Ένα μοναδικής αξίας έργο τέχνης, η τοιχογραφία του μεγάλου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, 12,5 σχεδόν τετραγωνικών μέτρων, που παριστάνει σκηνές από την ιστορία του ψωμιού υπό τη σκιά μιας τεράστιας θεάς Δήμητρας και βρίσκεται στο Μεσαγρό της Γέρας Λέσβου, καταστρέφεται ημέρα με την ημέρα.
Μεγάλα μέρη της τοιχογραφίας αυτής, η οποία είναι παραδομένη στην υγρασία και κυρίως στην εγκατάλειψη, πέφτουν μαζί με τον υποκείμενο σοβά που παρασέρνεται από τις υγρασίες, ακόμα και από τα νερά της βροχής που κατακλύζουν τον χώρο από τη σκεπή και τα σπασμένα παράθυρα.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
Το μοναδικό αυτό έργο τέχνης είναι ιδιοκτησίας του υπουργείου Πολιτισμού. Αγοράστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1980, με πρωτοβουλία της Μελίνας Μερκούρη. Αποτελεί δε μέρος ενός διατηρητέου συνόλου, ενός πέτρινου ισόγειου κτίσματος των αρχών του 20ού αιώνα, του «φούρνου Μαρμαρέλλη - Χατζηκωνσταντή». Ένα μνημείο που παρουσιάζει, εκτός της τοιχογραφίας, και ενδιαφέρον ως προς την αρχιτεκτονική και διαμόρφωση του χώρου (παραδοσιακός τρόπος παρασκευής άρτου) με το χαρακτηριστικό πατάρι - ζυμωτήρι.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
Στην εσωτερική πλευρά του βόρειου τοίχου του μνημείου υπάρχει η τοιχογραφία του Θεόφιλου, φτιαγμένη στις αρχές της δεκαετίας του 1930, όταν περιόδευε στη λεσβιακή ύπαιθρο ζωγραφίζοντας ό,τι έβρισκε για να κερδίζει τα προς το ζην. Και σίγουρα πριν το 1932, όταν τον ανακάλυψε ο μεγάλος τεχνοκριτικός Στρατής Ελευθεριάδης - Teriade βάζοντάς τον να ζωγραφίζει σε καμβάδες έως το τέλος της ζωής του. Έφυγε, σαν σήμερα πριν 82 χρόνια, στις 24 Μαρτίου 1934.
Για τη συντήρηση του μνημείου, και ιδιαίτερα της τοιχογραφίας, κατά καιρούς ξοδεύτηκαν πολλά χρήματα. Οι τελευταίες εργασίες συντήρησης, πραγματοποιήθηκαν πριν λίγα χρόνια. Η σημερινή κατάσταση του μνημείου, όμως, δείχνει πως αυτό έχει πλήρως εγκαταλειφθεί.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
Σε κατάσταση εγκατάλειψης είναι και όλα τα άλλα μέρη του μοναδικού μνημείου. Παρατημένα, σκονισμένα και σκουριασμένα τα εργαλεία του φούρνου, σκόνη και εγκατάλειψη παντού.
naftemporiki.gr