Εμπνευσμένη από τη μηδενιστική οργουελική παρωδία του Ψυχρού Πολέμου, «Giles Goat - Boy», που έγραψε ο John Barth, το 1966, είναι η ομαδική έκθεση με τίτλο «Giles», που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Gagosian, σήμερα, Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου, από τις 7 το απόγευμα έως τις 9 το βράδυ, και θα διαρκέσει έως τις 26 Νοεμβρίου.
Με ένα παράλογο υστερόγραφο
Κεντρικός ήρωας του μυθιστορήματος είναι ο Giles Goat - Boy, ο οποίος, έχοντας μεγαλώσει σε στάβλο με κατσίκια, νομίζει πως είναι και ο ίδιος ένα από αυτά. Μια μέρα, συνειδητοποιεί ότι ο ίδιος δεν είναι τράγος, αλλά άνθρωπος. Εκείνη τη στιγμή, αποφασίζει ότι η πραγματική κλίση του είναι να γίνει «Μέγας Διδάσκαλος» - τίτλος σημαντικός, αλλά μυστήριος και ασαφής. Στην ουσία, η έννοια του «Μεγάλου Διδασκάλου» δεν προσδιορίζεται ποτέ, η ασάφειά του, όμως, παραπέμπει σε πνευματικό αρχηγό ή μεσσία.
Forever 27 (Kurt), Josh Kline.
Στον ήρωα, ανακαλύπτουμε ένα alter ego του συγγραφέα. Οι περιπέτειές του συμβολίζουν τη μετάβαση από τα πρώτα συγγραφικά βήματα έως την ωριμότητα - ίσως, και μέχρι την αναγνώριση και τη φήμη. Στην αρχή του βιβλίου, ο Barth έχει συμπεριλάβει μια «Δήλωση αποποίησης ευθύνης εκ μέρους του εκδότη» και μια «Συνοδευτική επιστολή προς τους επιμελητές και εκδότες», στην οποία διατείνεται ότι η ιστορία του Goat - Boy δεν είναι δικό του δημιούργημα. Αντιθέτως, του την είχε παραδώσει ένας κάποιος κύριος Giles Stoker. Ο Stoker, με τη σειρά του, επιμένει ότι ένας υπολογιστής με το όνομα WESCAC συνέγραψε το βιβλίο. Ένα παράλογο υστερόγραφο εντείνει ακόμη περισσότερο την ασάφεια των ορίων μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, τοποθετώντας το βιβλίο στο πλαίσιο της σημαντικής παράδοσης της μεταμυθοπλασίας.
Προς ένα τέλος αβέβαιο και απροσδιόριστο Οι καλλιτέχνες της έκθεσης, με αφετηρία το μυθιστόρημα, μοιράζονται με τον συγγραφέα το αδιαμφισβήτητο πνεύμα αυτοπαρατήρησης και το μαύρο χιούμορ του. Alter egos, πορτρέτα του καλλιτέχνη ή μεμονωμένα μέλη του σώματος μεταμορφώνονται στο εικαστικό ισοδύναμο της μεταμυθοπλασίας, καθώς, στην έκθεση, περιλαμβάνονται έργα τέχνης που έχουν απόλυτη επίγνωση της πολύπαθης πάλης (σχέσης) του καλλιτέχνη με τη μούσα του. Απτό παράδειγμα το έργο «Untitled» (2009) του Maurizio Cattelan, μια παιχνιδιάρικη απεικόνιση του καλλιτέχνη - φαρσέρ να κρύβει το πρόσωπό του μέσα σε μια μπότα από καουτσούκ, με τη χαρακτηριστική μύτη του να εξέχει, κρυμμένος εξίσου αποτελεσματικά όσο μια στρουθοκάμηλος με το κεφάλι της στο χώμα. Πού μπορεί να κρύψει κανείς την έλλειψη έμπνευσης;
Άλλο παράδειγμα, το έργο «Forever 27» (2013) του Josh Kline, όπου ο Kurt Cobain είναι ολοζώντανος, μεταμορφωμένος σε χίπστερ, και μιλάει για την επερχόμενη έκθεση με έργα του. Ο Kline εντάσσει τη δημιουργία τέχνης στο τρέχον (σταρ σύστεμ) σύστημα εμπορευματοποίησης, που παράγει διασημότητες και εξιδανικεύει τη νιότη. Η επιθυμία του Goat - Boy να μεταμορφωθεί σε «Μέγα Διδάσκαλο» δεν διαφέρει πολύ από την επιθυμία να γίνει κάποιος καλλιτέχνης.
Στο έργο του Απόστολου Γεωργίου, ένας μοναχικός ζωγράφος κρατάει στα χέρια του την απεικόνιση της συντροφικότητας κάποιων άλλων. Η αναζήτηση της αγάπης και η επίτευξη στόχων είναι στενά συνδεδεμένες, η μία αντικατοπτρίζει την άλλη. Στην εσωτερική πάλη μεταξύ της ανθρώπινης και της ζωώδους φύσης του Goat - Boy, συναντάμε την αιώνια διαμάχη ανάμεσα στο φυσικό ταλέντο, το πεπρωμένο και την επιλογή. Η αγάπη, με όλα τα θετικά και τα αρνητικά της, γίνεται μια μεταφορά για τη δημιουργική διαδικασία. Το Goat - Boy συνεχίζει τη μοναχική περιπλάνησή του στην αυτοαμφισβήτηση προς ένα τέλος αβέβαιο, απροσδιόριστο, χωρίς συγκεκριμένες απαντήσεις.
Οι καλλιτέχνες
Στην έκθεση, συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: FLAME, Louise Bonnet, Maurizio Cattelan, Απόστολος Γεωργίου, Dan Finsel, Matthew Hansel, Anna K. E., Sanya Kantarovsky, Josh Kline, Friedrich Kunath, Calvin Marcus, Frances Stark, Andra Ursuta, Jan Kiefer, Nicolas Grenier και Cindy Sherman.
Frences Stark - welcome plan of action.
Πληροφορίες Γκαλερί Gagosian: Μέρλιν 3 - Αθήνα, τηλ.: 210 3640215.
naftemporiki.gr