Συνεχίζονται οι επιθέσεις από κάθε κατεύθυνση εναντίον της Uber, με νέες υποθέσεις και κατηγορίες σε βάρος της αμφιλεγόμενης, σύμφωνα με πολλούς, εταιρείας ride - sharing, η οποία πρόσφατα βρέθηκε ξανά στο φως της αρνητικής δημοσιότητας λόγω βίντεο όπου ο διευθύνων σύμβουλός της Τράβις Κάλανικ, εμφανιζόταν να διαπληκτίζεται με οδηγό.
Η εταιρεία επιβεβαίωσε την Παρασκευή ότι επί σειρά ετών χρησιμοποιεί ένα μυστικό εργαλείο για να αποφεύγουν οι οδηγοί της τις αρχές, σε αγορές όπου η υπηρεσία της δεν αντιμετωπίζεται θετικά από αυτές ή είναι απαγορευμένη.
Την ύπαρξη του προγράμματος, υπό την ονομασία Greyball, αποκάλυψαν πρώτα οι New York Times. Το πρόγραμμα αυτό χρησιμοποιεί δεδομένα από την εφαρμογή Uber και άλλες μεθόδους για να εντοπίζει και να αποφεύγει- παρακάμπτει αξιωματούχους των αρχών που έκοβαν πρόστιμα ή συνελάμβαναν οδηγούς σε πόλεις που ήταν αντίθετες στη λειτουργία της. Για παράδειγμα, κλήσεις από περιοχή κοντά σε τμήμα της τροχαίας όπου υπήρχαν υποψίες ότι ήταν σε εξέλιξη επιχείρηση- παγίδα για τη σύλληψη οδηγών της Uber ακυρώνονταν ή αγνοούνταν, σύμφωνα με τους Times.
Το εργαλείο επίσης επιτρέπει στην Uber να προβάλλει εικόνες αυτοκινήτων- «φαντασμάτων» στην εφαρμογή ή να δείχνει ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα οχήματα, σύμφωνα με τους NY Times, προκειμένου να παραπλανώνται οι αρχές σε πόλεις όπου δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο για τη λειτουργία τέτοιων υπηρεσιών- και οι αρχές κόβουν πρόστιμα ή κατάσχουν τα οχήματα.
Προβληματισμός επενδυτών
Εκπρόσωπος της εταιρείας είπε πως το Greyball είναι ακόμα σε χρήση, αν και έχει περιοριστεί. Όπως σημείωσε, αναπτύχθηκε στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να προστατευθεί η εφαρμογή από προβλήματα που θα προκαλούνταν από ανταγωνιστές και οι οδηγοί από πιθανή κακομεταχείριση. Επίσης, σε πιο σπάνιες περιπτώσεις, όπως παραδέχτηκε, χρησιμοποιήθηκε σε επιχειρήσεις παγίδευσης.
Στο μεταξύ, όπως υπογραμμίζει το Reuters, ο πιο γνωστός ερευνητής ασφαλείας και ο αντιπρόεδρος προϊόντων και ανάπτυξης της εταιρείας παραιτήθηκαν την Παρασκευή. Δεν έχει γίνει γνωστό εάν οι αποχωρήσεις αυτές σχετίζονταν με το Greyball.
Οι αποκαλύψεις, όπως προαναφέρθηκε, ακολουθούν μια σειρά γεγονότων που πλήττουν σημαντικά την εικόνα της εταιρείας, προκαλώντας προβληματισμούς στους επενδυτές. Μεταξύ αυτών (πέρα από το βίντεο με τον διαπληκτισμό, που είχε αποτέλεσμα ο Κάλανικ να ζητήσει δημόσια συγγνώμη και να υποσχεθεί «να μεγαλώσει») είναι και μια αγωγή από τη μονάδα αυτόνομων οχημάτων της Alphabe (Waymo), όπου η Uber κατηγορείται πως έκλεψε τεχνολογία για αυτόνομα οχήματα. Επίσης, πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας και κατηγορίες περί εκτεταμένης σεξουαλικής παρενόχλησης, που είχαν ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει εσωτερική έρευνα στην εταιρεία.
«Βιβλιάριο οδηγιών»
Οι NY Times αναφέρουν επίσης πως η Uber χρησιμοποιούσε τις μεθόδους αυτές για να αποφεύγει τις αρχές σε πόλεις όπως η Βοστώνη, το Παρίσι και το Λας Βέγκας, και σε χώρες όπως η Αυστραλία, η Κίνα, η Ιταλία και η Νότια Κορέα. Μετά την εγκατάσταση και τις δοκιμές του Greyball, μηχανικοί της δημιούργησαν ένα «βιβλιάριο οδηγιών» με λίστα πρακτικών, που περιελάμβαναν αναζήτηση αξιωματούχων των αρχών στα social media και απόκτηση τηλεφωνικών αριθμών από φθηνά τηλέφωνα που η Uber εκτιμούσε πως αυτοί ήταν πιο πιθανό να αγοράσουν.
Σε email της, η Uber αναφέρει πως το πρόγραμμα Greyball «απορρίπτει αιτήματα διαδρομών από ψεύτικους χρήστες, που παραβιάζουν τους όρους της υπηρεσίας μας- είτε πρόκειται για άτομα που έχουν σκοπό να προκαλέσουν σωματική βλάβη στους οδηγούς μας, είτε για ανταγωνιστές που θέλουν να προκαλέσουν προβλήματα στη λειτουργία μας ή αντιπάλους που συνεργάζονται με τις αρχές σε μυστικές επιχειρήσεις παγίδευσης οδηγών». Ωστόσο, εκπρόσωπος είπε πως η πρακτική αυτή έχει περιοριστεί σημαντικά καθώς η εταιρεία αποκτά άδειες λειτουργίας σε όλο και περισσότερες περιοχές, προσθέτοντας ότι το νομικό τμήμα της εταιρείας την έχει εγκρίνει για περιοχές όπου η Uber δεν είναι ξεκάθαρα απαγορευμένη και ότι οι όροι χρήσης αναφέρουν πως οι πελάτες πρέπει να τη χρησιμοποιούν για προσωπικούς σκοπούς και όχι για οικονομικούς λόγους ή για να «παρενοχλήσουν» τους οδηγούς.
Το πρόγραμμα λειτουργεί ακόμα σε περιοχές όπου οδηγοί απειλούνται με σύλληψη ή άλλες κυρώσεις σε κάποιες πόλεις σε 15 πολιτείες των ΗΠΑ χωρίς ξεκάθαρα νομικά πλαίσια, ανέφερε η εκπρόσωπος, συμπληρώνοντας πως δεν γνωρίζει σε ποιες άλλες χώρες χρησιμοποιείται. Ωστόσο, πηγή ανέφερε στο Reuters την Παρασκευή πως το πρόγραμμα δεν είναι σε χρήση στις ΗΠΑ για διάστημα μεγαλύτερο του ενός έτους.