Multimedia

Ε.Ε.: Τέλος σε επικίνδυνες πρακτικές διάλυσης πλοίων με «παραθυράκια»

Τετάρτη, 01 Απριλίου 2015 12:04

Να βάλει τέλος σε επικίνδυνες πρακτικές διάλυσης πλοίων επιχειρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη θεσμοθέτηση ενός αυστηρότερου πλαισίου, σύμφωνα με το οποίο νηολογημένα σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης πλοία θα επιτρέπεται να διαλύονται σε περιβαλλοντικά βιώσιμες μονάδες που θα περιλαμβάνονται σε κατάλογο που θα έχει καταρτιστεί έως την επόμενη χρονιά. Σύμφωνα με το Reuters, στη λίστα αναμένεται να συμπεριληφθούν ναυπηγεία στην Κίνα, την Τουρκία, τη Βόρεια Αμερική και την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά όχι στη Νότια Ασία. Το Reuters, ωστόσο, «βλέπει παραθυράκια» στους νέους κανόνες, καθώς οι πλοιοκτήτες θα μπορούν να διαλύουν τα πλοία τους όπου επιθυμούν, αλλάζοντας σημαία. 

Τα κίνητρα, άλλωστε, για να προχωρήσει κανείς στη διάλυση σκαφών στη Νότια Ασία είναι σημαντικά. Οι κανόνες για την απόρριψη του αμιάντου, για παράδειγμα, είναι πιο ελαστικοί και αποφέρουν μεγαλύτερα κέρδη. Οι πλοιοκτήτες μπορούν να αποκομίσουν έως και 500 δολ. ανά τόνο σκραπ χάλυβα από διαλυτήρια στην Ινδία, 300 δολ. σε κινεζικές μονάδες και σε μόλις 150 σε ευρωπαϊκές.

Σύμφωνα με στοιχεία της μη κυβερνητικής οργάνωσης «Shipbreaking Platform», οι εργασίες αποσυναρμολόγησης 641 από τα 1.026 ποντοπόρα πλοία που διαλύθηκαν το 2014 πραγματοποιήθηκαν σε ακτές της Ινδίας, του Μπαγκλαντές και του Πακιστάν. Δεξαμενόπλοια, κρουαζιερόπλοια και άλλα σκάφη αποσύρονται σε παραλίες, όπου αποσυναρμολογούνται από εκατοντάδες ανειδίκευτους εργάτες που έχουν στη διάθεσή τους απλά εργαλεία, όπως π.χ. καμινέτα, ενώ χημικές ουσίες από τα πλοία διαρρέουν στον ωκεανό. Υπάρχει όμως και ανθρώπινο κόστος. Το ινδικό ινστιτούτο κοινωνικών ερευνών «Tata» υπολογίζει σε 470 τους εργάτες που έχουν χάσει τη ζωή τους σε εργατικά ατυχήματα στις εγκαταστάσεις του «Alang-Sosiya» στην Γκουτζαράτ την τελευταία 20ετία.

Η Ε.Ε. εξετάζει πάντως την παροχή κινήτρων προς τους πλοιοκτήτες, προκειμένου να αντισταθμιστούν οι ενδεχόμενες απώλειες από τη συμμόρφωσή τους στο νέο πλαίσιο.

Διαλύσεις πλοίων. Εργάτης στη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων «Galloo» στη Γάνδη. Στο εργοστάσιο, που είναι το μεγαλύτερο του είδους του στην Ευρώπη, πραγματοποιείται επεξεργασία 35.000 τόνων μετάλλου κάθε χρόνο. 
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Εργάτης στη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων «Galloo» στη Γάνδη. Στο εργοστάσιο, που είναι το μεγαλύτερο του είδους του στην Ευρώπη, πραγματοποιείται επεξεργασία 35.000 τόνων μετάλλου κάθε χρόνο. 

Διαλύσεις πλοίων. Εργάτης ταξινομεί τμήματα της μηχανής πλοίου, κατά τη διαδικασία διάλυσής του στο ναυπηγείο «Alang», που βρίσκεται στην πολιτεία Γκουτζαράτ της Ινδίας. 
REUTERS / AMIT DAVE

Εργάτης ταξινομεί τμήματα της μηχανής πλοίου, κατά τη διαδικασία διάλυσής του στο ναυπηγείο «Alang», που βρίσκεται στην πολιτεία Γκουτζαράτ της Ινδίας. 

Διαλύσεις πλοίων. Πλοίο που προορίζεται για διάλυση, στη μονάδα «Galloo» στη Γάνδη.
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Πλοίο που προορίζεται για διάλυση, στη μονάδα «Galloo» στη Γάνδη.

