Η «επισημοποίηση» μας σχέσης στο Facebook αποτελεί σημαντικό ορόσημο για την εξέλιξή της στη σημερινή, ψηφιακή εποχή μας- και νέα έρευνα δείχνει ότι οι δραστηριότητες στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο συνδέονται με το αν μια σχέση θα διαρκέσει ή όχι.
Της έρευνας ηγήθηκε η Καταλίνα Τόμα, επίκουρος καθηγήτρια Επικοινωνίας στο University of Wisconsin- Madison, η οποία αποτελεί και την πρώτη ερευνήτρια που παρακολούθησε ζευγάρια ανά το πέρασμα του χρόνου με σκοπό την εξέταση της σχέσης ανάμεσα στο πώς παρουσιάζονται (ως ζευγάρια) στο Facebook και τη διάρκεια των σχέσεών τους.
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του PhysOrg, σε νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, η Τόμα χρησιμοποίησε την εφαρμογή «See Friendship» (δωρεάν διαθέσιμη στα προφίλ) για να καταγράψει τη δραστηριότητα ετερόφυλων ζευγαριών «φοιτητικές» ηλικίας.
Οι συμμετέχοντες επίσης απάντησαν σε σειρά ερωτήσεων σχετικά με τις σχέσεις τους και το όσο δεμένοι ένιωθαν με τους συντρόφους τους. Ακολούθησε περαιτέρω διερεύνηση για να διαπιστωθεί εάν μετά από έξι μήνες παρέμεναν ζευγάρια.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι συγκεκριμένα στοιχεία αυτο-παρουσίασης στο Facebook δείχνουν να σχετίζονται θετικά με τη δέσμευση των συντρόφων και την πιθανότητα να μείνουν μαζί: το «σε σχέση», η δημοσίευση φωτογραφιών με τον/την σύντροφο και τα posts στον «τοίχο» του/της.
«Οι ισχυρισμοί στους οποίους προβαίνουν δημόσια οι άνθρωποι είναι πιθανόν να ασκούν μεγάλη επιρροή όσον αφορά στο πώς σκέφτονται τους εαυτούς τους» λέει η Τόμα. «Τώρα ανακαλύπτουμε ότι αυτές οι δημόσιες αυτο-παρουσιάσεις που γίνονται στο Facebook επίσης παρουσιάζουν το πώς οι άνθρωποι νιώθουν για τον/την σύντροφό τους».
Ο λόγος, κατά την ίδια, είναι αντίστοιχος των δημοσίων εκδηλώσεων αγάπης- μέσω των γάμων, για παράδειγμα. «Οι άνθρωποι διακηρύσσουν/ εκδηλώνουν την αγάπη τους, παίρνουν όρκους μπροστά σε φίλους και οικογένεια, τραβάνε φωτογραφίες και ανταλλάσσον δαχτυλίδια. Οι online διακηρύξεις είναι πολύ ουσιώδεις ψυχολογικά και νομίζω ότι μεγάλος λόγος για αυτό είναι η πρόσβαση σε αυτό το ευρύ και ποικιλόμορφο κοινό». Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η ύπαρξη πολλών κοινών φίλων δρα αρνητικά. «Νομίζουμε ότι το να έχει κανείς πιο πολλούς κοινούς φίλους υποδεικνύει το να έχει ένα μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο, και αυτό το μεγαλύτερο δίκτυο μπορεί να περιλαμβάνει πιο πολλούς εναλλακτικούς συντρόφους».
Ακόμη, υπήρξε άλλη μια «έκπληξη»: οι πολλές δημοσιεύσεις στον «τοίχο» του/της συντρόφου έχουν αρνητική επίδραση. Το να γράφεις στο wall του/ της συντρόφου ερμηνεύεται ως ενδειξη δέσμευσης, αλλά να γράφουν στον δικό σου εκλαμβάνεται ως κτητικότητα ή «over-sharing».