewson, που, του άρεσε να προκαλεί την υψηλή κοινωνία της Καλκούτας. ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
1935: DUESENBERG MODEL SJ LAGRANDE DUAL-COWL PHAETON. Oι σινεφίλ θα έχουν στο μυαλό τους, μέσα στο πανάκριβο κάμπριο, την εικόνα της Γκρέτα Γκάρμπο, του Γκάρυ Κούπερ, του Κλάρκ Γκέϊμπλ, του Τζέϊμς Κάγκνεϋ κα. Μοτέρ με υπερτροφοδότη 320 ίππων! ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
1936: Τoyoda AA. To πρώτο επιβατικό της ιαπωνικής Τoyota που έφερε τότε το όνομα του ιδρυτή της μάρκας, Toyoda -στο μουσείο εκτίθεται, μάλιστα και το προσωπικό γραφείο του. Βρέθηκε, το 2008, σε μια αγροικία της Σιβηρίας και διατηρήθηκε ως είχε χωρίς καμία παρέμβαση, αφού επρόκειτο για μοναδικό κομμάτι. Εξακύλινδρος κινητήρας 3.3 λίτρων με απόδοση, μόλις, 63 ίππων… ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
1952: ASTON MARTIN DB3 WORKS TEAM CAR. Mε οδηγό τον Peter Collins, πήρε μέρος στο τότε Grand Prix του Monaco, ενώ, σήμερα παραμένει σταθερή συμμετοχή στο ιστορικό Mille Miglia. ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
1953: FIAT 1100 BOAT-CAR CARROZZERIA CORIASCO. Μια «σπουδή» των Ιταλών που είχε στόχο να διαφημίσει τη σχολή ιστιοπλοίας της Μπολόνια. ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
1939: STEYR TYPE 55 BABY. O Ferdinand Porsche, πριν σχεδιάσει τον πασίγνωστο «σκαραβαίο» της VW, δούλεψε, στην αυστριακή Steyr και προετοίμασε το συγκεκριμένο μοντέλο που, τελικά, βγήκε στην παραγωγή, ταυτόχρονα, με το Beetle. ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
1942: CHRYSLER TOWN & COUNTRY BARREL BACK STATION WAGON. Αυτοκίνητο-έπιπλο, κυριολεκτικά. Οι Αμερικανοί δεν τσιγγουνεύτηκαν στις διαστάσεις, ούτε στη χρήση ξύλινων επενδύσεων. Εννιαθέσιο, για μεγάλες οικογένειες χωρίς παραχωρήσεις. ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
1965: FERRARI 500 SUPERFAST SPEZIALE. Oι Ferrari δεν λείπουν, φυσικά, από κανένα σχετικό μουσείο. Σύμβολα της αυτοκίνησης και των επιδόσεων. Το συγκεκριμένο ανήκε στον πρίγκηπα Βερνάρδο της Ολλανδίας, προσωπικό φίλο του Έντσο Φερράρι, από τον οποίο είχε ζητήσει να τοποθετήσει 4λιτρο μοτέρ και όχι 5λιτρο, καθώς, θεωρούσε πως ταίριαζε περισσότερο στο σασί του, βασισμένο στην 330 GT.