Η φωτογραφική «έρευνα πεδίου» του Τάσου Βρεττού στους αυτοσχέδιους χώρους λατρείας των μεταναστών και των προσφύγων της Αθήνας και των περιχώρων της, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μουσείο Μπενάκη, στην έκθεση με τίτλο «Τ(ρ)όποι Λατρείας» [Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου, Αθήνα].
Στην έκθεση - η οποία θα παρουσιάζεται έως τις 10 Ιανουαρίου 2016 - ο Τάσος Βρεττός αποκαλύπτει με τη μαγεία του φακού του μια Αθήνα που δεν γνωρίζουμε, μια πόλη κρυμμένη από τα μάτια μας, η οποία όμως ζει, αναπνέει και προσεύχεται, πολύ κοντά μας, δίπλα μας. Εισχωρεί στους αυτοσχέδιους χώρους λατρείας των μεταναστών και των προσφύγων της πρωτεύουσας και των περιχώρων της και παρουσιάζει, για πρώτη φορά, όσα αποτυπώνει με την κάμερά του στο Μουσείο Μπενάκη.
Ο φωτογράφος καταγράφει ένα αόρατο δίκτυο στο σώμα της πόλης: υπόγεια και ενοικιαζόμενα διαμερίσματα, πολυκατοικίες και γκαράζ, γήπεδα και υπαίθριοι, δημόσιοι χώροι, πλατείες και αυλές, πρόχειρα καταλύματα, ιδιοκατασκευές σε προσωρινές αλλά και μόνιμες διευθύνσεις, ομάδες Βουδιστών, Μουσουλμάνων, Ινδουιστών, Σπιριτσουαλιστών και Χριστιανών διαφόρων δογμάτων και πολλαπλών εθνικών προελεύσεων (Αιθίοπες, Αφγανοί, Αιγύπτιοι, Πακιστανοί, Νιγηριανοί, Σενεγαλέζοι, Φιλιππινέζοι, Ινδονήσιοι, Ιρακινοί κ.α.).
Πρόκειται για ένα «έργο εν προόδω», το οποίο ξεκίνησε το 2012, με τη συνεργασία των ίδιων των ανθρώπων που συγκροτούν αυτές τις κοινότητες και με απόλυτο σεβασμό στην ταυτότητά τους.
ΤΆΣΟΣ ΒΡΕΤΤΌΣ
Το ιδιαίτερο αυτό ανθρωπολογικό υλικό, με τις εύγλωττες κοινωνικές, πολιτικές αλλά και αισθητικές προεκτάσεις του, είναι πρωτότυπο αλλά και συνεργατικό, με την έννοια των πολλαπλών σχέσεων που αναζητήθηκαν και καλλιεργήθηκαν για την φωτογραφική καταγραφή του. Το έργο δεν περιορίζεται στην προβληματική της άφιξης, της απαραίτητης επιβίωσης ή της «προώθησης» των ξένων (μεταναστών και προσφύγων), αλλά την προεκτείνει ριζοσπαστικά, επιχειρώντας στην περιοχή ενός πρωταρχικού βιώματος, το οποίο παραμένει αόρατο, συνδέοντας ανθρώπους διαφορετικών καταγωγών και αναφορών, όταν αυτοί αναγκάζονται να μετατρέψουν τα ελάχιστα και επισφαλή που βρίσκουν και συλλέγουν, σε τόπους και τρόπους λατρείας.
ΤΆΣΟΣ ΒΡΕΤΤΌΣ
Shri Guru Ravi Dass Darbar, Κορωπί.
Ο μουσικός Μιχάλης Καλκάνης, ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση του Βρεττού, κατέγραψε ηχητικά ένα ενδεικτικό τμήμα όσων μαρτυρεί η κάμερα του φωτογράφου και στη συνέχεια, επεξεργάστηκε μουσικά το υλικό, ώστε αυτό να παρουσιαστεί στην έκθεση σε ειδικά διαμορφωμένες ηχητικές εγκαταστάσεις.
Στην έκθεση και τη δίγλωσση έκδοση που την συνοδεύει, παρουσιάζονται συνολικά 44 «Τ(ρ)όποι Λατρείας» στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Η έκδοση περιλαμβάνει κείμενα Ελλήνων και ξένων ιστορικών, ανθρωπολόγων, φιλοσόφων, θρησκειολόγων, πολιτικών επιστημόνων και επιμελητών. Την έκθεση και την έκδοση επιμελούνται η Νάντια Αργυροπούλου και ο Γιώργος Τζιρτζιλάκης.
ΤΆΣΟΣ ΒΡΕΤΤΌΣ
End of Ramadan (Pakistani Muslims), Περιστέρι.
Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου. Διάρκεια: από 20 Νοεμβρίου έως 10 Ιανουαρίου 2016. Μέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10:00 - 18:00, Παρασκευή, Σάββατο: 10:00 - 22:00. Εισιτήρια: 6 ευρώ, 3 ευρώ. Ξεναγήσεις στην έκθεση «Τ(ρ)όποι Λατρείας. Τάσος Βρεττός»: Σάββατο 28 Νοεμβρίου και 12 Δεκεμβρίου στις 17:00, Κυριακή 29 Νοέμβριου και 13 Δεκεμβρίου στις 13:00. Οι ξεναγήσεις στην έκθεση θα πραγματοποιηθούν από τους επιμελητές της. Η συμμετοχή στις ξεναγήσεις επιβαρύνει το εισιτήριο της έκθεσης κατά 2 ευρώ.
ΤΆΣΟΣ ΒΡΕΤΤΌΣ
Ethiopian anti-ISIS protest, Πλατεία Κλαυθμώνος, 2015.
naftemporiki.gr