Το ζήτημα της ασφάλειας σε πτήσεις και πλοία έχει επανέλθει έντονα στην επικαιρότητα λόγω περιστατικών όπως η εξαφάνιση του αεροσκάφους τηςMalaysia Airlines, η απώλεια του αεροπλάνου της AirAsia, η περίπτωση του Norman Atlantic, και η κατάρριψη του δεύτερου αεροσκάφους της Malaysia Airlines στην Ουκρανία. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η δουλειά ερευνητών του University of Leicester, για την ανάπτυξη ενός συστήματος δορυφορικών λήψεων που θα μείωνε σημαντικά την έκταση των ζωνών ερευνών για εξαφανισμένα πλοία και αεροπλάνα.
Το concept αξιοποιεί δορυφορική τεχνολογία που βρίσκεται ήδη σε τροχιά για τη λήψη εικόνων της θάλασσας, και επιτρέπει την παρακολούθηση των κινήσεων πλοίων και αεροσκαφών με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια από ό,τι είναι δυνατόν σήμερα. Όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση του πανεπιστημίου, το σύστημα θα μπορούσε να είχε βοηθήσει σημαντικά στις έρευνες για τον εντοπισμό της πτήσης ΜΗ370.
Το πρόγραμμα αποτελεί καρπό της συνεργασίας μεταξύ του πανεπιστημίου, της New Zealand Defence Technology Agency και της DMC International Imaging. Σε προκαταρκτική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο International Journal of Remote Sensing υποδεικνύονται 54 δορυφόροι με 85 αισθητήρες, οι οποίοι αυτή τη στιγμή τραβούν εικόνες μόνο χερσαίων εκτάσεων ενώ θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και για την παρατήρηση των θαλασσών, καθώς και λιμνών και ποταμών.
Οι ερευνητές εκτιμούν ότι τακτικά ανανεωνόμενες φωτογραφίες των θαλασσών από αυτούς τους δορυφόρους θα μπορούσαν να επιτρέψουν τη συρρίκνωση των περιοχών όπου διεξάγονται έρευνες για αγνοούμενα σκάφη σε μερικές εκατοντάδες τετραγωνικά μίλια, μειώνοντας κατ’ επέκταση τους χρόνους έρευνας και διάσωσης και αυξάνοντας τις πιθανότητες για εντοπισμό επιζώντων.
UNIVERSITY OF LEICESTER
«Αν είστε στον ανοιχτό ωκεανό και αντιμετωπίσετε προβλήματα, ειδικά σε ένα μικρό σκάφος, υπάρχει σημαντικό ενδεχόμενο να χαθείτε στη θάλασσα. Υπάρχει αυτή τη στιγμή μεγάλο πρόβλημα όσον αφορά στην παρακολούθηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας μικρών σκαφών, και αυτό το σύστημα θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά τα δεδομένα στην αντίληψη/ εικόνα περί κινήσεων σκαφών ανά την υφήλιο, χρησιμοποιώντας ήδη υπάρχουσα τεχνολογία. Δεν είναι ένα σύστημα που παρακολουθεί τις κινήσεις σκαφών στους ωκεανούς σε πραγματικό χρόνο, όπως το ραντάρ τα αεροσκάφη, αντ’αυτού προτείνουμε ένα σύστημα που καταγράφει φωτογραφίες κάθε φορά που ένας δορυφόρους περνάει πάνω από συγκεκριμένα σημεία στη θάλασσα. Αν ενημερωθούμε για χαμένο σκάφος, οι εικόνες μας επιτρέπουν να βρούμε την τελευταία εντοπισθείσα θέση του. Αυτό θα ήταν πολύ χρήσιμο όσον αφορά στον περιορισμό των ζωνών αναζήτησης και θα μπορούσε να μειώσει τον χρόνο που απαιτείται για τον εντοπισμό χαμένων πλοίων και αεροπλάνων, και ελπίζουμε των πληρωμάτων και των επιβατών τους» εξηγεί ο Dr. Νάιτζελ Μπάνιστερ, του τμήματος Φυσικής και Αστρονομίας του πανεπιστημίου.
Επί της παρούσης είναι σε εξέλιξη δοκιμές, μέσω της αξιοποίησης εικόνων από τους δορυφόρους NigeriaSat2 και UK-DMC2.