Πρωτοσέλιδα αφιερώματα στα καναδικά ΜΜΕ, με πανηγυρικούς τίτλους, όπως «Οι δόξες της Ελλάδας», υποδέχονται τη μεγάλη έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο», που εγκαινιάστηκε χθες, Παρασκευή, στο Μουσείο Πολιτισμού του Καναδά, στην Οττάβα, το οποίο δέχεται ετησίως 1,2 εκατ. επισκεπτών από όλο τον κόσμο.
Η έκθεση «Τhe Greeks: Agamemnon to Alexander the Great», που σχεδιάστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε συνεργασία με το Consortium τεσσάρων σημαντικών Μουσείων του Καναδά και των ΗΠΑ, περιλαμβάνει περισσότερα από πεντακόσια εκθέματα, αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής, ζωγραφικής και κοσμηματοτεχνίας, που προέρχονται από 22 ελληνικά Μουσεία.
Με τα περισσότερα από τα εκθέματα να ταξιδεύουν για πρώτη φορά σε Μουσεία της Β. Αμερικής και έναν μουσειολογικά ευρηματικό σχεδιασμό, που εστιάζει στον άνθρωπο, καθώς και με μία μεγάλη ποικιλία διαδραστικών δρώμενων, αλλά και σύγχρονων τεχνολογικών μέσων, η έκθεση παρουσιάστηκε ήδη με τεράστια επιτυχία και θεαματική προσέλευση επισκεπτών στο Μουσείο Point-a-Calliere Museum of History and Archaeology, στο Μόντρεαλ.
Έως τις 12 Οκτωβρίου, το ταξίδι της έκθεσης συνεχίζεται στον Καναδά, όπου και θα παρουσιάζεται στο Μουσείο Ιστορίας στην Οττάβα. Στη συνέχεια, θα μεταφερθεί στο Field Museum, στο Σικάγο (24 Νοεμβρίου 2015 έως 10 Απριλίου 2016) και στο National Geographic Museum, στην Ουάσιγκτον (26 Μαΐου 2016 έως 9 Οκτωβρίου 2016).
Κεντρικό θεματικό άξονα της έκθεσης αποτελούν οι Έλληνες ως μορφές μέσα από τα ανασκαφικά δεδομένα, ξεκινώντας από τον ανώνυμο επιφανή νεκρό, προχωρώντας στον μυθολογικό άνακτα Αγαμέμνονα, τον επώνυμο αριστοκράτη και καταλήγοντας σε επιφανείς προσωπικότητες του πνεύματος, όπως ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης, και σε ιστορικές φυσιογνωμίες, όπως ο Φίλιππος και ο Μέγας Αλέξανδρος.
Η έκθεση, το χρονολογικό πλαίσιο της οποίας καλύπτει από την Εποχή του Λίθου έως την Ελληνιστική Περίοδο, δηλαδή από το 6.000 π.Χ. περίπου μέχρι τον 2ο αι. π.Χ., διαρθρώνεται σε δέκα θεματικές ενότητες.
Προοίμιο: Ο άνθρωπος στο προϊστορικό Αιγαίο
Η δομή του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού προετοιμαζόταν στους προηγούμενους αιώνες, στην ευρύτερη περιοχή του Αιγαίου και της γύρω στεριάς. Στις υπο-ενότητες, παρουσιάζονται έργα από τη Νεολιθική Εποχή στον ελλαδικό χώρο, όπως χρυσό περίαπτο από την Αραβησσό.
Η παρουσία των Κυκλαδιτών εμπόρων και ναυτικών δηλώνεται μέσω ταφών από την Αμοργό, τη Νάξο, την Πάρο και την εγχάρακτη απεικόνιση πλοίου σε τηγανόσχημο σκεύος από τη Σύρο.
Οι Μυκηναίοι
Ο Μυκηναϊκός κόσμος αναπτύσσεται στον ελληνικό χώρο, γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Στην αρχή του Μυκηναϊκού πολιτισμού, ηγετικές ομάδες πολεμιστών αναπτύσσουν σχέσεις με τον Μινωϊκό πολιτισμό της Κρήτης. Οι βασιλικοί λακκοειδείς τάφοι των Μυκηνών του 16ου π.Χ. αι. δημιουργούν τη βάση για τον μύθο των πολύχρυσων Μυκηνών του Ομήρου.
Όμηρος: Μύθος και Ιστορία
Οι ήρωες του Ομήρου αλληλοσυνδέονται με τους θεούς σε αυθύπαρκτη, δυνατή και κυρίαρχη ανθρώπινη μορφή με τεκτονική δομή.
Αριστοκράτες
Από τα τέλη του 12ου αι. π.Χ., σημαντικά γεγονότα διαμορφώνουν τη μετάβαση από το ανάκτορο στην «πόλη - κράτος», τις μετακινήσεις ελληνικών φύλων, την ίδρυση αποικιών, νέων οικονομικών κέντρων και των συνεκτικών δεσμών του έθνους. Θα παρουσιαστούν, μεταξύ άλλων, η κεφαλή Ομήρου από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η σκηνή της τύφλωσης του Πολύφημου, η «ταφή» του δειροτομηθέντος από την Ελεύθερνα. Αθλητές και Πανελλήνιοι Αγώνες
«Αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων». Το αγωνιστικό πνεύμα των Ελλήνων απεικονίζεται στην επιτύμβια στήλη του δισκοβόλου, σε χάλκινο δίσκο - ανάθημα αθλητή, στο Ιερό του Διός στην Ολυμπία, στον παναθηναϊκό αμφορέα του Μουσείου Ναυπλίου με αγώνα ιπποδρομίας.
Κούροι και Κόραι
Από τον 7ο αι. π.Χ., η εξέλιξη στον τρόπο απεικόνισης της ανθρώπινης μορφής είναι αξιοσημείωτη. Ο Κούρος, ο γυμνός νέος άνδρας, θα στήνεται για πάνω από δύο αιώνες επιβλητικός στα ιερά, ως «άγαλμα» για τον θεό ή ως ταφικό σήμα για τον θνητό. Οι Κόρες θα στηθούν ως λαμπρές εικόνες της γυναικείας χάρης και σεμνότητας, στα ιερά των θεών και σε τάφους, ως «σήματα». Ο Κούρος από το Ιερό του Πτώου Βοιωτίας έρχεται από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών και η Κόρη από το Μουσείο Ακροπόλεως.
Λεωνίδας, ο βασιλιάς της Σπάρτης
Γνώριμη μορφή από την περίοδο των Περσικών πολέμων, ο θρυλικός βασιλιάς της Σπάρτης, ήρωας της μάχης των Θερμοπυλών (470 π.Χ.). Οι αιχμές βελών προέρχονται από το πεδίο της μάχης των Θερμοπυλών.
CAROLINE BERGERON
Αθηναίοι και Δημοκρατία
Η δομή και η λειτουργία της Αθηναϊκής Δημοκρατίας τεκμηριώνονται από επιγραφές, ανάγλυφα, όστρακα οστρακισμού, δικαστικές ψήφους και προπλάσματα από την Αγορά των Αθηναίων και σειρά αθηναϊκών νομισμάτων.
Οι Αθηναίοι και τα επιτεύγματά τους στην αρχιτεκτονική, τη γλυπτική, τη ζωγραφική, το θέατρο, την ιστορία, τη φιλοσοφία, τις επιστήμες παρουσιάζονται μέσα από χαρακτηριστικά έργα όπως: ο αυτοστεφανούμενος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, τμήμα ενεπίγραφου επικράνου από την Ακρόπολη, μαρμάρινο κεφάλι αθλητή και δύο κεφάλια πιθανώς από τις μετόπες του Παρθενώνα από το Μουσείο Ακροπόλεως, δύο επιτύμβιες στήλες από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, ο Σοφοκλής από το Αρχαιολογικό Μουσείο Άργους και τραγικά προσωπεία, τα πορτραίτα του Πλάτωνος, του Αριστοτέλους, του Δημοσθένους, που συνδέονται με το θέατρο, τη φιλοσοφία και τη ρητορική.
Φίλιππος Β΄
Η πολιτική, στρατιωτική και οικονομική άνοδος των Μακεδόνων βασιλέων με τις συνέπειες στον τότε γνωστό κόσμο προβάλλεται με την παρουσίαση έργων πλαστικής, ζωγραφικής, κοσμηματοτεχνίας και τορευτικής από τα Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης, Αιγών και Πέλλας. Χαρακτηριστικά εκθέματα είναι τα αργυρά σκεύη από τον τάφο του Φιλίππου Β΄, το χρυσό στεφάνι από τις Αιγές, το χρυσό μετάλλιο της Ολυμπιάδας, η γυναικεία ταφή του Δερβενίου και η ανδρική ταφή της Σταυρουπόλης. Στην ενότητα, κυριαρχεί η κεφαλή του Αλεξάνδρου από την Πέλλα.
Μέγας Αλέξανδρος. Η αυγή ενός νέου κόσμου
Η έκθεση των ελληνιστικών ειδωλίων από το αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας σηματοδοτεί την εποχή των βασιλείων, διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου. naftemporiki.gr