Ρεκόρ αριθμού επισκεπτών, 170.000, κατέγραψε η μεγάλη διεθνής έκθεση στο ξακουστό «Ανάκτορο Σάλαμπουργκ» στην Κάτω Αυστρία, που ήταν αφιερωμένη στην έναρξη του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου.
Η έκθεση, η οποία έπειτα από πεντάμηνη διάρκεια έκλεισε τις πύλες της, επικεντρωνόταν στα 100 χρόνια από την έναρξη του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου, και χαρακτηρίστηκε η πληρέστερη για το θέμα που έχει παρουσιαστεί ποτέ στην Αυστρία, μετά την κατάρρευση της Αυτοκρατορίας των Αψβούργων στο τέλος του Πολέμου το 1918 και την ίδρυση της πρώτης Αυστριακής Δημοκρατίας.
Πρωτοφανής στα χρονικά των Ανακτόρων Σάλαμπουργκ, υπήρξε και η επικοινωνιακή επιτυχία της έκθεσης, καθώς πάνω από 580 δημοσιογράφοι από 22 χώρες την επισκέφθηκαν και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους στο διεθνή έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο σε συνολικά πάνω από 3.000 σχετικά ρεπορτάζ.
Στην έκθεση που είχε τίτλο «Αγαλλίαση και δυστυχία - Ζωή με το Μεγάλο Πόλεμο 1914 - 1918» παρουσιάστηκαν πάνω από 1.000 εκθέματα από 140 εθνικά και διεθνή Μουσεία και συλλογές σε 24 αίθουσες του Σάλαμπουργκ, που θεωρείται το ωραιότερο ανάκτορο της Αναγέννησης βόρεια των Άλπεων, και που φέτος γιορτάζει τα 40 χρόνια καθιέρωσής του ως διεθνής εκθεσιακός χώρος.
Δέκα εκατομμύρια νεκροί στρατιώτες
«Αυτό που άρχισε ως εκστρατεία κατά της Σερβίας, εξελίχθηκε μέσα σε λίγες ημέρες σε μια παγκόσμια σύρραξη πρωτοφανών διαστάσεων στην Ιστορία, με συμμετοχή 70 εκατομμυρίων στρατιωτών από τους οποίους σχεδόν δέκα εκατομμύρια έπεσαν νεκροί, 20 εκατομμύρια επέστρεψαν τραυματίες, οι περισσότεροι βαριά, ενώ σε πάνω από επτά εκατομμύρια ανήλθαν οι νεκροί από τον άμαχο πληθυσμό», εξηγεί ο επικεφαλής των οκτώ ιστορικών που επιμελήθηκαν την έκθεση, Πέτερ Φριτς.
Της κήρυξης του πολέμου από την Αυστροουγγαρία είχε προηγηθεί ένα μήνα νωρίτερα, στις 28 Ιουνίου του 1914, η επίσκεψη στο Σαράγεβο της επαρχίας της Βοσνίας, του αρχιδούκα και διαδόχου του αυστροουγγρικού θρόνου, Φερδινάνδου και της συζύγου του Σοφίας, που έπεσαν, την ίδια ημέρα, νεκροί από τις σφαίρες ενός Σέρβου εθνικιστή.
Η αφορμή θεωρήθηκε από πολιτικούς και στρατιωτικούς στην πρωτεύουσα Βιέννη, μια ευπρόσδεκτη ευκαιρία να θέσουν σε εφαρμογή τη - σχεδιαζόμενη από χρόνια - στρατιωτική επίθεσή τους κατά της Σερβίας και των επιδιώξεών της να αποδυναμώσει την αυστροουγγρική αυτοκρατορία και να ιδρύσει ένα νοτιοσλαβικό κράτος.
Ένας σύγχρονος κόσμος, που έχει πολλές ομοιότητες με τον σημερινό
«Προσπαθήσαμε να παρουσιάσουμε το πώς ένας σύγχρονος, υψηλά πολιτισμένος κόσμος, που έχει πολλές ομοιότητες με τον σημερινό, μπόρεσε το 1914, σχεδόν από τη μία ημέρα στην άλλη, να βρεθεί στο μεταίχμιο ενός φονικού πολέμου και πόσο δύσκολο ήταν κατόπιν να εξέλθει από αυτόν, να τον τερματίσει. Αγαλλίαση και δυστυχία, θρίαμβοι και ήττες, όνειρα και πραγματικότητες, οι συνεχείς ανακατατάξεις στη ζωή των ανθρώπων όπως και η ζωή τους με τον πόλεμο στην Αυστροουγγαρία και τις άλλες χώρες που εμπλέκονταν σε αυτόν, ήταν τα θέματα της έκθεσης στο Σάλαμπουργκ και στο επίκεντρό της βρέθηκαν επί μέρους άνθρωποι με τις προσωπικές τους τύχες», ανέφερε ο ιστορικός Κρίστιαν Ραπ.
Το «Ανάκτορο Σάλαμπουργκ».
Στους ίδιους εκθεσιακούς χώρους του Σάλαμπουργκ, είχε παρουσιαστεί το 2012 η σπάνιας εμβέλειας, μεγάλη έκθεση «Το χρυσό Βυζάντιο και η Ανατολή», που ήταν αφιερωμένη στον μεγαλοπρεπή Βυζαντινό Πολιτισμό, φιλοξενώντας πολύτιμα εκθέματα από συνολικά 60 των σημαντικότερων Μουσείων της Ευρώπης, ανάμεσά τους το Μουσείο Μπενάκη της Αθήνας. naftemporiki.gr