Multimedia

Ε.Ε.: Τέλος σε επικίνδυνες πρακτικές διάλυσης πλοίων με «παραθυράκια»

Τετάρτη, 01 Απριλίου 2015 12:04

Να βάλει τέλος σε επικίνδυνες πρακτικές διάλυσης πλοίων επιχειρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη θεσμοθέτηση ενός αυστηρότερου πλαισίου, σύμφωνα με το οποίο νηολογημένα σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης πλοία θα επιτρέπεται να διαλύονται σε περιβαλλοντικά βιώσιμες μονάδες που θα περιλαμβάνονται σε κατάλογο που θα έχει καταρτιστεί έως την επόμενη χρονιά. Σύμφωνα με το Reuters, στη λίστα αναμένεται να συμπεριληφθούν ναυπηγεία στην Κίνα, την Τουρκία, τη Βόρεια Αμερική και την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά όχι στη Νότια Ασία. Το Reuters, ωστόσο, «βλέπει παραθυράκια» στους νέους κανόνες, καθώς οι πλοιοκτήτες θα μπορούν να διαλύουν τα πλοία τους όπου επιθυμούν, αλλάζοντας σημαία. 

Τα κίνητρα, άλλωστε, για να προχωρήσει κανείς στη διάλυση σκαφών στη Νότια Ασία είναι σημαντικά. Οι κανόνες για την απόρριψη του αμιάντου, για παράδειγμα, είναι πιο ελαστικοί και αποφέρουν μεγαλύτερα κέρδη. Οι πλοιοκτήτες μπορούν να αποκομίσουν έως και 500 δολ. ανά τόνο σκραπ χάλυβα από διαλυτήρια στην Ινδία, 300 δολ. σε κινεζικές μονάδες και σε μόλις 150 σε ευρωπαϊκές.

Σύμφωνα με στοιχεία της μη κυβερνητικής οργάνωσης «Shipbreaking Platform», οι εργασίες αποσυναρμολόγησης 641 από τα 1.026 ποντοπόρα πλοία που διαλύθηκαν το 2014 πραγματοποιήθηκαν σε ακτές της Ινδίας, του Μπαγκλαντές και του Πακιστάν. Δεξαμενόπλοια, κρουαζιερόπλοια και άλλα σκάφη αποσύρονται σε παραλίες, όπου αποσυναρμολογούνται από εκατοντάδες ανειδίκευτους εργάτες που έχουν στη διάθεσή τους απλά εργαλεία, όπως π.χ. καμινέτα, ενώ χημικές ουσίες από τα πλοία διαρρέουν στον ωκεανό. Υπάρχει όμως και ανθρώπινο κόστος. Το ινδικό ινστιτούτο κοινωνικών ερευνών «Tata» υπολογίζει σε 470 τους εργάτες που έχουν χάσει τη ζωή τους σε εργατικά ατυχήματα στις εγκαταστάσεις του «Alang-Sosiya» στην Γκουτζαράτ την τελευταία 20ετία.

Η Ε.Ε. εξετάζει πάντως την παροχή κινήτρων προς τους πλοιοκτήτες, προκειμένου να αντισταθμιστούν οι ενδεχόμενες απώλειες από τη συμμόρφωσή τους στο νέο πλαίσιο.