Διαλύσεις πλοίων. Γερανός μετακινεί τμήμα πλοίου σεισμικών ερευνών, στη μονάδα ανακύκλωσης «Galloo», στο Βέλγιο.
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Γερανός μετακινεί τμήμα πλοίου σεισμικών ερευνών, στη μονάδα ανακύκλωσης «Galloo», στο Βέλγιο.

Διαλύσεις πλοίων. Εργάτες του ναυπηγείου «Alang» δένουν με σκοινί πλοίο που έχει αποσυρθεί.
REUTERS / AMIT DAVE

Εργάτες του ναυπηγείου «Alang» δένουν με σκοινί πλοίο που έχει αποσυρθεί.

Διαλύσεις πλοίων. Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στο ναυπηγείο «Alang», στην Ινδία.
REUTERS / AMIT DAVE

Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στο ναυπηγείο «Alang», στην Ινδία.

Διαλύσεις πλοίων. Γερανός μετακινεί κοντέινερ στη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων «Galloo». Αριστερά, διακρίνεται γαλλικό σκάφος σεισμικών ερευνών, το οποίο προορίζεται για διάλυση.
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Γερανός μετακινεί κοντέινερ στη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων «Galloo». Αριστερά, διακρίνεται γαλλικό σκάφος σεισμικών ερευνών, το οποίο προορίζεται για διάλυση.

Διαλύσεις πλοίων. Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στο ναυπηγείο «Alang», στην Ινδία.
REUTERS / AMIT DAVE

Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στο ναυπηγείο «Alang», στην Ινδία.

Διαλύσεις πλοίων. Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στη μονάδα «Galloo».
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στη μονάδα «Galloo».

Διαλύσεις πλοίων. Εργάτης του ναυπηγείου «Alang» κόβει μέταλλο από ένα παλιό πλοίο.
REUTERS / AMIT DAVE

Εργάτης του ναυπηγείου «Alang» κόβει μέταλλο από ένα παλιό πλοίο.

Διαλύσεις πλοίων. Διάλυση φορτηγίδας στη μονάδα «Galloo».
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Διάλυση φορτηγίδας στη μονάδα «Galloo».

Διαλύσεις πλοίων. Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στο ναυπηγείο «Alang», στην Ινδία.
REUTERS / AMIT DAVE

Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στο ναυπηγείο «Alang», στην Ινδία.

Διαλύσεις πλοίων. Διάλυση φορτηγίδας στη μονάδα «Galloo».
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Διάλυση φορτηγίδας στη μονάδα «Galloo».

Διαλύσεις πλοίων. Διάλυση μηχανής πλοίου στο ναυπηγείο «Alang».
REUTERS / AMIT DAVE

Διάλυση μηχανής πλοίου στο ναυπηγείο «Alang».

Διαλύσεις πλοίων. Εργάτες της μονάδας «Galloo» κάνουν ένα μικρό διάλλειμα.
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Εργάτες της μονάδας «Galloo» κάνουν ένα μικρό διάλλειμα.

Διαλύσεις πλοίων. Εργαζόμενος στο ναυπηγείο «Alang» δροσίζεται με μια βεντάλια καθώς παρακολουθεί τηλεόραση, κατά τη διάρκεια του διαλείμματός του. 
REUTERS / AMIT DAVE

Εργαζόμενος στο ναυπηγείο «Alang» δροσίζεται με μια βεντάλια καθώς παρακολουθεί τηλεόραση, κατά τη διάρκεια του διαλείμματός του. 

Διαλύσεις πλοίων. Εργάτης του «Galloo» κόβει μέταλλο από ένα παλιό πλοίο.
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Εργάτης του «Galloo» κόβει μέταλλο από ένα παλιό πλοίο.

Διαλύσεις πλοίων. Εργάτες κόβουν χαλύβδινες πλάκες από παροπλισμένο πλοίο στο ναυπηγείο «Alang».
REUTERS / AMIT DAVE

Εργάτες κόβουν χαλύβδινες πλάκες από παροπλισμένο πλοίο στο ναυπηγείο «Alang».

Διαλύσεις πλοίων. Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στο ναυπηγείο «Alang», στην Ινδία.
REUTERS / AMIT DAVE

Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στο ναυπηγείο «Alang», στην Ινδία.

Διαλύσεις πλοίων. Τμήμα γαλλικού πολεμικού σκάφους στη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων «Galloo».
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Τμήμα γαλλικού πολεμικού σκάφους στη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων «Galloo».

Διαλύσεις πλοίων. Γενική άποψη των εγκαταστάσεων της μονάδας ανακύκλωσης πλοίων «Galloo».
REUTERS / FRANCOIS LENOIR

Γενική άποψη των εγκαταστάσεων της μονάδας ανακύκλωσης πλοίων «Galloo».