Αχίλλειο: 92 αντικείμενα χαρακτηρίστηκαν μνημεία

Δευτέρα, 11 Μαΐου 2015 15:09
UPD:15:11

Μοντέλο της θαλαμηγού «Hohenzollern», ξύλο και μέταλλο, από τα κατάλοιπα του αυτοκράτορα Γουλιέλμου Β΄ της Γερμανίας

A- A A+

Ενενήντα δύο αντικείμενα - μάρτυρες της καθημερινής ζωής στο Αχίλλειο, από τα τέλη του 19ου αιώνα και της χρήσης του ως βασιλικής έπαυλης μέχρι την πιο πρόσφατη λειτουργία του ως καζίνου, χαρακτηρίστηκαν μνημεία από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.

Τα αντικείμενα εκτίθενται σήμερα στους χώρους του Αχιλλείου και «αφηγούνται» στους επισκέπτες ιστορίες από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες τους: την πρώτη ένοικό του αυτοκράτειρα Σίσσυ της Αυστρίας, τον Κάιζερ Γουλιέλμο Β΄ που στη συνέχεια αγόρασε την έπαυλη, αλλά και τους χιλιάδες λάτρεις του καζίνου που το επισκέφθηκαν.

Κρατήρας από γαλαζοπράσινο εφυαλωμένο κεραμικό, αντίγραφο του λεγόμενου Αγγείου του Τάουνλι

Από τα αντικείμενα ξεχωρίζει ένας τηλέγραφος, σημαντικό τεκμήριο της εποχής του Γουλιέλμου Β΄, με τη βοήθεια του οποίου ο αυτοκράτορας ουσιαστικά διοικούσε τη Γερμανία, όταν έμενε στο Αχίλλειον.

Φλυτζάνι και πιατάκι τσαγιού από πορσελάνη με το σύμβολο του Σιδηρού Σταυρού, 1914

Στα χαρακτηρισμένα αντικείμενα συγκαταλέγονται, επίσης, 16 εκκλησιαστικά είδη (όπως κηροπήγια, άμφια και κάλυμμα βωμού από χρυσοκέντητο ύφασμα) και εννέα στρατιωτικά. Τα τελευταία σχετίζονται κυρίως με την αυτοκρατορία του Γουλιέλμου Β΄ (όπως οικογενειακά λάβαρα, μετάλλια, σταυροί και καρφίτσες, τα τελευταία ως δείγματα τιμής των αξιωματικών του γερμανικού στρατού).

Ως ιδιαίτερης αξίας κρίθηκαν και πέντε ρολόγια με εκκρεμές, τόσο από την περίοδο της αυτοκράτειρας Σίσσυ όσο και από την εποχή του Γουλιέλμου Β΄, τα οποία ωστόσο δεν σώζονται σε καλή κατάσταση, με τους δείκτες και τα εκκρεμή τους να λείπουν.

Φωτιστικό σε σχήμα ανθέων από μέταλλο και γυαλί, από τα κατάλοιπα της αυτοκράτειρας Ελισάβετ της Αυστρίας

Μεγάλη ενότητα αντικειμένων συνιστούν τα 28 φωτιστικά πολλών διαφορετικών ειδών, αλλά και τα 17 περίτεχνα διακοσμητικά, μεταξύ των οποίων ένα μοντέλο της θαλαμηγού «Hohenzollern», την οποία χρησιμοποιούσε ο Γουλιέλμος για τις μετακινήσεις του προς και από το Αχίλλειο.

Στα έντεκα οικιακά αντικείμενα που χαρακτηρίστηκαν μνημεία περιλαμβάνονται όχι μόνο οικιακά είδη, αλλά και λεκάνες και κανάτες, που μαρτυρούν την αναδιάρθρωση του συστήματος ύδρευσης του Αχιλλείου, την οποία επιχείρησε ο Γουλιέλμος.

Μία λεκάνη και δύο κανάτες λαβομάνου με το οικόσημο του Γερμανού αυτοκράτορα (Wilhelm Rex) από πορσελάνη

Επιπροσθέτως, στα χαρακτηρισμένα αντικείμενα συγκαταλέγονται μία σόμπα από πορσελάνη και ένα κάλυμμα από μαγκάλι, όπως και μία αντλία νερού που βρέθηκε στον κήπο του Αχιλλείου. Τη νεώτερη ιστορία του Αχιλλείου, τότε που λειτουργούσε ως καζίνο (1962-1982), καταδεικνύουν τέλος οι δύο από τις μηχανές του καζίνου που περιλήφθηκαν στα κηρυγμένα αντικείμενα.

Η κήρυξη ήταν ομόφωνη, καθώς κρίθηκε σημαντική η ιστορική αξία των αντικειμένων. Σημειώνεται ότι πρόκειται για την πέμπτη κατά σειρά κήρυξη συνόλων μνημείων από το Αχίλλειον. Προηγήθηκαν οι κηρύξεις μαρμάρινων και χάλκινων γλυπτών, πινάκων και χαρακτικών, αρχειακού υλικού και επίπλων. Οι κηρύξεις εντάσσονται στο συνολικό έργο της αποκατάστασης των κτηρίων του μνημειακού συγκροτήματος, που είναι σε εξέλιξη.

Πιάτο που ανήκει σε σερβίτσιο του πλοίου Hohenzollern από πορσελάνη, 1913.

Αφιερωμένη στον Αχιλλέα

Το Αχίλλειο είναι μία από τις γνωστότερες βασιλικές επαύλεις της Ευρώπης και ίσως το σημαντικότερο αξιοθέατο αρχιτεκτόνημα της Κέρκυρας που βρίσκεται παρά τον οικισμό Γαστούρι, περίπου 10 χλμ. από την πόλη της Κέρκυρας. Η έπαυλη αυτή σχεδιάστηκε από τους Ιταλούς αρχιτέκτονες Ραφαέλε Καρίττο και Αντόνιο Λάνντι.

Χτίστηκε το 1890 με εξ’ ολοκλήρου δαπάνη της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, η οποία λόγω της ευαίσθητης υγείας της ζήτησε την οικοδόμησή της. Την έπαυλη την αφιέρωσε στον Αχιλλέα, απ’ όπου και το όνομά της, τον περίβολο της οποίας πλούτισε με αγάλματα από την αρχαία ελληνική μυθολογία. Εξ’ αυτών τα πιο γνωστά έργα είναι οι «Επτά Μούσες» και ο «Αχιλλέας Θνήσκων» του Χέρτερ. Στο εσωτερικό του φέρει τοιχογραφίες και διακοσμήσεις σημαντικών καλλιτεχνών της εποχής της ανέγερσής του.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς