Τάσος Νυφαδόπουλος: «…η αποδοχή του έργου εκφράστηκε με ποικίλους τρόπους…»

Ο εικαστικός μιλά για την επίδραση του γλυπτού «Κρίση»
Παρασκευή, 26 Αυγούστου 2016 11:20
UPD:17/06/2021 11:38
A- A A+

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Δημιουργός του γλυπτού «Κρίση», του οποίου το επιβλητικό μέγεθος και η εκφραστικότητα καθηλώνουν, εδώ και έναν χρόνο, το βλέμμα, προκαλώντας την κοινωνία να προβληματιστεί και να εκφράσει τα ποικίλα συναισθήματά της γύρω από την κρίση, ο εικαστικός Τάσος Νυφαδόπουλος μάς μιλά για την επίδραση του έργου του.

Με σκοπό να αποτυπώσει στη συλλογική μνήμη την κραυγή της κοινωνίας απέναντι στην κοινωνικοοικονομική κρίση που βιώνουμε και να περάσει ένα διαχρονικό και, ταυτόχρονα, διδακτικό μήνυμα για ολόκληρη την κοινωνία, το  γλυπτό, με τίτλο «Κρίση», δεσπόζει στη λεωφόρο Βουλιαγμένης 602 Α και Ιμέρας, δίνοντας στον κόσμο την ευκαιρία να αλληλεπιδράσει μαζί του και να εμπνευστεί από αυτό.

Έναν χρόνο τώρα, το γλυπτό της κρίσης στέκεται αγέρωχο στη θέση του. Με ποιους τρόπους εκφράστηκε η αποδοχή του από τον κόσμο;

Ο κόσμος αντιμετώπισε το γλυπτό με μεγάλο ενθουσιασμό, καθώς είναι ένα έργο, που αφορά άμεσα στην κοινωνία. Η αντίδραση που προκαλεί διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο και, γι’ αυτό, η αποδοχή του εκφράστηκε με ποικίλους τρόπους. Κάποιοι εμπνεύστηκαν από αυτό και θέλησαν να κάνουν τη δική τους δράση, αναφορικά με την κρίση. Άλλοι άφησαν λουλούδια και στεφάνια στη βάση του έργου. Με χαρά, έμαθα, επίσης, ότι επισκέφτηκαν το έργο μαθητές σχολείου της περιοχής με ειδικές ανάγκες.

Θετική αντίδραση επήλθε και από τα Μέσα, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, που θέλησαν να προβάλουν ότι έχει γίνει ένα τέτοιο έργο με κοινωνικό περιεχόμενο. Βεβαίως, όμως, τα αποτελέσματα ενός έργου δεν φαίνονται μονάχα στο παρόν, αλλά θα φανούν και στο μέλλον.  Η διαχρονικότητα που διακατέχει το έργο μπορεί να επηρεάσει τόσο τον κόσμο του σήμερα, όσο και εκείνον του αύριο.

Ποιος θεωρείται ότι είναι ο αντίκτυπός του στην κοινωνία μας; Επετεύχθη ο σκοπός, για τον οποίο το δημιουργήσατε;

Η δημιουργία του γλυπτού “Κρίση” είναι η προσπάθεια να αποτελέσει ένα έργο τέχνης κομμάτι της κοινωνίας, το οποίο θα συμβάλλει στη δημιουργία συλλογικής μνήμης αναφορικά με την κοινωνικοοικονομική κρίση, το βίωμα αυτής, αλλά και την αντιμετώπισή της. Είναι να δώσει το έναυσμα στους ανθρώπους να επεξεργαστούν τα παγωμένα συναισθήματά τους, να προβληματιστούν, να σκεφτούν και να δράσουν, δημιουργώντας έτσι μία ενεργή σχέση με το γλυπτό και όχι παθητική. Αυτό μπορεί να οδηγήσει το έργο στο να γίνει ένα ζωντανό κομμάτι της κοινωνίας και να τη βοηθήσει να οδηγηθεί σε ανώτερα πνευματικά, κοινωνικά και πολιτιστικά επίπεδα. Το αν έχει επιτευχτεί ο σκοπός μόνο η ίδια η κοινωνία μπορεί να το απαντήσει και όχι εγώ προσωπικά.  

Δυστυχώς, μέσα σε αυτό το διάστημα, έχουν χειροτερέψει  ακόμα περισσότερο τα πράγματα στη χώρα μας, με νέα προβλήματα, όπως το προσφυγικό. Αν φτιάχνατε τώρα αυτό το έργο, θα αλλάζατε κάτι στη μορφή - έκφρασή του;

Σκεπτόμενος τη λέξη κρίση, η εικόνα που μου ερχόταν στο μυαλό ήταν αυτή του γλυπτού “Κρίση”, αρκετό καιρό πριν τη δημιουργία του. Είναι μία εικόνα, που μου βγήκε με τρόπο πηγαίο, σαν να είναι η έκφραση της συλλογικής μας συνείδησης για την κατάσταση που βιώνουμε λόγω της κρίσης και όχι η έκφραση των προσωπικών μου συναισθημάτων και απόψεων και, γι’ αυτό, δεν θα άλλαζα κάτι στη μορφή του. Εάν δημιουργούσα, όμως, ένα έργο συγκεκριμένα για την προσφυγική κρίση, θα ήταν, ασφαλώς, ένα διαφορετικό έργο.   

Τι θα περιλαμβάνει ο τόμος, που θα εκδοθεί για το γλυπτό «Κρίση»;

Η δημιουργία του έργου “Κρίση” αποτέλεσε αφορμή να γραφούν άρθρα, που αναδεικνύουν τα διάφορα προβλήματα, που έχει επιφέρει η κρίση σε όλους τους τομείς. Τα άρθρα που συγκεντρώσαμε προέρχονται, κυρίως, από πανεπιστημιακούς, αλλά και άλλους επαγγελματίες, προερχόμενους από διάφορους επιστημονικούς τομείς. Τα άρθρα αυτά αποτυπώνουν τις συνέπειες της κρίσης από τη δική τους οπτική γωνία, αλλά και την άποψή τους για τη σημασία της δημιουργίας ενός τέτοιου πολιτιστικού αγαθού στη σημερινή εποχή και του αντίκτυπου, που μπορεί να έχει στο σύνολο της κοινωνίας.

Ο τόμος, που πρόκειται να εκδοθεί για το γλυπτό, θα περιλαμβάνει τα άρθρα αυτά, φωτογραφίες του γλυπτού, την ιστορία της δημιουργίας του και τους συντελεστές, που βοήθησαν στην υλοποίησή του. Μέσα από τον τόμο, επιχειρείται μία ευρύτερη ανάλυση του νοήματος του γλυπτού και της δυναμικής σχέσης του με την κοινωνία. Ο τόμος θα βγει σε ηλεκτρονική μορφή, προκειμένου να μπορεί ο καθένας να έχει πρόσβαση σε αυτόν, κατεβάζοντάς τον δωρεάν από την ιστοσελίδα μου (www.tasosnyfadopoulos.com).

Ο εικαστικός Τάσος Νυφαδόπουλος στο εργαστήριό του με τον Έρικ.

Σε επίπεδο καλλιτεχνικής δημιουργίας, με τι ασχολείστε αυτήν την εποχή;

Είναι μία πολύ έντονη περίοδος για μένα, καθώς έλαβα μέρος σε δύο ομαδικές εκθέσεις, εντός του καλοκαιριού, και προετοιμάζομαι για την ατομική μου έκθεση, που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, μέσα στον χειμώνα.

Προτεινόμενα για εσάς