Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή
[email protected]
Κατατέθηκε στη Βουλή, ως τροπολογία στο κατεπείγον νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για τη δόση, η ρύθμιση που περιμέναμε για τους αποφοίτους Λυκείου προηγουμένων ετών που επιθυμούν να είναι εκ νέου υποψήφιοι για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η καθυστέρηση διευθέτησης του θέματος ήταν μεγάλη. Δύο μήνες κράτησε η αγωνία των υποψηφίων για τη δυνατότητα ή όχι να εξεταστούν με το νέο σύστημα, όπως περιέγραφε το περίφημο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που ποτέ δεν έφτασε στη Βουλή.
Οι δυνατότητες που δίνει η τροπολογία στους υποψηφίους που επιθυμούν να συμμετάσχουν ξανά στη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι τρεις:
1. Να εξεταστούν σύμφωνα με το παλαιό σύστημα εισαγωγής. Η εξέταση θα γίνει στην ύλη που έχει ήδη ανακοινωθεί και οι σχολές και τα τμήματα υποθέτουμε ότι θα κατανέμονται στα επιστημονικά πεδία όπως μέχρι το 2015. Αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι που επιθυμούν την εισαγωγή τους στις οικονομικές σχολές και προέρχονται από τη θεωρητική κατεύθυνση θα εξετάζονται στα μαθηματικά γενικής παιδείας και όχι στα μαθηματικά κατεύθυνσης. Στους υποψηφίους αυτής της κατηγορίας θα δοθεί ένα ποσοστό από τις θέσεις των εισακτέων, που θα αποφασιστεί αφού υποβληθούν οι αιτήσεις, ώστε να μετρηθούν πόσοι είναι και να τους δοθεί ποσοστό θέσεων ανάλογο με τον αριθμό τους. Αυτό είναι πολύ σωστό και αναιρεί το δίλημμα που είχαν πολλοί υποψήφιοι με ποιο σύστημα συμφέρει να εξεταστεί κάποιος υποψήφιος.
2. Να εξεταστούν με το νέο σύστημα εισαγωγής, που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το 2016, μαζί, δηλαδή, με τους υποψηφίους της φετινής Γ' Λυκείου. Εδώ δεν θα υπάρχει ειδικό ποσοστό, αλλά θα διεκδικούν όλοι, παλιοί και νέοι, τις ίδιες θέσεις, αφού θα έχουν εξεταστεί στα ίδια μαθήματα. Η ύλη θα είναι αυτή που ισχύει για τους υποψηφίους του 2016 και η κατανομή των σχολών και των τμημάτων όπως ανακοινώθηκε τον περασμένο Μάιο. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος υποψήφιος στοχεύει μόνο στην Ιατρική με το νέο σύστημα δεν χρειάζεται να εξεταστεί στα μαθηματικά. Αντίστοιχα όποιος υποψήφιος της τεχνολογικής κατεύθυνσης επιθυμεί να εισαχθεί στις Οικονομικές Σχολές απαλλάσσεται από την εξέταση στη φυσική.
3. Να υποβάλουν μηχανογραφικό για το 6% των θέσεων οι απόφοιτοι του 2015 και για το 4% των θέσεων οι απόφοιτοι του 2014, χωρίς να συμμετάσχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις. Αυτή η επιλογή είναι υψηλού ρίσκου, αφού οι θέσεις είναι πολύ λίγες και, συνεπώς, ο παράγων τύχη παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Οι αυξομειώσεις των βάσεων που παρατηρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια δεν επιτρέπει στους υποψηφίους να θεωρούν σίγουρη την εισαγωγή τους ούτε και όταν έχουν περισσότερα μόρια από τη βάση της κατηγορίας του 90% της προηγούμενης χρονιάς.
Με αυτές τις ρυθμίσεις ξεκαθαρίζεται το τοπίο και οι για δεύτερη φορά υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν το εξεταστικό σύστημα που προτιμούν σύμφωνα με τα μαθήματα που προτιμούν χωρίς να σκέφτονται ότι μπορεί κάποιοι με την επιλογή του ενός ή του άλλου συστήματος μπορεί να περάσουν πιο εύκολα.
Το ερώτημα που θα δημιουργηθεί σε πολλούς μαθητές της Γ' Λυκείου είναι μήπως ευνοούνται οι περσινοί απόφοιτοι σε σχέση με τους φετινούς τελειοφοίτους. Η απάντηση είναι όχι. Δεν χρειάζεται να ανησυχούν και να προβληματίζονται. Όλα τα προηγούμενα χρόνια οι απόφοιτοι διαγωνίζονταν μαζί με τους τελειοφοίτους για τις ίδιες θέσεις. Αυτό θα γίνει και φέτος, αλλά ένα μέρος των αποφοίτων θα διαγωνιστεί με το παλαιό σύστημα και θα εισαχθεί με το ποσοστό που τους αναλογεί.
Σε μία κανονική χώρα αυτή η ρύθμιση θα είχε ψηφιστεί στις αρχές Αυγούστου και οι υποψήφιοι θα γνώριζαν, πριν ακόμη ανακοινωθούν οι βάσεις, ποιες δυνατότητες έχουν για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση την επόμενη χρονιά. Λύνεται, έστω και καθυστερημένα, μία εκκρεμότητα, αλλά όχι όλες, αφού στην τροπολογία αναφέρονται εννέα ακόμη θέματα που αφορούν στις εισαγωγικές εξετάσεις και θα ρυθμιστούν με υπουργικές αποφάσεις. Σημαντικότερη, μεταξύ αυτών, είναι η ρύθμιση που θα επιλεγεί για τον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων, που θα δείξει αν και πόσο θα μετράει ο βαθμός του σχολείου στις πανελλήνιες εξετάσεις. Πιστεύω ότι ο βαθμός της Γ' Λυκείου δεν πρέπει να μετράει καθόλου στην εισαγωγή για να σταματήσει ο κατακλυσμός αριστούχων, που προκύπτει από την προσπάθεια των περισσότερων καθηγητών να βοηθήσουν τους μαθητές τους να συγκεντρώσουν λίγα μόρια παραπάνω. Η ανακοίνωση αυτής της ρύθμισης είναι υπερεπείγουσα, γιατί το σχολικό έτος συμπληρώνει δύο μήνες και πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές τους κανόνες της εισαγωγής τους.