Ο προγραμματισμός για την επανίδρυση της δημόσιας διοίκησης

Πέμπτη, 07 Ιουλίου 2005 17:39
A- A A+

Το Επιχειρησιακό Σχέδιο «Πoλιτεία» για την επανίδρυση της Δημόσιας Διοίκησης (2005 – 2007) και τη στρατηγική του Υπουργείου ΕΣ.Δ.Δ.Α. για την ανάπτυξη της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, παρουσίασε, σήμερα, στο Ζάππειο Μέγαρο ο Υπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης Καθηγητής Προκόπης Παυλόπουλος.

Η στρατηγική του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. για την Επανίδρυση της Δημόσιας Διοίκησης προσδιορίζεται από τις εξής προτεραιότητες:

- Επέκταση και Διασύνδεση των συστημάτων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) σε όλο το φάσμα των παρεχόμενων υπηρεσιών Διοίκησης στα επίπεδα της Κεντρικής, Περιφερειακής Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με στόχο την ανάπτυξη και εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

- Ανασχεδιασμός των διαδικασιών και δομών, εστιασμένων στον ανθρωποκεντρικό προσανατολισμό της λειτουργίας των Δημόσιων Υπηρεσιών, στη μείωση του διοικητικού φόρτου και τη δημιουργία ευνοϊκού επιχειρηματικού κλίματος.

- Θεσμικές παρεμβάσεις για τη διαχείριση της δημόσιας πληροφορίας, τη διαλειτουργικότητα, την προστασία των προσωπικών δεδομένων και την ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

- Βελτίωση της Διοικητικής Ικανότητας του Ανθρώπινου Δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης με την ανάπτυξη δεξιοτήτων για το σχεδιασμό και την εφαρμογή των δημοσίων πολιτικών, την εισαγωγή νέων μεθόδων και αντιλήψεων, την ανάπτυξη νέων διοικητικών προϊόντων και την επικοινωνία – εξυπηρέτηση των πολιτών.

Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πολιτεία» (2005-2007) επιδιώκει τεχνολογικού και κανονιστικού χαρακτήρα μεταρρυθμίσεις σε προκαθορισμένους, κρίσιμους τομείς της Διοικητικής Δράσης, που αφορούν κυρίως την Κεντρική Διοίκηση (Υπουργεία) και τις Περιφέρειες.

Ειδικότερα διαρθρώνεται στα εξής επτά (7) Υποπρογράμματα.

1. Εξυπηρέτηση Πολιτών και Επιχειρήσεων

2. Νέα Συστήματα Οργάνωσης και Διοίκησης

3. Ηλεκτρονική Διοίκηση

4. Ενδυνάμωση Ανθρώπινου Δυναμικού

5. Διαφάνεια και Αξίες Χρηστής Διακυβέρνησης

6. Διαχείριση Φυσικών Καταστροφών

7. Τεχνική Βοήθεια

Το πρώτο υποπρόγραμμα («Εξυπηρέτηση Πολιτών και Επιχειρήσεων») περιλαμβάνει δράσεις για τη βελτίωση της εξωστρεφούς λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών και στοχεύει στη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών για πολίτες και επιχειρήσεις, στην ενίσχυση της διαφάνειας στις σχέσεις κράτους-πολίτη και κράτους-επιχειρήσεων, καθώς και στον ανασχεδιασμό διοικητικών διαδικασιών και την άρση των διοικητικών εμποδίων.

(Ενδεικτικά Μέτρα : «Σχεδιασμός – Ανάπτυξη και Υποστήριξη Υπηρεσιών μιας στάσης», «Εξυπηρέτηση Ειδικών Ομάδων Πολιτών», «¶ρση Διοικητικών Εμποδίων και Ανασχεδιασμός Διοικητικών Διαδικασιών»).

Το δεύτερο υποπρόγραμμα («Νέα Συστήματα Οργάνωσης και Διοίκησης Δημοσίων Υπηρεσιών») έχει ως σκοπό την ενίσχυση του στρατηγικού – επιτελικού ρόλου των δημοσίων υπηρεσιών προσανατολισμένων στην εκτέλεση προκαθορισμένων στόχων που εκφράζουν τις ανάγκες των πολιτών και ως επιμέρους στόχους την ενίσχυση της ικανότητας των δημοσίων υπηρεσιών να προσαρμόζονται στο νέο ψηφιακό περιβάλλον και την ανταπόκριση στις ανάγκες των πολιτών με όρους αποτελεσματικότητας, αποδοτικότητας και ποιότητας.

(Ενδεικτικά Μέτρα : «Καθιέρωση Συστημάτων Διοίκησης Ολικής Ποιότητας: Αυτό-αξιολόγηση Δημοσίων Οργανώσεων – Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης», «Εφαρμογή Συστήματος Μέτρησης Απόδοσης Δημοσίων Οργανώσεων», «Εφαρμογή Συστημάτων Στρατηγικού Προγραμματισμού στη Δημόσια Διοίκηση»).

Το τρίτο υποπρόγραμμα («Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση») έχει ως σκοπό την ανάπτυξη της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης μέσω θεσμικών και οριζόντιων επιχειρησιακών επεμβάσεων (όπως η διαλειτουργικότητα) που λειτουργούν συμπληρωματικά με τα μεγάλα έργα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης που εκτελεί το ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας». Οι επιμέρους στόχοι είναι η ανάπτυξη συστημάτων ασφάλειας και αυθεντικοποίησης των συναλλαγών, η διασφάλιση προτύπων στην τηλεπικοινωνιακή διασύνδεση μεταξύ συστημάτων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) των δημοσίων υπηρεσιών καθώς η δημιουργία Ολοκληρωμένων Ηλεκτρονικών Συναλλαγών.

(Ενδεικτικά Μέτρα : «Ασφάλεια ψηφιακών συναλλαγών: ηλεκτρονική αυθεντικοποίηση και διαχείριση ψηφιακών υπογραφών», Ανάπτυξη πιστοποιημένων Δικτυακών Τόπων και Διαδικτυακών Πυλών με προστιθέμενη αξία για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις», «Τυποποίηση ψηφιακής συνεργασίας μεταξύ δημοσίων υπηρεσιών»).

Το τέταρτο υποπρόγραμμα («Ενδυνάμωση Ανθρώπινου Δυναμικού») στοχεύει στην υποστήριξη δράσεων ορθολογικού προγραμματισμού και διοίκησης των ανθρώπινων πόρων, καθώς και στο σχεδιασμό μεθόδων και εργαλείων για τον αντικειμενικό προσδιορισμό των εκπαιδευτικών αναγκών των Δημοσίων Υπηρεσιών. Επίσης περιλαμβάνει δράσεις για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού με τις κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις, όπως η εκπαίδευση στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης σε επιτελικά καθήκοντα και μέσω e-learning, καθώς και εισαγωγή συστημάτων αξιολόγησης των απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων.

Σημειώνεται ότι το εν λόγω Υποπρόγραμμα έχει σχεδιασθεί συμπληρωματικά ως προς το επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Σχέδιο του ΥΠΕΣΔΔΑ που περιλαμβάνει ολοκληρωμένο και μακρόπνοο πρόγραμμα κατάρτισης του προσωπικού της Δημόσιας Διοίκησης συνολικού κόστους 30.000.000? (Ε.Π. ΚτΠ)

(Ενδεικτικά Μέτρα : «Προγραμματισμός Ανθρωπίνων Πόρων», «Ανασυγκρότηση Υπαλληλικού Σώματος», «Σύστημα Αξιολόγησης Απόδοσης Δημοσίων Υπαλλήλων»).

Με το πέμπτο υποπρόγραμμα («Διαφάνεια και Αξίες Χρηστής Διακυβέρνησης») επιδιώκεται η διάχυση των αρχών της χρηστής διακυβέρνησης, αφενός με την ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων και αφετέρου με δράσεις για την ευαισθητοποίηση των δημοσίων υπηρεσιών σε θέματα διαφάνειας, με απώτερο στόχο την οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ Διοίκησης και πολιτών. Για την επίτευξη των ανωτέρω προβλέπεται, πιλοτικά, και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων των νέων τεχνολογιών για εφαρμογές Ηλεκτρονικής Δημοκρατίας. Οι επιμέρους στόχοι του υποπρογράμματος είναι η διαφάνεια στην άσκηση των δημοσίων πολιτικών, η συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων και η καθιέρωση διαδικασιών κοινωνικής διαβούλευσης.

(Ενδεικτικά Μέτρα : «Συμμετοχή των πολιτών και των επιχειρήσεων στη λήψη των αποφάσεων», «Σχεδιασμός και ανάπτυξη αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου για τη διαφάνεια»).

Το έκτο υποπρόγραμμα («Διαχείριση Φυσικών Καταστροφών») στοχεύει στην ανάπτυξη και διαρκή βελτίωση των οργανωτικών και διοικητικών ικανοτήτων των Υπηρεσιών της Πολιτικής Προστασίας για την αποτελεσματική πρόληψη και αντιμετώπιση των καταστροφών με ειδικούς στόχους τη βελτίωση της επικοινωνίας του πολίτη στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των καταστροφών μέσω του καλύτερου συντονισμού των καθ΄ ύλην αρμόδιων δημόσιων υπηρεσιών καθώς και την αύξηση της εμπιστοσύνης του πολίτη στο μηχανισμό διαχείρισης καταστροφών.

(Ενδεικτικά Μέτρα : «Βελτίωση της υποδομής και ενίσχυση της λειτουργίας του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Αριθμού Κλήσεων Έκτακτης Ανάγκης (112)», «Καθιέρωση Ενιαίου Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης», Βελτίωση Υποδομών των Υπηρεσιών Πολιτικής Προστασίας»).

Το έβδομο υποπρόγραμμα («Τεχνική Βοήθεια») περιλαμβάνει την παροχή τεχνικής βοήθειας και κάθε αναγκαία υποστήριξη για την εύρυθμη εφαρμογή του Επιχειρησιακού Προγράμματος, καθώς και δράσεις πληροφόρησης, δημοσιότητας και επικοινωνίας για το συντονισμό όλων των φορέων που θα συμμετέχουν στην εκτέλεση των έργων.

Πλαίσιο παρεμβάσεων για ψηφιακές συναλλαγές

«Σχεδιάσθηκαν και βρίσκονται σε εξέλιξη τρία νέα έργα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), συνολικού προϋπολογισμού άνω των 16.000.000 ευρώ, που αποτελούν τα δομικά στοιχεία της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και σηματοδοτούν την αφετηρία της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στην Ελλάδα», δήλωσε στην ομιλία του ο υπουργός Προκόπης Παυλόπουλος.

Αναλυτικότερα τα έργα αυτά είναι:

- Δημιουργία Εθνικής Διαδικτυακής Πύλης «ΕΡΜΗΣ» που θα αποτελεί το Εθνικό Σημείο Αναφοράς και θα λειτουργεί ως Υπηρεσία Μιας Στάσης για την ψηφιακή επικοινωνία των πολιτών και των Επιχειρήσεων με τη Δημόσια Διοίκηση.

Δεν θα υποκαταστήσει τους δικτυακούς τόπους των Φορέων, αλλά θα λειτουργεί ως ψηφιακός δρομολογητής που θα διευκολύνει και θα κατευθύνει τους Ενδιαφερόμενους στα κατάλληλα σημεία.

- Δημιουργία Ενιαίου Συστήματος Αυθεντικοποίησης και ασφάλειας των συναλλαγών, που στηρίζεται στην ηλεκτρονική υπογραφή σύμφωνα με το σύστημα υποδομής δημόσιου κλειδιού, όπως ορίζει η ελληνική αλλά και η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Με το νέο σύστημα αυθεντικοποίησης ο ενδιαφερόμενος -πολίτης ή επιχείρηση- θα υποβάλει, με την ηλεκτρονική του υπογραφή, το αίτημα του στην Εθνική Διαδικτυακή Πύλη, όπου θα διαπιστώνεται η ταυτότητα του και, στη συνέχεια, θα δρομολογείται η αίτηση του στην αρμόδια Υπηρεσία.

- Δημιουργία και θεσμοθέτηση Ενιαίου Συστήματος Διαλειτουργικότητας για την τυποποιημένη επικοινωνία μεταξύ Υπηρεσιών, διαδικασιών και πληροφοριακών συστημάτων του Δημόσιου Τομέα.

«Τα τρία έργα εξασφαλίζουν τις ελάχιστες προϋποθέσεις και ανοίγουν το δρόμο για τις ψηφιακές συναλλαγές, αλλά δεν επαρκούν.

