Μπείτε στον κόσμο των προνομίων της Ναυτεμπορικής. Γίνετε συνδρομητής στην έντυπη έκδοση και αποκτήστε άμεση πρόσβαση σε όλα τα Premium Services.
Να βάλει τέλος σε επικίνδυνες πρακτικές διάλυσης πλοίων επιχειρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη θεσμοθέτηση ενός αυστηρότερου πλαισίου, σύμφωνα με το οποίο νηολογημένα σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης πλοία θα επιτρέπεται να διαλύονται σε περιβαλλοντικά βιώσιμες μονάδες που θα περιλαμβάνονται σε κατάλογο που θα έχει καταρτιστεί έως την επόμενη χρονιά. Σύμφωνα με το Reuters, στη λίστα αναμένεται να συμπεριληφθούν ναυπηγεία στην Κίνα, την Τουρκία, τη Βόρεια Αμερική και την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά όχι στη Νότια Ασία. Το Reuters, ωστόσο, «βλέπει παραθυράκια» στους νέους κανόνες, καθώς οι πλοιοκτήτες θα μπορούν να διαλύουν τα πλοία τους όπου επιθυμούν, αλλάζοντας σημαία.
Τα κίνητρα, άλλωστε, για να προχωρήσει κανείς στη διάλυση σκαφών στη Νότια Ασία είναι σημαντικά. Οι κανόνες για την απόρριψη του αμιάντου, για παράδειγμα, είναι πιο ελαστικοί και αποφέρουν μεγαλύτερα κέρδη. Οι πλοιοκτήτες μπορούν να αποκομίσουν έως και 500 δολ. ανά τόνο σκραπ χάλυβα από διαλυτήρια στην Ινδία, 300 δολ. σε κινεζικές μονάδες και σε μόλις 150 σε ευρωπαϊκές.
Σύμφωνα με στοιχεία της μη κυβερνητικής οργάνωσης «Shipbreaking Platform», οι εργασίες αποσυναρμολόγησης 641 από τα 1.026 ποντοπόρα πλοία που διαλύθηκαν το 2014 πραγματοποιήθηκαν σε ακτές της Ινδίας, του Μπαγκλαντές και του Πακιστάν. Δεξαμενόπλοια, κρουαζιερόπλοια και άλλα σκάφη αποσύρονται σε παραλίες, όπου αποσυναρμολογούνται από εκατοντάδες ανειδίκευτους εργάτες που έχουν στη διάθεσή τους απλά εργαλεία, όπως π.χ. καμινέτα, ενώ χημικές ουσίες από τα πλοία διαρρέουν στον ωκεανό. Υπάρχει όμως και ανθρώπινο κόστος. Το ινδικό ινστιτούτο κοινωνικών ερευνών «Tata» υπολογίζει σε 470 τους εργάτες που έχουν χάσει τη ζωή τους σε εργατικά ατυχήματα στις εγκαταστάσεις του «Alang-Sosiya» στην Γκουτζαράτ την τελευταία 20ετία.
Η Ε.Ε. εξετάζει πάντως την παροχή κινήτρων προς τους πλοιοκτήτες, προκειμένου να αντισταθμιστούν οι ενδεχόμενες απώλειες από τη συμμόρφωσή τους στο νέο πλαίσιο.
Εργάτης στη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων «Galloo» στη Γάνδη. Στο εργοστάσιο, που είναι το μεγαλύτερο του είδους του στην Ευρώπη, πραγματοποιείται επεξεργασία 35.000 τόνων μετάλλου κάθε χρόνο.
Εργάτης ταξινομεί τμήματα της μηχανής πλοίου, κατά τη διαδικασία διάλυσής του στο ναυπηγείο «Alang», που βρίσκεται στην πολιτεία Γκουτζαράτ της Ινδίας.
Πλοίο που προορίζεται για διάλυση, στη μονάδα «Galloo» στη Γάνδη.
Γερανός μετακινεί τμήμα πλοίου σεισμικών ερευνών, στη μονάδα ανακύκλωσης «Galloo», στο Βέλγιο.
Εργάτες του ναυπηγείου «Alang» δένουν με σκοινί πλοίο που έχει αποσυρθεί.
Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στο ναυπηγείο «Alang», στην Ινδία.
Γερανός μετακινεί κοντέινερ στη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων «Galloo». Αριστερά, διακρίνεται γαλλικό σκάφος σεισμικών ερευνών, το οποίο προορίζεται για διάλυση.
Στιγμιότυπο από τις εργασίες διάλυσης πλοίου στη μονάδα «Galloo».
Εργάτης του ναυπηγείου «Alang» κόβει μέταλλο από ένα παλιό πλοίο.
Διάλυση φορτηγίδας στη μονάδα «Galloo».
Διάλυση μηχανής πλοίου στο ναυπηγείο «Alang».
Εργάτες της μονάδας «Galloo» κάνουν ένα μικρό διάλλειμα.
Εργαζόμενος στο ναυπηγείο «Alang» δροσίζεται με μια βεντάλια καθώς παρακολουθεί τηλεόραση, κατά τη διάρκεια του διαλείμματός του.
Εργάτης του «Galloo» κόβει μέταλλο από ένα παλιό πλοίο.
Εργάτες κόβουν χαλύβδινες πλάκες από παροπλισμένο πλοίο στο ναυπηγείο «Alang».
Τμήμα γαλλικού πολεμικού σκάφους στη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων «Galloo».
Γενική άποψη των εγκαταστάσεων της μονάδας ανακύκλωσης πλοίων «Galloo».