Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τις βέλτιστες πρακτικές για την αξιοποίηση των 10 λιμανιών ανώνυμων εταιρειών που έχει στο χαρτοφυλάκιό του αναζητούν από κοινού ΤΑΙΠΕΔ και υπουργείο Ναυτιλίας. Το χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει 10 λιμάνια με τη μορφή ανωνύμων εταιρειών: Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των εταιρειών οι οποίες έχου την διαχείριση των λιμένων αυτών μέχρι το 2042, και βρίσκεται σε διαδικασία αξιολόγησης του πλέον κατάλληλου τρόπου αξιοποίησής τους.
Στις μελέτες που γίνονται για την αξιοποίησή τους, εξετάζονται και αυτή τη φορά, αφού έχουν προηγηθεί και άλλες μελέτες τα προηγούμενα χρόνια, οι δυνατότητες που έχουν για την ανάπτυξη λιμενικών υπηρεσιών, αλλά και το ποιο μοντέλο αξιοποίησης είναι το καλύτερο σε κάθε περίπτωση.
Χαρακτηριστικό είναι ότι υπάρχουν εναλλακτικά σχέδια και πολλαπλές επιλογές για όλα σχεδόν τα λιμάνια, ενώ σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, υπάρχουν συγκεκριμένες περιπτώσεις που μπορεί να προτιμηθεί τελικά να παραχωρηθεί ένα λιμάνι συνολικά.
Το υπουργείο Ναυτιλίας πρόσφατα προχώρησε σε τροποποίηση του νόμου της προηγούμενης κυβέρνησης, προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να έχει τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί τα 10 λιμάνια Α.Ε. που έχει στο χαρτοφυλάκιό του (Ελευσίνα, Λαύριο, Ραφίνα, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Κέρκυρα, Βόλος, Ηράκλειο, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) και με τη διαδικασία του master concession, που δεν περιελάμβανε η προηγούμενη νομοθετική ρύθμιση, και φυσικά με παραχωρήσεις δραστηριοτήτων.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δείχνει να έχει κερδίσει την άμεσο ενδιαφέρον αμερικανικών κεφαλαίων, αφού η ευρύτερη περιοχή, εκτός από οικονομική, έχει και σπουδαία γεωστρατηγική σημασία για τα αμερικανικά συμφέροντα. Σε προηγούμενη φάση αμερικανικές εταιρείες είχαν ενδιαφερθεί να συμμετέχουν σε πλειοδοτικό διαγωνισμό που θα περιελάμβανε την πώληση της μετοχής (master concession) του λιμανιού.
Δίπλα στις λιμενικές εγκαταστάσεις αναπτύσσεται ήδη το LNG project μέσω της εταιρείας Gastrade.
Επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει και για το λιμάνι της Κέρκυρας σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα, όπως και για την Ηγουμενίτσα, συνδυαστικά με την παράλληλη ανάπτυξη Εμπορευματικού Κέντρου.
Το λιμάνι του Λαυρίου, επίσης έχει δυνατότητες για ανάπτυξη είτε κρουαζιέρας είτε ακτοπλοΐας, αλλά η απόσταση από το κέντρο της πόλης προβληματίζει, ενώ το λιμάνι της Ελευσίνας μπορεί να λειτουργήσει και συμπληρωματικά προς το λιμάνι του Πειραιά.
Τα μεγάλα της χώρας
Την ίδια στιγμή τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας έχουν χαράξει ήδη ρότα. Ο Ορφανισμός Λιμένος Πειραιά, με την Cosco να επενδύει συνεχώς, εξελίσσεται σε ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης.
Πρόσφατα εγκρίθηκαν από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) επενδύσεις συνολικού ύψους 611,8 εκατ. ευρώ, για τον Πειραιά που καλύπτουν όλους τους τομείς δραστηριοτήτων της εταιρείας και θα συμβάλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη της τοπικής και εθνικής οικονομίας.
Ο πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε. YU Zenggang δήλωσε ότι ύστερα από μεγάλο χρονικό διάστημα αναμονής λάβαμε την έγκριση να προχωρήσουμε στην υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων που θα καταστήσουν τον Πειραιά το σημαντικότερο λιμάνι της Μεσογείου και θα δημιουργήσουν ακόμη περισσότερες νέες θέσεις εργασίας. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι αρμόδιες αρχές θα επανεξετάσουν σύντομα και την επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, ως μία μεγάλη επένδυση που θα εδραιώσει το λιμάνι του Πειραιά στα κορυφαία Container Terminals της Ευρώπης.
Ήδη μέσα στο δεύτερο δεκαήμερο του Νοεμβρίου 2019. η συνολική διακίνηση στο λιμάνι του Πειραιά έφτασε τα 5.000.000 TEU για το τρέχον έτος, για πρώτη φορά στην ιστορία του μεγάλου λιμανιού της χώρας, κάτι που τον φέρνει στα τέσσερα μεγαλύτερα της Ευρώπης.
Αλλά και στη Θεσσαλονίκη προγραμματίζονται επενδύσεις που συνολικά θα ξεπεράσουν τα 250 εκατ. ευρώ.
Το βασικό έργο αφορά την επέκταση του 6ου προβλήτα, το οποίο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023 και θα δώσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης τη δυνατότητα να εξυπηρετεί πλοία πολύ μεγάλης χωρητικότητας (14.000 εμπορευματοκιβωτίων).
Στόχος είναι η Θεσσαλονίκη να μετατραπεί στο μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο για όλα τα Βαλκάνια, καθώς παράλληλα με τα έργα στο λιμάνι θα αναπτυχθεί ένα ολόκληρο δίκτυο logistics, αξιοποιώντας τόσο την οδική όσο και τη σιδηροδρομική σύνδεση, καθώς προχωρούν τα αντίστοιχα έργα.