Στο 1,4 δισ. ευρώ θα εκτοξευθεί κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, παρουσιάζοντας αύξηση 75% συγκριτικά με το 2009 όταν δεν ξεπέρασε τα 0,8 δισ. ευρώ, ενώ ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά online καταναλωτή κυμαίνεται στα 1.500 ευρώ.
Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα της ετήσιας έρευνας του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία διεξήχθη την περίοδο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου 2010 σε 1.106 online Ελληνες καταναλωτές. Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται στο ετήσιο συνέδριο για το «Ηλεκτρονικό εμπόριο και Internet» που οργανώνουν το Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικής της ΕΕΔΕ και το ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το συνέδριο ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται σήμερα.
Ο τυπικός Έλληνας online καταναλωτής είναι «βαρύς» χρήστης του Internet αφού το 37% το χρησιμοποιεί πάνω από 30 ώρες της εβδομάδα. Πέρα από τους γνωστούς λόγους χρήσης του Internet (e-mail, αναζήτηση ειδήσεων κ.λπ.) αρχίζουν και αναδεικνύονται και άλλες ενδιαφέρουσες χρήσεις για τους online καταναλωτές που σχετίζονται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως facebook (42%), ανάρτηση / ανάγνωση blogs (31%), chat / instant messaging (21%), συμμετοχή σε οnline συζητήσεις / forums (23%).
Κατηγορίες
Οσον αφορά τις online αγορές επιβεβαιώθηκαν οι γνωστές top κατηγορίες όπου οι online καταναλωτές αγοράζουν συχνά hardware και software (63%), ηλεκτρονικά είδη (50%), εισιτήρια ταξιδιών (42%), βιβλία (32%) και κάνουν κρατήσεις σε ξενοδοχεία (32%). Αναδεικνύονται όμως και νέες ενδιαφέρουσες κατηγορίες προϊόντων όπως είδη σπιτιού και ηλεκτρικές συσκευές (26%), ένδυση και υπόδηση (21%), καλλυντικά (10%).
Σκιαγραφώντας το προφίλ των online καταναλωτών το 50% διαχειρίζεται online τους λογαριασμούς του και συμμετέχει στην ηλεκτρονική τραπεζική, ενώ το 42% προσπαθεί να βρει συχνά πληροφορίες για ημερήσιες προσφορές, ενώ δεν είναι αμελητέα η συχνή εμπλοκή τους με online δημοπρασίες (16%) και θέματα real estate (16%).
Η ελληνική ηλεκτρονική αγορά είναι πλέον ώριμη αφού το 51% αγόρασαν online πάνω από 5 φορές το πρώτο εξάμηνο του 2010 ενώ ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά online καταναλωτή κυμαίνεται στα 1.500 ευρώ.
Οι σημαντικότεροι παράγοντες για να αγοράσει ένας καταναλωτής από ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ευχρηστία (76%), οι ασφαλείς τρόποι πληρωμής (69%) και η μεγάλη γκάμα προϊόντων (65%).
Εκπληξη είναι τα χαμηλά ποσοστά του να βρίσκεται το ηλεκτρονικό κατάστημα στην πρώτη σελίδα των μηχανών αναζήτησης (14%) και οι μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες (10%).
Για τους χρήστες του Internet που δεν κάνουν online αγορές, οι κύριοι λόγοι είναι εμπιστοσύνη (85%), συνήθεια (56%) και πιστωτική κάρτα (30%). Παρ' όλα αυτά το 12% αναμένεται ότι σίγουρα θα ξεκινήσουν online αγορές το επόμενο χρόνο.
E-banking
Η ηλεκτρονική τραπεζική έχει πλέον φθάσει σε υψηλά επίπεδα ωριμότητας καθώς για το 51% των online καταναλωτών το e-banking site είναι λόγος επιλογής τράπεζας ενώ για το 50% είναι η βάση για να αντιληφθεί την αξιοπιστία της τράπεζας.
Το e-gambling
Οσον αφορά το e-gambling (πχ. στοίχημα, πόκερ, καζίνο μέσω Internet) είναι μια μικρή αλλά ανερχόμενη αγορά. Το 31% των Ελλήνων που κάνουν online συναλλαγές έχει συμμετάσχει το πρώτο εξάμηνο του 2010 ενεργά, έστω και μια φορά, σε παιχνίδι e-gambling (το 12% μάλιστα συχνά) με τη συνολική αξία της αγοράς αυτής να ανέρχεται το 2010 περίπου στα 300 εκατ. ευρώ.