Εμπνευσμένο από το επιστολικό μυθιστόρημα «Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου» του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε και τις υπέροχες μελωδίες από έργα για πιάνο του Φρεντερίκ Σοπέν, το μπαλέτο σε δύο πράξεις, «Ερωτευμένος Σοπέν», από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), σε σκηνοθεσία του βραβευμένου Γάλλου χορευτή - χορογράφου Γιαννίκ Μποκέν, παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά.
Μετά τη μεγάλη του επιτυχία τον περασμένο Μάιο, το ποιητικό αυτό μπαλέτο σε δύο πράξεις, με τους Α΄ χορευτές, τους σολίστ, τους κορυφαίους και το Corps de ballet της ΕΛΣ, παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων για τα 49α Δημήτρια, για δύο παραστάσεις, στις 27 και 28 Σεπτεμβρίου, στις 9 το βράδυ, και για τέσσερις παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, στις 10, 12, 15 και 16 Οκτωβρίου, στις 8 το βράδυ.
Μέσα από την ονειρική χορογραφία και την άκρως ρομαντική μουσική του Φρεντερίκ Σοπέν, ξετυλίγεται ο αδιέξοδος έρωτας του Βέρθερου για τη Σαρλόττε, η οποία πρόκειται να παντρευτεί τον Αλμπέρ, όπως υποσχέθηκε στη μητέρα της, όταν πέθαινε. Ο γάμος γίνεται. Όταν αντιλαμβάνεται ότι δεν έχει καμία ελπίδα, ο Βέρθερος αυτοκτονεί. Η Σαρλόττε τρέχει κοντά του και, λίγο πριν ξεψυχήσει, του αποκαλύπτει ότι κι εκείνη τον αγαπά.
STEFANOS
Μια απρόσμενη πρόκληση
Κρατώντας τους βασικούς χαρακτήρες του έργου, που έγραψε ο Γκαίτε σε ηλικία 24 ετών, αλλάζοντας, όμως, τα δεδομένα του χρόνου και του τόπου, όπου ξεδιπλώνεται ο τραγικός έρωτας του Βέρθερου για τη Σαρλόττε, ο Γιαννίκ Μποκέν μάς ανέφερε, σε συνέντευξη του, γι’ αυτήν τη δημιουργία, η οποία αποτελεί την πρώτη του χορογραφική δουλειά: «Ήμουν ήδη εξοικειωμένος με τον “Βέρθερο”, καθώς είχα ερμηνεύσει τον ρόλο το 1984, όταν χόρευα στη Γερμανία. Ήταν ένα μπαλετικό έργο, διάρκειας τριάντα λεπτών, χορογραφημένο από τον πρώτο καλλιτεχνικό διευθυντή στην καριέρα μου, τον Πήτερ βαν Ντάικ. Το συγκεκριμένο έργο αφορούσε στους τέσσερις βασικούς χαρακτήρες της ιστορίας, τον Βέρθερο, τη Σαρλόττε, τον Άλμπερτ και τον Βίλχελμ, χορογραφημένο πάνω στη μουσική ενός υπέροχου κουαρτέτου για πιάνο του Μπραμς.
Το γεγονός ότι ο “Βέρθερος” αποτελεί μέρος του ρεπερτορίου στις περισσότερες όπερες του κόσμου, αλλά δεν υπάρχει ως μπαλετική ιστορία πέρα από την εκδοχή του βαν Ντάικ, ώθησε τη λογική μου να προχωρήσω στη χορογραφία του συγκεκριμένου έργου. Επίσης, ήθελα να ξεκινήσω την όλη διαδικασία από το μηδέν. Να μην προχωρήσω σε κάποια αναβίωση. Δηλαδή, να χορογραφήσω την ιστορία σε όλη την έκταση της πλοκής της και να παρουσιάσω ένα νέο μπαλέτο, χρησιμοποιώντας κλασική τεχνική, κλασική μουσική, με νέα σύνοψη κ.ά.. Προφανώς, δεν γνώριζα το μέγεθος της πρόκλησης που με περίμενε. Αλλά, για μένα, ήταν μια καταπληκτική εμπειρία.
ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ
Μαρία Κουσουνή - Βαγγέλης Μπίκος.
Ο “Ερωτευμένος Σοπέν” είναι το πρώτο μπαλέτο που χορογραφώ, και το μεγαλύτερο πρόβλημα, που αντιμετώπιζα στην αρχή, ήταν να βρω το δικό μου ύφος στη χορογραφία. Έπρεπε, επίσης, να αποφύγω την επίδραση άλλων χορογράφων, με τους οποίους είχα συνεργαστεί στο παρελθόν ή των μπαλέτων που είχα παρακολουθήσει. Ως καθηγητής, και έχοντας αναπτύξει ένα συγκεκριμένο ύφος στη διδασκαλία μου, γρήγορα συνειδητοποίησα ότι θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω αυτό το ύφος ως κλειδί, για να εισέλθω σε αυτόν τον τόσο καινούργιο για μένα χορευτικό κόσμο, όπως και το γεγονός ότι οι άνθρωποι, οι οποίοι είναι εξοικειωμένοι με τη διδασκαλία μου, θα μπορούσαν να αναγνωρίσουν το προσωπικό ύφος μου στη συγκεκριμένη χορογραφία.
Μετά την επίλυση αυτού του προβλήματος, το επόμενο μέλημά μου ήταν να βεβαιωθώ πως μπορούσα να διηγηθώ σωστά την ερωτική ιστορία του Βέρθερου και της Σαρλόττε. Ο Γκαίτε περιγράφει τις λύπες του Βέρθερου μέσα από την αλληλογραφία του με τον επιστήθιο φίλο του, Βίλχελμ, και η μεταφορά των σκέψεων και των συναισθημάτων του σε χορογραφημένες κινήσεις ήταν μια μεγάλη πρόκληση. Η μουσική του Σοπέν καταφέρνει να εκφράσει απόλυτα κάθε κατάσταση και διάθεση, που ήθελα να μεταφέρω στην ιστορία. Στην κορυφή όλων αυτών, κατά τη διαδικασία κτισίματος της χορογραφίας, ήξερα ήδη τι φωτισμό θα χρησιμοποιούσα σε κάποιες ιδιαίτερες στιγμές της πλοκής. Συνδυάζοντας όλα αυτά τα στοιχεία που προανέφερα, πιστεύω πως κατόρθωσα να κάνω τις σκέψεις του Βέρθερου ορατές στο κοινό».
Ο βραβευμένος Γάλλος χορευτής - χορογράφος, Γιαννίκ Μποκέν.
Ταυτότητα παράστασης
Χορογραφία: Γιαννίκ Μποκέν, σκηνικά - κοστούμια - φωτισμοί: Ρενάτο Τζανέλλα, πιάνο: Γιώργος - Εμμανουήλ Λαζαρίδης. Ερμηνεύουν: τραγούδι: Δημήτρης Πακσόγλου (Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης) - Νίκος Στεφάνου (Δημοτικό Θέατρο Πειραιά), Σαρλόττε - Βέρθερος: Ευρυδίκη Ισαακίδου - Ντανίλο Ζέκα και Μαρία Κουσουνή - Βαγγέλης Μπίκος, Άλμπερτ: Θανάσης Σολωμός, Βίλχελμ: Ίγκορ Σιάτζκο. Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: 25ης Μαρτίου και Παραλία - Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης, τηλ: 2310 895800. Τιμές εισιτηρίων: 25, 20, 18, 15, 10 (παιδικό - φοιτητικό - ανέργων) ευρώ. Προπώληση: ταμεία Μεγάρου (Δευτέρα - Σάββατο: 10.00 - 18.00), εκδοτήρια του ΜΜΘ στην πλατεία Αριστοτέλους (Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 10.00 - 15.30, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 10.00 - 14.00 και 17.30 - 20.00), ηλεκτρονικά: www.tch.gr.
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Ηρώων Πολυτεχνείου 32 - Πειραιάς, τηλ.: 210 414300. Τιμές εισιτηρίων: 25, 18, 10 (παιδικό - φοιτητικό - ΑΜΕΑ - ανέργων) ευρώ. Προπώληση: ταμείο θεάτρου (Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 10.00 - 14.00 και 18.00 - 22.00, Τετάρτη: 10.00 - 14.00 και 17.00 - 21.00, Σάββατο και Κυριακή: 13.00 - 21.00), ταμεία θεάτρου Ολύμπια: Ακαδημίας 59 - 61 (Τρίτη - Κυριακή: 09.00 - 21.00, Δευτέρα: 09.00 - 16.00), τηλεφωνικά: 210 4143310, 210 4143320, 210 3662100, ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, ηλεκτρονικά: dithepi.gr, nationalopera.gr.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]