Σπάνια έργα Ελλήνων και Κύπριων καλλιτεχνών δημοπρατούνται στην Κύπρο

Παρουσίαση στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία, από 28 έως 30 Οκτωβρίου
Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου 2016 09:05

Νίκος Χατζηκυριάκος  - Γκίκας, «Ύδρα».

A- A A+

Δίνοντας την ευκαιρία στο αθηναϊκό κοινό να δει σπάνια έργα εμβληματικών ζωγράφων της ελληνικής και κυπριακής τέχνης του 19ου και 20ού αιώνα, καθώς και σύγχρονων καλλιτεχνών, ενόψει της δημοπρασίας που θα γίνει στη Λευκωσία στις 6 Δεκεμβρίου, η πρώτη παρουσίαση επιλεγμένων έργων τέχνης και άλλων εκθεμάτων του Greek Sale της Cypria, θα πραγματοποιηθεί στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία, στην Αθήνα, από τις 28 έως τις 30 Οκτωβρίου.

Επίσης, η συλλογή περιλαμβάνει σπάνια βιβλία και κοσμήματα. Ανάμεσά τους μια καρφίτσα από διαμάντια και κοράλλι σε σχήμα άνθους, η οποία ανήκε στη θρυλική Μαρία Κάλλας.

Η δεύτερη παρουσίαση των έργων θα γίνει στην Aleon Gallery, στο Λονδίνο, από τις 14 μέχρι τις 20 Νοεμβρίου. Η τρίτη θα γίνει στη Cypria, στη Λευκωσία, από την 1η έως τις 5 Δεκεμβρίου, όπου και θα γίνει η δημοπρασία, στις 6 Δεκεμβρίου.

Η συλλογή παρουσιάζει σπάνια έργα των Νικόλαου Γύζη και Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα και δύο αφηρημένες συνθέσεις καλλιτεχνών με κοινές επιδράσεις στο ξεκίνημά τους. Η πρώτη ανήκει στον διεθνή Pavlos (Dionysopoulos) και είναι μια σπάνια δομική αφηρημένη σύνθεση της πρώτης φάσης της trimmed poster περιόδου του καλλιτέχνη. Η δεύτερη είναι ένας αφηρημένος γεωμετρικός πίνακας μεγάλων διαστάσεων της Καίτης Φασουλιώτου - Στεφανίδου.

Οι δυο τους υπήρξαν συμφοιτητές στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, με καθηγητή τον Γιάννη Μόραλη, και εξελίχθηκαν τα πρώτα χρόνια της πορείας τους, μέσα από την αφηρημένη γεωμετρική ως έκφραση του αστικού τοπίου της βιομηχανικής κοινωνίας, επίδραση που δέχτηκαν τα χρόνια που έζησαν στο Παρίσι, προτού προχωρήσουν σε διαφορετικούς καλλιτεχνικούς προορισμούς και χώρους.

Pavlos (Διονυσόπουλος) -  «Affiches Massicotees».

Pavlos (Διονυσόπουλος) - «Affiches Massicotees» (poster paper και plexiglas, 148 x 116 x 7 εκ)

Έργο του 1962, το «Affiches Massicotees» ανήκει στη μεταβατική περίοδο του καλλιτέχνη, όπου το αφηρημένο γεωμετρικό στοιχείο συναντά τα χαρτιά περιοδικών (trimmed poster). Είναι η περίοδος (1930), που ο Pavlos βρίσκεται ήδη εγκατεστημένος στο Παρίσι και εντυπωσιάζεται από τα μεγέθη και τα χρώματα των αφισών στους παρισινούς δρόμους και στο Μετρό. Ο καλλιτέχνης θα χρησιμοποιήσει το poster paper ως βασικό δομικό υλικό και θα δημιουργήσει έργα, που θα  καταργήσουν τα σύνορα ανάμεσα στη γλυπτική και τη ζωγραφική, καθιστώντας τον ως έναν από τους κυρίαρχους εκπροσώπους του Νέου Ρεαλισμού διεθνώς.

