«Σασπένς, είναι να σκέφτεσαι το χειρότερο για τους ανθρώπους»

Η παράσταση «Πατρίσια Χάισμιθ: Εισαγωγή στο σασπένς», στο 104
Κυριακή, 01 Νοεμβρίου 2015 09:05
Ioanna Papouli

Σύμφωνα με τον συγγραφέα του, Παναγιώτη Χριστόπουλο, το έργο αυτό, που γράφτηκε με αφορμή ένα εγχειρίδιο για επίδοξους συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας, είναι η πιο τρυφερή ερωτική επιστολή για τη συγγραφή, που έχει διαβάσει ποτέ.

A- A A+

Με το σαρκαστικό της χιούμορ και τη διεισδυτική της ματιά που μπαίνει βαθιά στην ψυχολογία των ηρώων, κάνοντας τον αναγνώστη να κατανοεί τον «κακό» και να ταυτίζεται μαζί του, η διάσημη συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας, Πατρίσια Χάισμιθ (1921 - 1995), ζωντανεύει ξανά στη θεατρική σκηνή, μαζί με τις συγγραφικές μεθόδους της.

Σαν ένα ψυχολογικό πορτρέτο με ρυθμούς αστυνομικού θρίλερ, όπου φαντασία και πραγματικότητα εναλλάσσονται, ώσπου ενώνονται, δημιουργώντας τον σκοτεινό κόσμο της Αμερικανίδας συγγραφέα, η μαύρη κωμωδία του Παναγιώτη Χριστόπουλου, «Πατρίσια Χάισμιθ: Εισαγωγή στο σασπένς», σε σκηνοθεσία του Ιωσήφ Βαρδάκη, επιστρέφει στο θέατρο 104, από την Κυριακή 1 Νοεμβρίου, και κάθε Κυριακή, στις 6.30 το απόγευμα.

IOANNA PAPOULI
Ο κάθε ένας από εμάς μπορεί να γίνει δολοφόνος

Πρόκειται για το πρώτο θεατρικό έργο του βραβευμένου σεναριογράφου Παναγιώτη Χριστόπουλου, στο οποίο η Πατρίσια Χάισμιθ, ενσαρκωμένη από τη Ρούλα Πατεράκη και ανοίγοντας, παράλληλα, παράθυρα στον γεμάτο συγκρούσεις εσωτερικό της κόσμο, μας προσκαλεί να γίνουμε μαθητές της σε ένα σεμινάριο. Η διαφήμισή του στις εφημερίδες θα ήταν κάπως έτσι: «Η διάσημη συγγραφέας Πατρίσια Χάισμιθ σας προσκαλεί στο σεμινάριο “Εισαγωγή στο σασπένς”. Από την αρχική ιδέα μέχρι την ολοκλήρωσή της, η δις Χάισμιθ θα αναλύσει τι είναι το σασπένς και πώς δημιουργείται, τι ρόλο παίζει η ατμόσφαιρα, πώς κατασκευάζονται επιτυχημένοι χαρακτήρες, πού βρίσκεται η έμπνευση, πώς οργανώνεται η πλοκή».

Με αφορμή το σεμινάριο, οδηγούμαστε μέσα στον κόσμο της Χάισμιθ: έναν κόσμο σκοτεινό, όπου ο κάθε ένας από εμάς μπορεί να γίνει δολοφόνος. Εκεί, τρεις μαθητές της, αναλαμβάνουν τους ρόλους φανταστικών χαρακτήρων και δίνουν σάρκα και οστά σε φόβους και  φαντασιώσεις.

«Τι είναι σασπένς; Σασπένς, είναι να σκέφτεσαι το χειρότερο για τους ανθρώπους. Είναι το κουσούρι, που σου αφήνει αυτό το επάγγελμα. Ένας ποιητής, δεν ξέρω, ίσως και να βλέπει γύρω του κάτι καλύτερο».

IOANNA PAPOULI

Η παράνοια έφτασε να διαβρώσει και τη δική της ζωή

Σύμφωνα με τον συγγραφέα του, Παναγιώτη Χριστόπουλο, το έργο αυτό, που γράφτηκε με αφορμή ένα εγχειρίδιο για επίδοξους συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας, είναι η πιο τρυφερή ερωτική επιστολή για τη συγγραφή, που έχει διαβάσει ποτέ. Μια ματιά στην καθημερινότητα ενός συγγραφέα και, μαζί, διάφορες συμβουλές επιβίωσης για κάθε άνθρωπο, που έχει αποφασίσει να αφιερώσει τη ζωή του στο γράψιμο.

Πρόθεση του σκηνοθέτη Ιωσήφ Βαρδάκη ήταν να γίνει μια παράσταση, που να αποδίδει το σαρκαστικό χιούμορ, αλλά και την παρανοϊκή ματιά της Χάισμιθ πάνω στην καθημερινότητα. Αυτό έκανε η Χάισμιθ: έπαιρνε απλές καθημερινές καταστάσεις και τις διάβρωνε, για να φέρει στην επιφάνεια τη δολοφονική δυνατότητα του καθενός. Και το έκανε με μεγάλο προσωπικό κόστος. Η παράνοια έφτασε να διαβρώσει και τη δική της ζωή.

Με το παράπονο ότι δεν της έδωσαν τη θέση που της άξιζε

Η δημιουργός του «Κυρίου Ρίπλεϊ» είναι ευρύτερα γνωστή για τα ψυχολογικά της θρίλερ, από τα οποία έχουν προκύψει περισσότερες από 20 ταινίες. Σκληρή, απόμακρη, αινιγματική, μοναχική, εξωτερικά απαθής, εκκεντρική. Αστεία, ευφυής, βίαιη. Εραστής γυναικών, ένας άνδρας παγιδευμένος στο σώμα μιας γυναίκας, αλλά και μισογύνης. Σχεδόν μισάνθρωπος.

Αν και γοητευόταν από μικρή από το «Έγκλημα και τιμωρία» του Ντοστογιέφσκι, στις δικές της ιστορίες, ο δολοφόνος, σχεδόν πάντα, γλυτώνει. Έγραψε πάνω από 130 μυθιστορήματα και συλλογές διηγημάτων. Τα περισσότερα από αυτά, «θρίλερ» ενός χαρακτηριστικού ύφους. Τα βιβλία της έχουν υμνηθεί από διάφορους συγγραφείς και κριτικούς ως καλλιτεχνικές δημιουργίες μεγάλης ομορφιάς και πολυπλοκότητας. Πέθανε το 1995, αναγνωρισμένη στην Ευρώπη, αλλά παραγνωρισμένη στην Αμερική, με το παράπονο ότι δεν της έδωσαν τη θέση, που θεωρούσε ότι της ανήκε, στο πάνθεον της αμερικανικής λογοτεχνίας.

IOANNA PAPOULI

Ταυτότητα παράστασης
Κείμενο: Παναγιώτης Χριστόπουλος, σκηνοθεσία: Ιωσήφ Βαρδάκης, πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Ρους, σκηνικό: Κωνσταντίνος Ζαμάνης, κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα, φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου, βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Καλλιανίδου, βοηθός ενδυματολόγου: Κωνσταντίνα Μαρδίκη, βοηθός φωτιστή: Μαρίνα Κόντα. Ερμηνεύουν: Ρούλα Πατεράκη, Μαρκέλλα Γιαννάτου, Ευθύμης Γεωργόπουλος, Νίκος Μαυράκης.

Πληροφορίες
Θέατρο 104 - Κεντρική Σκηνή: Ευμολπιδών 41 - Γκάζι (Μετρό: Κεραμεικός), τηλ. κρατήσεων: 210 3455020, 6940 290312. Παραστάσεις: 1 Νοεμβρίου - 10 Ιανουαρίου, κάθε Κυριακή, στις 18.30. Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά χωρίς διάλειμμα. Τιμή εισιτηρίου: γενική είσοδος: 12 ευρώ, μειωμένο: 8 ευρώ.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς