Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Σήμα κινδύνου για τη σημαντική επιδείνωση του εμπορικού ελλείμματος της χώρας που καταγράφηκε τον φετινό Μάρτιο, «επισημοποιώντας» την ήδη ξεκάθαρη τάση αύξησης από το 2017 και εξής των εισαγωγών στη χώρα μας για κατηγορίες προϊόντων, στα οποία κατά κανόνα υπάρχουν αντίστοιχα ελληνικά τουλάχιστον εφάμιλλα, και συχνά καλύτερα, κρούει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων ΣΕΒΕ.
Η πορεία των ελληνικών εξαγωγών είναι και φέτος ανοδική και ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, δρ. Γιώργος Κωνσταντόπουλος, εκφράζει αισιοδοξία ότι παρά τα προβλήματα θα επιτευχθεί ο στόχος να φτάσουν οι εξαγωγές στο 20% του ΑΕΠ το 2019, δηλαδή περί τα 37-38 δισ. ευρώ, από τα περίπου 190 δισ. ευρώ του αναμενόμενου φετινού ΑΕΠ.
Για τα επόμενα χρόνια, μάλιστα, ο πήχης μπαίνει, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, ακόμη ψηλότερα, για πρόσθετη άνοδο 2%-3% αύξηση κάθε χρόνο στο ΑΕΠ.
Δυστυχώς, όμως, όπως τονίζει ο κ. Κωνσταντόπουλος, από το 2017 και εξής υπάρχει σαφής «επιστροφή» της καταναλωτικής τάσης των Ελλήνων για αγαθά και προϊόντα εισαγωγής, ακόμη και σε κατηγορίες στις οποίες υπάρχουν αντίστοιχα εξίσου καλά και πολύ συχνά καλύτερα ελληνικά, λ.χ. παγωτά, ένδυση κ.ά., με πολύ καλά μερίδια αγοράς στο εξωτερικό, όπου τα προτιμούν οι ξένοι καταναλωτές.
Στη δεκαετία του ‘80, όταν η ξενομανία είχε πιάσει οροφή, είχε αφήσει εποχή μια πολύ χαρακτηριστική διαφήμιση με τον «Λαλάκη τον εισαγόμενο», που υποδυόταν ο ηθοποιός Νίκος Παπαναστασίου -πρωταγωνιστής της καμπάνιας «Ο επιμένων ελλη-νικά», με σλόγκαν «Αγοράζοντας ξένα προϊόντα, την πληρώνουμε όλοι». Όπερ και έγινε, όπως ακριβώς αποδείχθηκε στο ξέσπασμα της κρίσης.
Στη συνέχεια, στα πρώτα χρόνια της κρίσης εκδηλώθηκε ένα κίνημα «πατριωτικού καταναλωτισμού», δημιουργήθηκε το κίνημα πολιτών «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε» και μεσουράνησε το σύνθημα «ντύνομαι ελληνικά, τρώω ελληνικά, κάνω τουρισμό ελληνικά», που πλέον όμως έχει ατονήσει.
Τα ίδια ακριβώς χρόνια, εξάλλου, και ενώ οι ελληνικές εξαγωγές σταθερά αυξάνονταν, εξ ανάγκης, καθώς η εγχώρια αγορά και αγοραστική δύναμη κατέρρεε, μειώνονταν και οι εισαγωγές. Το έτος 2013, στην αποκορύφωση της κρίσης, οι εξαγωγές είχαν ξεπεράσει τα 27 δισ. ευρώ, ενώ οι εισαγωγές είχαν μειωθεί σε 47 δισ. ευρώ, ενώ το 2008, πριν ξεσπάσει η κρίση, η αξία των ελληνικών εξαγωγών ανερχόταν σε μόλις 21,2 δισ. ευρώ και των εισαγωγών «απογειωνόταν» στα 63,8 δισ. ευρώ.
Την τελευταία διετία όμως (2017-2018) καταγράφηκαν μεν νέα ρεκόρ στις ελληνικές εξαγωγές, αλλά μεγάλη αύξηση σημείωσαν και οι εισαγωγές, που το 2018 η αξία τους υπερέβη τα 55 δισ. ευρώ, έναντι 50,3 δισ. ευρώ το 2017 και 44,187 δισ. ευρώ το 2016.
«Πολύ φοβάμαι ότι τα λάθη του παρελθόντος επαναλαμβάνονται πάλι» τονίζει ο κ. Κωνσταντόπουλος. «Αρνούμαστε να παράξουμε, καταναλώνοντας μόνο ό,τι παράγεται στο εξωτερικό και αυτό φαίνεται από τους πρώτους δείκτες εισαγωγών, που αυξήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2019 μόλις φάνηκε μια μικρή αύξηση της κατανάλωσης.
Η ζήτηση των ελληνικών προϊόντων αυξάνεται συνεχώς από κάθε γωνιά του πλανήτη και οι Έλληνες επιχειρηματίες κατάφεραν να ξεπεράσουν κάθε εμπόδιο και να κερδίσουν τις διεθνείς αγορές.
Για να συνεχιστεί η τάση αυτή πρέπει να στηρίξουμε τα ελληνικά προϊόντα και τις υπηρεσίες μας και να εστιάσουμε στις εξαγωγές μέσω ενός στρατηγικού πλάνου εξωστρέφειας. Στον ΣΕΒΕ πιστεύουμε πολύ στους εξαγωγείς της χώρας και στις δυνατότητές τους, γι’ αυτό στεκόμαστε αρωγός στην προσπάθεια ανάδειξης των ελληνικών προϊόντων και στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων».
Το έλλειμμα Το εμπορικό έλλειμμα της χώρας επιδεινώθηκε τον φετινό Μάρτιο κατά 28,1%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν σε 2.797,0 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο του 2019 έναντι 2.900,4 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2018, με τη μείωση να διαμορφώνεται σε 103,4 εκατ., δηλαδή 3,6%. Αντίθετα, αύξηση σημείωσαν οι ελληνικές εισαγωγές κατά 354,2 εκατ. ευρώ, δηλαδή 7,8%, ανερχόμενες στο ποσό των 4.881,1 εκατ. ευρώ, με το εμπορικό έλλειμμα να διαμορφώνεται σε 2.084,1 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 457,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή 28,1%, συγκριτικά με τον Μάρτιο του 2018.
Εξετάζοντας τις εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας μας σε επίπεδο τριμήνου, η πορεία τους κρίνεται θετική καθώς διαμορφώθηκαν σε 7.994,1 εκατ. ευρώ, έναντι 7.867,7 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2018, κυρίως λόγω της σημαντικής αύξησης που καταγράφηκε τον Φεβρουάριο 2019. Ανοδική, όμως, ήταν η πορεία και των εισαγωγών καθώς και του εμπορικού ελλείμματος της χώρας συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2018 και συγκεκριμένα κατά 766,8 εκατ. ευρώ και 640,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Ως αποτέλεσμα, οι ελληνικές εισαγωγές διαμορφώθηκαν στο ποσό των 13.957,5 εκατ. ευρώ και το εμπορικό έλλειμμα στο ποσό των 5.963,4 εκατ. ευρώ.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2019 παρουσίασαν μείωση κατά 2% οι εξαγωγές στον κλάδο των τροφίμων, ενώ επίσης καθοδική ήταν και η πορεία των εξαγωγών λιπών και ελαίων κατά 56,9%, ήτοι κατά 154 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο. Αντίθετα, οι υπόλοιποι κλάδοι παρουσίασαν αύξηση στην εξαγωγική τους επίδοση και συγκεκριμένα τα βιομηχανικά κατά 0,5%, δηλαδή 6,8 εκατ. ευρώ, τα χημικά κατά 18,1%, δηλαδή κατά 151 εκατ. ευρώ, τα μηχανήματα και οχήματα κατά 0,3%, δηλαδή κατά 2,1 εκατ., τα διάφορα βιομηχανικά προϊόντα κατά 25,8%, δηλαδή κατά 140,8 εκατ., οι πρώτες ύλες κατά 21,8%, δηλαδή κατά 74,1 εκατ., και τα ποτά και καπνά κατά 29,5%, δηλαδή κατά 41,1 εκατ. ευρώ.
Κοινωνικός εταίρος
Στο περιβάλλον αυτό, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ τονίζει με έμφαση την ανάγκη στρατηγικής επανατοποθέτησης της χώρας μας, με βασικό πυλώνα τις εξαγωγές και την ανοδική πορεία των εξαγωγών. Παράλληλα, επισημαίνει το διαχρονικά σημαντικό έργο που επιτελεί και την τεχνογνωσία και εξειδίκευση που διαθέτει από το 1975 ο ΣΕΒΕ σε θέματα διεθνούς εμπορίου και ότι ο ΣΕΒΕ πρέπει να αναδειχθεί ως Θεσμικός Κοινωνικός Εταίρος και να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στον κοινωνικό διάλογο με έμφαση σε θέματα εξωστρέφειας και διεθνούς ανταγωνιστικότητας.
Με απόφαση της πρόσφατης Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒΕ, θα αποσταλεί το αίτημα αναγνώρισης του ΣΕΒΕ ως Θεσμικού Κοινωνικού Εταίρου στην κυβέρνηση, στην αξιωματική αντιπολίτευση και στα κόμματα του Κοινοβουλίου, ζητώντας την υποστήριξή τους στην ικανοποίηση του αιτήματος.