«To Affiches Massicotees» είναι σπανιότατο και ανήκει στην πρώτη φάση  της (trimmed paper) περιόδου του καλλιτέχνη, όπου ο Pavlos κόβει τυπωμένα χαρτιά με τη μηχανή του τυπογραφείου (massicot) σε λωρίδες, τις οποίες συναρμόζει σε πυκνές επαλληλίες, δημιουργώντας συνθέσεις μεγάλων διαστάσεων που πάλλονται από κίνηση και ρυθμό.

Νικόλαος Γύζης - «Εσωτερικό με Εστία».

Νικόλαος Γύζης - «Εσωτερικό με Εστία» (λάδι σε hardboard, 24.5 x 33 εκ)

Ο μυστικισμός της βυζαντινής τέχνης και η φορμαλιστική της παράδοση, η οποία καταργεί την προοπτική και αναφύει τις επίπεδες επιφάνειες, είναι έκδηλοι στο «Εσωτερικό με Εστία». Το σπάνιο έργο του Νικόλαου Γύζη (1842 - 1901) αποπνέει ένα ζεστό φως, η πηγή του οποίου παραμένει μυστηριώδης. Η απαλή φωτεινότητα της φόρμας μεταδίδει ένα ανθρώπινο οικείο συναίσθημα, ενώ, παράλληλα, το έργο παραπέμπει σε θρησκευτικές αλληγορίες.

Νίκος Χατζηκυριάκος - Γκίκας, «Ύδρα» (λάδι σε χαρτί πάνω σε καμβά 44 x 33 εκ)

Σε ένα βαθύτερο επίπεδο, σε αυτό το έργο του Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα (1906 - 1994), τίθεται το δίλημμα: το λαβυρινθώδες αρχιτεκτονικό τοπίο εκφράζει τον ψυχολογικό τρόμο που δημιουργεί ο χώρος; Ή, μήπως, το ζωντανό χρωματικό ιδεόγραμμα του ελληνικού φωτός αποτελεί μια έκφραση ελευθερίας από τους περιορισμούς που θέτει ο χώρος;

Καίτη Φασουλιώτου - Στεφανίδου.

Καίτη Φασουλιώτου - Στεφανίδου, «Χωρίς τίτλο» (ακρυλικό σε καμβά, 125 x 200 εκ)

Το έργο «Χωρίς τίτλο» ανήκει στην αφηρημένη γεωμετρική περίοδο της Καίτης Φασουλιώτου - Στεφανίδου (1925 - 2012). Είναι ένα έργο γεμάτο μουσικότητα, ρυθμό και κίνηση. Αποτελεί έναν συνδυασμό αφηρημένου και μεταφυσικού.

Αλλάζοντας δραματικά την αγορά τέχνης στην Κύπρο

Η Cypria είναι Οίκος δημοπρασιών ιδιωτικού δικαίου. Δημιουργήθηκε το 2006 και, τον πρώτο χρόνο ίδρυσής της, οργάνωσε το πρώτο σημαντικό Sale ελληνικής και κυπριακής τέχνης του 19ου και 20ού αιώνα. Η τεράστια επιτυχία που σημείωσε έθεσε τις βάσεις για τη διοργάνωση των επόμενων Greek Sale που ακολούθησαν και που η Cypria συνεχίζει να διοργανώνει μέχρι σήμερα, αλλάζοντας δραματικά την αγορά τέχνης στην Κύπρο. Σημαντικός παράγοντας της επιτυχίας των Greek Sale της Cypria αποτελούν οι τιμές ρεκόρ, που σημειώνονται στις δημοπρασίες.

Καρφίτσα από  διαμάντια και κοράλλι σε σχήμα άνθους, η οποία ανήκε στη θρυλική Μαρία Κάλλας.

Πληροφορίες

Ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία: Βασ. Γεωργίου 1 - πλατεία Συντάγματος - Αθήνα, τηλ.: 210 3330000. Οίκος Cypria: Εύρου 14, Στρόβολος Λευκωσίας - Κύπρος, τηλ.: +357 22 341122/23.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς