Πλούσιο και ποικίλο είναι το κινηματογραφικό μενού αυτής της εβδομάδας, με γεύσεις έρωτα, αγάπης, φιλίας, εκδίκησης, μεταμέλειας, απόγνωσης, πολέμου, σάτιρας, μουσικής και πολιτισμού.
«Δεσποινίς Τζούλια»
Η - βραβευμένη με Όσκαρ - ηθοποιός και σκηνοθέτις Λιβ Ούλμαν μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το ομώνυμο θεατρικό έργο του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, αναθέτοντας τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στις - δύο φορές υποψήφιες για Όσκαρ - Τζέσικα Τσάστεϊν και Σαμάνθα Μόρτον και στους Κόλιν Φάρελ και Νόρα ΜακΜέναμι. Η δραματική ταινία μάς μεταφέρει στην Ιρλανδία του 1880, όπου μία πλούσια κοπέλα αρχίζει ένα ερωτικό παιχνίδι παραπλάνησης και αποστροφής με τον υπηρέτη του πατέρα της. Με την ίδια απέχθεια, αλλά και έλξη να τους ενώνει, δίνουν μια σφοδρή μάχη για δύναμη και κυριαρχία, φτάνοντας σε μια τελική πράξη που θυμίζει ελληνική τραγωδία.
«Τίποτα δεν τελειώνει κύριε Κόλινς»
Η κωμωδία του σεναριογράφου, παραγωγού και σκηνοθέτη Νταν Φόγκελμαν, με τους - βραβευμένους με Όσκαρ - Αλ Πατσίνο και Κρίστοφερ Πλάμερ, την - υποψήφια για Όσκαρ - Ανέτ Μπένινγκ και τους Τζένιφερ Γκάρνερ, Τζος Πεκ, Μελίσα Μπενουά και Μπόμπι Καναβάλε, είναι μια συγκινητική ιστορία για τις πολυπόθητες δεύτερες ευκαιρίες. Η ζωή ενός γερασμένου ροκ σταρ αλλάζει σε μία στιγμή, όταν βρίσκει ένα γράμμα, που του έγραψε ο Τζον Λένον 40 χρόνια πριν. Έτσι, αποφασίζει να ακούσει καθυστερημένα τη συμβουλή του ειδώλου του και να ακολουθήσει την καρδιά του.
«Οι κληρονόμοι του Λένον συμπάθησαν την ταινία» εξηγεί ο σκηνοθέτης. «Είδαν ότι είναι ένα γράμμα αγάπης προς τον Τζον, κατά κάποιον τρόπο, και μας επέτρεψαν να χρησιμοποιήσουμε πολλά από τα τραγούδια του. Δεν είναι διασκευές, είναι οι πρωτότυπες εκδοχές τραγουδιών. Είναι σαν να έχουμε μαζί μας το σπουδαίο ταλέντο του Τζον Λένον. Εκεί, ως έναν ακόμη χαρακτήρα της ταινίας».
«Με σειρά εξαφάνισης»
Συνδυάζοντας τη βία με το χιούμορ, η νορβηγική μαύρη κωμωδία δράσης του Χανς Πίτερ Μόλαντ - με τους Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Κρίστοφερ Χίβτζου, Μπριγκίτε Χιόρτ Σόρενσεν και Μπρούνο Γκαντζ - αφηγείται τη συναρπαστική πορεία ενός αφανή ήρωα, ο οποίος καταφεύγει στην αυτοδικία, όταν μαθαίνει ότι ο γιος του πέθανε από υπερβολική δόση ηρωίνης.
«Για πολύ καιρό, ήθελα να κάνω μία ιστορία εκδίκησης. Η εκδίκηση είναι μια πρωτόγονη και, μαζί, ανθρώπινη υπόθεση. Ως παιδί, επιθυμούσα την εκδίκηση: πολεμούσα ανθρώπους, που με είχαν αδικήσει, ταπεινώσει, κλέψει ή προδώσει. Μέσα από την εκδίκηση, ήλπιζα ότι θα αποδιδόταν η δικαιοσύνη. Φανταζόμουν ότι έβαζα τα πράγματα σε τάξη. Φανταζόμουν ότι ένας τραμπούκος θα αναγνώριζε το λάθος του, όταν θα βρισκόταν και αυτός ταπεινωμένος. Όπως ξέρουμε όλοι, αυτό δεν συμβαίνει. Αντί να αποδοθεί η δικαιοσύνη, η βία κλιμακώνεται. Οπότε, αν δεν μπορείς να επανορθώσεις την αδικία, τουλάχιστον ας περάσεις καλά» αναφέρει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης.
«Άννι»
Το πολυβραβευμένο διαχρονικό μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, μετά την ταινία του Τζον Χιούστον (1982), μεταφέρεται για δεύτερη φορά στον κινηματογράφο, από τον Γουίλ Γκλουκ αυτήν τη φορά, ο οποίος τοποθετεί τη δράση στη Νέα Υόρκη του 2014. Ο - βραβευμένος με Όσκαρ - Τζέιμι Φοξ, η - μικρότερη υποψήφια για Όσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου - Κουβενζανέ Γουάιλις και οι Ρόουζ Μπερν, Κάμερον Ντιάζ και Μπόμπι Καναβάλε ζωντανεύουν την ιστορία του κοριτσιού, που ζει με την αυταρχική ανάδοχη μητέρα του, στην οποία το άφησαν οι γονείς του, με την υπόσχεση ότι θα επιστρέψουν κάποια στιγμή. Όλα αλλάζουν για τη μικρή Άννι, όταν συναντά έναν ψυχρό δισεκατομμυριούχο, ο οποίος της προτείνει έναν ρόλο στην προεκλογική του καμπάνια.
«Όμορφη νιότη»
Το δράμα του Χάιμε Ροζάλες, με τους Ίνγκριντ Γκαρσία Τζόνσον, Κάρλος Ροντρίγκεζ, Ίνμα Νιέτο και Φερνάντο Μπαρόνα, το οποίο απέσπασε Ειδική Μνεία της Οικουμενικής Επιτροπής στο τελευταίο Φεστιβάλ των Καννών, διηγείται ρεαλιστικά την ιστορία δύο εικοσάρηδων στη σημερινή Ισπανία της ανεργίας. Χωρίς ελπίδα για το αύριο και με μια απρόσμενη εγκυμοσύνη να κάνει ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα, οι δύο νέοι αποφασίζουν να «γυρίσουν» μια ερασιτεχνική πορνογραφική ταινία, για να κερδίσουν κάποια χρήματα.
«Μαχητές των δρόμων 7»
Η σειρά ταινιών δράσης και ταχύτητας, που έκανε γνωστή την κουλτούρα των πειραγμένων ή «βελτιωμένων» αυτοκινήτων, επιστρέφει με την έβδομη συνέχειά της. Ο πρόωρα χαμένος Πολ Γουόκερ στην τελευταία του ερμηνεία και οι Τζέισον Στέιθαμ, Ντουέιν Τζόνσον, Βιν Ντίζελ, Μισέλ Ροντρίγκεζ, Κερτ Ράσελ, Τζιμόν Χούνσου και Τάιριζ Γκίμπσον μπλέκονται σε μια καταιγιστική περιπέτεια εκδίκησης.
«Επιτέλους, φτάσαμε σπίτι»
Ένας - κυνηγημένος από το είδος του - αξιολάτρευτος εξωγήινος συμμαχεί με ένα κορίτσι και έναν απίθανο γάτο, στην τρισδιάστατη διαγαλαξιακή κωμωδία κινουμένων σχεδίων του Τιμ Τζόνσον. Μέσα από μια σειρά κωμικών περιπετειών, αρχίζει να καταλαβαίνει ότι το να είσαι διαφορετικός και να κάνεις λάθη είναι φυσικό κομμάτι της ανθρώπινης ύπαρξης και όλοι μαζί ανακαλύπτουν το πραγματικό νόημα της λέξης «σπίτι».
«Παν - δή - μια»
Έχοντας αποσπάσει τρία βραβεία από το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λονδίνου (καλύτερης μεγάλου μήκους ταινίας μυθοπλασίας, καλύτερης σκηνοθεσίας και καλύτερης ανδρικής ερμηνείας για τον Θεοδόση Πελεγρίνη), η εξαιρετικά επίκαιρη μαύρη κωμωδία του Δημήτρη Πιατά - με τον ίδιο και τους Θεοδόση Πελεγρίνη, Μιχάλη Μητρούση, Μάκη Παπαδημητρίου και Λουκία Πιστιόλα - γυρίστηκε μέσα στην κρίση, για την κρίση. Σε μια χώρα σουρεαλιστική, συμμορίες, ΜΑΤ, ΜΜΕ, διαπλεκόμενοι δημοσιογράφοι, έμποροι ναρκωτικών, ολιγάρχες, τηλεοπτικές περσόνες και ένας έρωτας μπλέκονται μεταξύ τους, για να γίνουν ένα.
«Ρυθμοί Αιγαίου»
Το ντοκιμαντέρ του πρόωρα χαμένου σκηνοθέτη Γιάννη Λάμπρου, το οποίο ολοκληρώθηκε από τους συνεργάτες του, είναι καρπός ενός μεγάλου ταξιδιού στο Αιγαίο, στη μουσική και τον πολιτισμό του, που - με όχημα τη λύρα και τις εικόνες της καθημερινότητας - διεισδύει στην τέχνη, αλλά και στην ίδια τη ζωή.
«Το τραγούδι του γκρι περιστεριού»
Η παιδική ψυχή έρχεται αντιμέτωπη με την καταστρεπτική δύναμη του πολέμου, στο ασπρόμαυρο δράμα του κορυφαίου σκηνοθέτη του νέου κύματος της Τσεχοσλοβακίας, Στανισλάβ Μπαράμπας, το οποίο συγκαταλέγεται στα κλασικά αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου για την καταδίκη του πολέμου και τον ύμνο της ειρηνικής ζωής. Η ταινία απέσπασε το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας και ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών, το 1961.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]