Για το λόγο αυτό το ΥΠΕΣΔΔΑ έχει δρομολογήσει ένα γενικότερο πλαίσιο παρεμβάσεων που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τις παρακάτω δράσεις:

1. Το έργο Ηλεκτρονικής Διάθεσης της Νομοθεσίας στους πολίτες, στις Επιχειρήσεις και στους φορείς του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΡΑΠΤΑΡΧΗΣ).

2. Σε συνεργασία με το ΙΚΑ σχεδιάζουμε την ένταξη στο έργο της Αυθεντικοποίησης 300.000 επιχειρήσεων, έτσι ώστε να διεκπεραιώνουν ηλεκτρονικά και με ασφάλεια τις συναλλαγές τους με το ΙΚΑ.

3. Σε συνεργασία με τα Υπουργεία Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης προχωρούμε στην πρώτη πιλοτική εφαρμογή των έξυπνων καρτών στη Σάμο και στη Λευκάδα, ώστε ο ασφαλισμένος, με τη χρήση της, να μπορεί να παίρνει τα φάρμακα του χωρίς ταλαιπωρία, με την ηλεκτρονική διασύνδεση ασφαλιστικών ταμείων, ιατρών ελεγκτών και φαρμακείων.

4. Προωθούμε το σχεδιασμό και την εφαρμογή στην πράξη του «ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ» της Δημόσιας Διοίκησης.

5. Προωθούμε, μέσω του «ΠΟΛΙΤΕΙΑ», καινοτομίες και τεχνολογίες τρίτης γενιάς για τη διευκόλυνση των συναλλαγών των Πολιτών και των Επιχειρήσεων (κινητά τηλέφωνα, έξυπνη κάρτα, «κάρτα του Πολίτη» κτλ)

6. Επίσης, στο πλαίσιο του «ΠΟΛΙΤΕΙΑ», προχωρούμε στις απαραίτητες θεσμικές ρυθμίσεις και στον ανασχεδιασμό των διαδικασιών (BPR), έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε την αποδοτικότητα των συστημάτων ΤΠΕ της Δημόσιας Διοίκησης και τη μεγιστοποίηση της αξιοποίησης του «ΣΥΖΕΥΞΙΣ».

7. Σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία σχεδιάζουμε τις βασικές ψηφιακές συναλλαγές που έχει προσδιορίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

8. Θεσμοθετήσαμε και δημιουργούμε Ειδική Υπηρεσία, η οποία θα συμβάλει ουσιαστικά στην προώθηση των δράσεων και έργων της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και στη μεγιστοποίηση της αξιοποίησής τους στη Δημόσια Διοίκηση.

9. Το Συμβούλιο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης επεξεργάζεται, ήδη, το «Στρατηγικό Σχέδιο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης», κατά τα πρότυπα των άλλων χωρών (π.χ. Δανία, Γαλλία, Αυστρία) που θα καθορίζει -ποιοτικά και ποσοτικά- του Εθνικούς Στόχους και θα συντονίζει τις δράσεις που περιλαμβάνονται στα διάφορα Ευρωπαϊκά και Εθνικά προγράμματα ( ΠΟΛΙΤΕΙΑ, ΘΗΣΕΑΣ, ΣΥΖΕΥΞΙΣ , ΚτΠ, E- TEN, IST, IDA κτλ.)

10. Βρισκόμαστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης για το σχεδιασμό της αυτοματοποίησης της διαδικασίας ίδρυσης νέων επιχειρήσεων.

11. Σχεδιάζουμε την εφαρμογή της πολιτικής «Ο πολίτης δηλώνει μια μόνο φορά», δηλώνει δηλαδή την πληροφορία που του ζητούν οι δημόσιες υπηρεσίες (π.χ. ηλικία, έτος γέννησης κ.λ.π.) μια μόνο φορά. Θα δημιουργηθούν έτσι εικονικοί και ειδικοί καταχωρητές (π.χ. εθνικό δημοτολόγιο), από όπου οι δημόσιες υπηρεσίες θα αντλούν την απαιτούμενη πληροφορία. Αυτό θα οδηγήσει και στην κατάργηση της έκδοσης των αντίστοιχων πιστοποιητικών και βεβαιώσεων».

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή