Ρούλα Πατεράκη: «Δεν με σοκάρει τίποτα»

Η σκηνοθέτις Ρούλα Πατεράκη μιλά για την τριλογία «Το μανιφέστο του πολέμου»
Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2014 09:00

Μαγεμένη από τον ποιητικό λόγο του Θουκυδίδη, η Ρούλα Πατεράκη κατάφερε να υλοποιήσει την εμμονή της να παρουσιάσει, επί σκηνής, την πραγματικότητα του πολέμου, και μιλά για αυτήν τη δημιουργία και την εξέλιξή της.

A- A A+

Εξιστορώντας μέσα από μια κριτική ματιά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, που - με το μέγεθος και τη βιαιότητά του - συγκλόνισε ολόκληρη την κλασική αρχαιότητα, η σκηνοθέτις Ρούλα Πατεράκη μάς μιλά για την παράσταση «Περικλής, η νεύρωση της ηγεμονίας.

Πρόκειται για το πρώτο μέρος της τριλογίας «Το μανιφέστο του πολέμου», που είναι βασισμένη στο έργο του Θουκυδίδη, και παρουσιάστηκε - στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου - τον Ιούλιο στη Μικρή Επίδαυρο, η οποία επιστρέφει για δυο μόνο βραδιές, στο Θέατρο Βράχων «Άννα Συνοδινού», στις 22 και 23 Σεπτεμβρίου, στις 9 το βράδυ.

Μαγεμένη από τον ποιητικό λόγο του Θουκυδίδη, η Ρούλα Πατεράκη κατάφερε να υλοποιήσει την εμμονή της να παρουσιάσει, επί σκηνής, την πραγματικότητα του πολέμου, και μιλά για αυτήν τη δημιουργία και την εξέλιξή της.

Ελένη Ερήμου, Ρούλα Πατεράκη.

Πώς προέκυψε η έμπνευση - πάθος για αυτό το μακρόπνοο εγχείρημα;

Ξαφνικά. Πολλά χρόνια πριν, μου ήρθε η ιδέα να ανεβάσω στη σκηνή - πειραματικά - την πραγματικότητα του πολέμου. Και επειδή ποτέ δεν πίστεψα ότι ο πόλεμος είναι κάτι άλλο από  πολιτική διαμορφωμένη ως βία και καταστροφή, σκέφτηκα ότι ο Θουκυδίδης και το έργο του, “Πελοποννησιακός Πόλεμος”, είναι ό,τι πιο αντιπροσωπευτικό γι’ αυτό, που λέμε πόλεμος και πολιτική. Κατάντησε εμμονή η ενασχόλησή μου με το θέμα αυτό. Αξεπέραστες δυσκολίες, κυρίως οικονομικής φύσεως, ανέβαλαν και επιβράδυναν την εφαρμογή του σχεδίου μου. Ευτυχώς, τελείως αναπάντεχα, η πρόταση του Γιώργου Λούκου να συμπεριλάβει σε τριετές φεστιβαλικό πρόγραμμα το σχέδι μου, αλλά και η επιθυμία του Δημήτρη Λιγνάδη να ασχοληθεί, ως αρχαιολάτρης, με τον “Επιτάφιο” του Περικλή είχαν ως αποτέλεσμα να δω, στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, το πρώτο μέρος της τριλογίας μου, που έχει τίτλο “Περικλής, η νεύρωση της ηγεμονίας”.

Τι αποτυπώνεται σε αυτό το πρώτο μέρος της τριλογίας;

Επιχειρείται η εκσκαφή - ανασκαφή των δύο πρώτων βιβλίων της ιστορίας του Θουκυδίδη και καλύπτονται περίπου τα πέντε πρώτα χρόνια του πολέμου, αλλά και όλη η προϊστορία που οδήγησε στην έκρηξη αυτής της αιματηρής εμφύλιας έριδας, η οποία έχει σχέση με την ανάδειξη της Αθηναϊκής Δημοκρατίας σε ιμπεριαλιστική δύναμη και τον φόβο της Σπάρτης απέναντι σε ενδεχόμενη εξάπλωση της πρώτης.

Πώς θα εξελιχθεί η συνέχεια και η ολοκλήρωσή της;

Ο δεύτερος χρόνος, 2015, θα περιλαμβάνει την μετά τον Περικλή εξέλιξη του πολέμου και την αλλαγή της ιδιαίτερης πολιτικής του. Θα επικρατήσουν οι πλέον ανταγωνιστικές διαθέσεις των δύο πρωταγωνιστών της σύγκρουσης, δηλαδή της Σπάρτης και της Αθήνας, αλλά και οι απέλπιδες σπασμωδικές κινήσεις των συμμάχων εκατέρωθεν, που είχαν ως επακόλουθο την αύξηση του μίσους και του αίματος, προϋποθέσεις κάθε μεγάλου και εξοντωτικού πολέμου. Ο τίτλος θα είναι “Το σύνδρομο Αλκιβιάδης”, χωρίς, ωστόσο, ο μόνος πρωταγωνιστής να είναι ο Αλκιβιάδης. Ο τρίτος  χρόνος, 2016, θα έχει τίτλο “Άρατε πύλας” και θα είναι έκπληξη.

Στο στάδιο που έχει φτάσει αυτή η δημιουργία, πώς θα περιγράφατε πλέον τη «σχέση» σας με τον Θουκυδίδη;

Αισιόδοξα ερωτική.

Μέσα από τη μελέτη σας πάνω στα ιστορικά γεγονότα, τι σας σόκαρε περισσότερο στον Πελοποννησιακό Πόλεμο;

Η ψυχική ανάταση που αισθανόμουν διαβάζοντας την ποίηση του θουκυδίδειου λόγου, συγκίνηση που ούτε τα ομηρικά έπη μου έδωσαν ποτέ. 

Στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, τι σας σοκάρει πιο πολύ;

Δεν με σοκάρει τίποτα.

Ο πόλεμος είναι συνυφασμένος με τη φύση του ανθρώπου;

Κατά τον Θουκυδίδη, ναι. 

Πώς φαντάζει στα μάτια σας η ελπίδα ενός ειρηνικού κόσμου;

Το μόνο, που μπορώ να φανταστώ ως το ακριβώς αντίθετο του ειρηνικού κόσμου και είναι, άλλωστε, πραγματικό και όχι φαντασία, είναι ένας φτωχός, άρρωστος, φιλόδοξος, σε μια εμπόλεμη ζώνη και ακούει Μπαχ.

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Γιάννης Λιγνάδης, δραματουργία - διασκευή -  σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη, σκηνικός χώρος: Μάρω Μιχαλακάκου, κοστούμια: Άγγελος Μέντης - Άση Δημητρολοπούλου, μουσική - ηχητικός σχεδιασμός: Λάμπρος Πηγούνης, κίνηση: Μπέττυ Δραμιτσιώτη, φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος, βοηθοί σκηνοθέτη: Αναστασία Σοφιανίδου -  Χρήστος Τζιούκαλιας, οργάνωση παραγωγής: Γιάννης Γκουντάρας, βοηθός οργάνωσης παραγωγής: Φωτεινή Τσαρδούνη. Διανομή: Δημήτρης Λιγνάδης, Ελένη Ερήμου, Διώνη Κουρτάκη, Σπύρος Σαρτζετάκης, Αναστασία Σοφιανίδου, Γιώργος Γιαννακάκος, Βαγγέλης Ρόκκος, Δώρα Στυλιανέση, Ευανθία Κουρμούλη, Άννα Μενενάκου, Γιώργος Παπαπαύλου, Μυρτώ Ρήγου, Ευτυχία Γιομελά, Σπύρος Χατζηαγγελάκης, Τζέφ Μαρράουι, Ιλισάντερ Ντέμα, Ζαφειρία Δημητροπούλου Δελάνχελ, Νίκος Παντελίδης, Ανδρέας Αντωνιάδης, Νίκος Μαυράκης, Νάνα Παπαδάκη, Γεράσιμος Σοφιανός, Αχιλλέας Σκεύης, Νεκτάριος Φαρμάκης, Δημήτρης Μυλωνάς, Άννα Ελεφάντη, Μαρία Λεγάκη.  Επίσης, συμμετέχει το Acting Anatomy Studio της Ρούλας Πατεράκη: Ιωάννα Γαϊτάνου, Φωτεινή Τσαρδούνη, Ειρήνη Πατεράκη, Δέσποινα Σολκίδου, Δώρα Μονογυιού, Φωτεινή Σουλεϊμάνη, Δήμητρα Λαγκαδινού, Ειρήνη Τσώλη, Μαρία Γκολιομύτη, Ασημένη Τούντα, Αριάννα Χατζηγαλανού, Αρετή Μαρασλή, Αλεξία Σαραντοπούλου, Αθηνά Δημητρακοπούλου, Κυβέλη Δραγούμη, Χριστίνα Κοττώρη, Εβίτα Μούντριχα, Άννα Μιμίκου, Κατερίνα Γκίκα.

Πληροφορίες
Θέατρο Βράχων «Άννα Συνοδινού»: Βύρωνας, τηλ.: 210 7626438, 210 7626738. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητικό - ανέργων: 10 ευρώ. Πληροφορίες και κρατήσεις στα τηλέφωνα: 6931 005275, 6931 005276.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

 

 

Προτεινόμενα για εσάς